Dell2100MP vs Infocus X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer markusw sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dell2100MP vs Infocus X1

Hei

Jeg vil kjøpe prosjektor, men har knappe 5m til veggen samt et begrenset budsjett. Jeg vil helst ha en som er ganske stille og som ideelt sett kan vise fotballkamper uten at jeg trenger å skru av alt lyset.

Jeg har sjekket Infocus X1/Toshiba mt100, Dell 2100MP, Sony CS5, Epson EMP-54, HP vp6110 og Dell 2200MP.

Slik jeg forstår det er Infocus X1 og Dell de som nok er best for min bruk . Er det en riktig vurdering? X1 oppgir foskjellige selgere litt forskjellige data på, men 1000lumen, 2000:1 kontrast, 37dB støy og pære som level lenge - men som koster. Dell2100MP er 1000lumen, 1800:1 kontrast, 32dB støy og med billigere pære som varer kortere. Det som gir meg trøbbel er Dell2200MP som er 1200lumen, 1700:1 og 34dB - men den kan jeg ikke se at er til salgs i Europa ennå.

Er det noen som vet noe om Dell2200MP, og "Echo mode" som det heter. Er "Echo mode" bare en gimmick for å få kjøpere som meg til å tro at den bråker mindre enn X1, eller er det reelt å se film i "Echo mode"? Når kommer den til norge?

Er 1000lumen nok, eller bør jeg heller tålmodig vente på 2200MP - som tross alt er billigere enn X1 i tillegg til å være stillere og mer lyssterk? Ellers frister Dell2100MP med 32dB i databladet. Er det reelt, eller bråker den i praksis like mye som alle andre?

Gode råd mottas med takk.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det er visstnok planlagt en såkalt "shoot-out" for å teste diverse prosjektorer i alle pris-segmenter (se under Generell video i forumet) :!:

Jeg er (som deg) på jakt etter en prosjektor som er rimelig (vet ikke om det skal være 4:3 eller 16:9, men lander trolig på 4:3 fordi jeg ser mer film fra TV kanaler enn fra DVD og enda går fotballkamper i 4:3... , som støyer veldig lite og gjerne med lang levetid på pæren siden jeg kommer til å se en god del TV med den også...

Hva syntes du om MT100?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet MT100, det var et sinnsykt bra bildet.
    Bedre enn på X1 og Screenplay 4800.

Men det var et lerret til ca 8000 kr på MT100, det hjalp så klart litt.
    Men bildet var kjempeklart, og og med fine farger, selv med et godt opplyst rom

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med støy :?:

Jeg kikket på Hitachi PJ-TX10 som har 29 dB (26 dB i Eco mode); satt rett ved siden av den og den var virkelig stille. Så jeg går etter de som kan levere best bilde med støy på max. 30 dB...

Venter i spenning på hvordan prisutviklingen blir når de nyeste modellene som kjører 1280x720 kommer (Sanyo, Panasonic, Epson...) for fullt :!:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet MT100, det var et sinnsykt bra bildet.
    Bedre enn på X1 og Screenplay 4800.
    MT100 er akkurat den samme som X1, det eneste som eventuellt skiller litt er softwaren..

Mvh

AK

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Toshiba Mt100 har samme innmat som Infocus X1.
    http://www.itavisen.no/art/1300672.html

Jeg har forøvrig ringt Dell og fått bekreftet at Dell2100MP støyer kun 32dB, og med en harddisk som støyer 31dB trenger jeg for min del ikke gå lavere enn det. Dell har 300lumen og 1000:1 bedre kontrast enn Hitatchi til marginalt høyere pris, og fra 30dB til 32dB er tross alt ikke mye foskjell. Hvis jeg er så frekk å regne prosent er 700 30% mindre enn 1000 mens 32 er 7% mer enn 30 - for selv om 3dB er 2x så er opplevelsen nesten lineær.

http://www.projectorcatalog.com/php/...php?simif=2767

...og 30dB på Hitatchi har jeg fra http://www.projectorpoint.co.uk/Hitachi_PJ-TX10.htm. Andre har lavere tall.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fant jeg en test av 2200MP på:
    http://www.extremetech.com/article2/...1372244,00.asp

De sier at S-Video nok er bedre på X1, men at hvis man bruker VGA-inngangen mest er Dell'en bedre fordi den er mer lyssterk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av markusw
    De sier at S-Video nok er bedre på X1, men at hvis man bruker VGA-inngangen mest er Dell'en bedre fordi den er mer lyssterk.
    Mer lysstyrke enn på X1 er ikke å anbefale til hjemmekino bruk. Det eneste må i tilfelle være om du ikke har lyskontroll og liker å se filmer på dagtid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

MT100 er akkurat den samme som X1, det eneste som eventuellt skiller litt er softwaren..

Mvh

AK
    Jeg synes iallefall Mt100 var bedre, mye bedre kontroll på bildet.
    Mer sprakende farger som var litt mer virkelighets tro enn på X1

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved

Jeg synes iallefall Mt100 var bedre, mye bedre kontroll på bildet.
    Mer sprakende farger som var litt mer virkelighets tro enn på X1
    Dette er kun fordi de var stilt inn forskjellig. Hadde de vært stilt inn likt og brukt samme lerret, hadde du ikke sett forskjell på de to.

Det er ikke vanskelig å lage et dårlig bilde, det er jo bare å rote til innstillingene på farge, lys styrke og kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •