Synes det at lampa er gåen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synes det at lampa er gåen?

Heisann!

Har akkuratt fått en Optoma H30 hjem i posten, hvor pæra er gåen. Led'en for "Lamp" lyser når jeg slår den på. Mitt spørsmål er: Går det an å se på pæra at den er gåen? (Ref vanlige lyspærer, hvor du ser at tråden inni er brutt)
    Eller er det bare å stole på selger/led lampa - og bestille ny lampe?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pære!

vet ikke om pj virker?
    gjør den det kan du jo bruke den en stund.
    min erfaring er at når lampa begynner å bli "trett" blir lyset dårligere samt at jeg har vært borti at lampa "kan" eksplodere!
    i dette tillfelle ser det ut som om lampas leve tid er over kjekk vor mange timer den har godt!
    lol

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis skift lampe led`en lyser så betyr det jo nettop det, dvs. du må skifte lampe. Hvor mange timer står lampetelleren på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en interessant tråd. Min BenQ 7800 har nå 3-400 timer igjen før den skal varsle at pære må byttes. Men jeg sjekker av og til med min kalibrerings DVD og det er ingen ting som tyder på at noe har endret seg siden den var ny. Vurderer derfor seriøst å nullstille telleren når den begynner å varsle pærebytte og bare kjøre videre til pæra blir svakere eller går helt. Jeg mener vel at det ikke kan gjøre meg verre stilt det enn de som opplever at pæra går/eksploderer før tiden. Det eneste måtte jo være om en pære som eksploderer kan forårsake annen skade av permanent karakter (som ikke en rens evt kan fikse)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SaamB
    Heisann! Har akkuratt fått en Optoma H30 hjem i posten, hvor pæra er gåen. Led'en for "Lamp" lyser når jeg slår den på. Mitt spørsmål er: Går det an å se på pæra at den er gåen? (Ref vanlige lyspærer, hvor du ser at tråden inni er brutt) Eller er det bare å stole på selger/led lampa - og bestille ny lampe?
    Man kan desverre ikke på disse projektor lampemodulene se på selve pæra at "glødetråden" er brennt av som man kan med andre pærer, fordi det ikke er glødetråd i disse lampene, men man kan ta ut lampemodulen og vissuelt sjekke om selve "lysrøret" i senter av reflektoren er hel og tilstede, og ikke har eksplodert.

Disse lampene er også avhengig av en del elektronikk for å tenne og holde "lysbuen" gående, så det er ikke så sjeldent at stømforsyningen og lampestyringen også feiler og fører til at lampe varsels lampa lyser.

Tidliger fantes det en del projektor modeller som hindret oppstart av lampemodulen hvis lampe timetelleren gikk over en viss time tall. Slike projektorer måtte få timetelleren nullstillt før man fikk sjekket om det fremdeles var lys i den gamle lampe modulen, men har intrykk av at man har gått vekk i fra denne litt problematiske løsningen og det nå oftere er en feil når ikke lampa tenner.

Det er vel forsåvidt litt vanskelig å sjekke timetelleren på slike projektorer hvis man ikke får lys i lampa, så det å finne ut av hvor mye timetelleren står på etter at lampen har feiltet, det er ikke det enkleste.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, lampa lyser ikke i det hele tatt, så er ikke godt å si hva telleren står på Lampa er tilsynelatende helt fin den, kan ikke se noe brudd eller brist noe sted...

Tenkte bare det hadde vært en måte å få sjekket det på... kjipt å bestille en pære til 3 lapper, dersom det ikke er lampa som er gåen liksom :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool mål om det er strøm til pæra!?

Sitat Opprinnelig postet av SaamB
    Vel, lampa lyser ikke i det hele tatt, så er ikke godt å si hva telleren står på Lampa er tilsynelatende helt fin den, kan ikke se noe brudd eller brist noe sted...

Tenkte bare det hadde vært en måte å få sjekket det på... kjipt å bestille en pære til 3 lapper, dersom det ikke er lampa som er gåen liksom :wink:
    vet ikke om det går men du kan jo prøve?
    kjekk om det er strøm ut fra lampepoweret?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •