På'n igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: På'n igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile På'n igjen

Hei alle.
    Håper å kunne få noen råd og innspill. Jeg har nå projector Infocus 4805 med forsterkeren Denon 2805.
    Men, så kommer jo HD-verdenen.... og tuller til det hele :-)
    Så nå har jeg som sagt noen spørsmål for jeg har jo lyst til ha en et hjemmekinoanlegg som tar HD. Bruk for både film og spill.

1) hvilke anbefalinger vil dere komme med for å få en bra HD-klar projector (tak ca 16000)
    2) og bør jeg/må jeg bytte forsterker? Hvis ja, hvilke anbefalinger vil dere da ha (tak ca 10000)

Og et siste spørsmål, vil jeg kunne få noe igjen for Infocus'en og forsterkeren jeg har i dag hvis jeg selger???

Takk for all hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Denonen din funker sikkert greit om ikke rommet er kjempestort, men det har jo kommet en ny Denon (38..et eller annet) i 10k klassen som svitsjer HDMI videosignaler og mye annet snask, hvis du har penger til overs...

1. På projektorfronten har det skjedd my de siste par åra. I 10-15k klassen er det meste HD-ready (1280x720) men det er endel forskjeller på billedkvalitet.
    Du burde jo sjekke ut de nye D5 LDC projektorene Z4, TX200, TW600, etc som vel alle ligger under 15k nå. I den øverste enden av budsejettet ditt er det vel en og annen god DLP å få også.

Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene :-D

Jeg har alltid trodd at DLP projektorer er best, men når jeg leser om f. eks Epson EMP-TW600, så kan det jo virke som om LCD bør vurderes.
    Hvordan vet jeg da egentlig hva som er best??
    Er det noe jeg spesielt bør se etter.
    Søren, jeg føler meg som en total amatør.... *blush*

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peekaboo
    Jeg har alltid trodd at DLP projektorer er best, men når jeg leser om f. eks Epson EMP-TW600, så kan det jo virke som om LCD bør vurderes.
    Hvordan vet jeg da egentlig hva som er best??
    Er det noe jeg spesielt bør se etter.
    Søren, jeg føler meg som en total amatør.... *blush*
    Kan nok være vanskelig å vurdere når en leser en masse tester, og hører brukererfaringer bl.a. her på forumet. Når det gjelder en enkelt ting, ren bildekvalitet, er det relativt trygt å si at DLP er best. Bedre sortnivå, bedre dynamikk og "ekte" kontrast.

Men det er veldig mange faktorer som "kludrer" til det hele. Plasserings- og justeringsmuligheter, regnbuer, screendoor, og sist men ikke minst; Pris. En LCD som får karakteren 18 og koster 12 er ikke bedre enn en DLP som får 17 og koster 20k (hvis du skjønner hva jeg mener). Alt må sees i ly av pris.

Ergo er det mest personavhengig. Jeg skulle gjerne ha forsøkt en DLP over tid, for å se om jeg kunne riste av meg regnbuesyndromet mitt. Det er mitt største argument for å velge en LCD, desverre ikke bildekvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for meg som har hatt Infocus 4805 og ikke merket regnbueeffekt i det hele tatt kan vurdere både DLP og LCD avhengig av pris (som du sier).
    Men det du sier er da også at jeg kan gå utifra at LCD-projekorer er rimeligere enn DLP?!
    Og har man da ca 16000, så KAN jeg gå utifra at en LCD projektor er bedre enn en DLP-projektor til samme pris?? Forutsatt lik "karakter".

Er jeg på villspor?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Anfield påpeker er det vanskelig å si hva som er best av DLP og LCD i samme prisklasse. Du vil nok bli godt fornøyd med begge deler.
    Mitt inntrykk er at innenfor 16k budsjett er det mer bra å velge mellom enn blant DLPer. En DLP som jeg selv siklet på og som jeg ikke opplevde regnbuer med, Optoma H57, har bitt seg fast på 20k desverre.
    Men du er heldig stilt som ikke plages med regnbuer, og da vil jeg tro det er mulig å finne en god DLP innenfor budsjettet. Har ikke særlig oversikt over disse da kategorien ble litt uaktuell for meg med kronisk regnbuesyndrom. Ikke engang store mengder regnbuemedisin hjalp

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for meg som har hatt Infocus 4805 og ikke merket regnbueeffekt i det hele tatt kan vurdere både DLP og LCD avhengig av pris (som du sier).
    Men det du sier er da også at jeg kan gå utifra at LCD-projekorer er rimeligere enn DLP?!
    Og har man da ca 16000, så KAN jeg gå utifra at en LCD projektor er bedre enn en DLP-projektor til samme pris?? Forutsatt lik "karakter".

Er jeg på villspor?
    Synes egentlig ikke du er på villspor, men jeg vil heller si det sånn at du pga erfaringer tidligere med at du ikke er plaget av regnbue effekten står friere til å velge projektorer i begge lerirer, og mer kan la arbeidsprinsipp være arbeidsprinsipp og heller se kvaliteten på projektoren utifra bildet som vises på lerretet og støynivå, pris osv.

Alle projektorer har sine fordeler og ulemper, og jeg synes det ofte er person avhengig hva man legger legger vekt på av disse egenskapene. Går du med HD avspilling i tankene, er det vel ikke så veldig godt utvalg blandt ekte 720p oppløste DLP projektorer i den prisklassen du skisserer, der er vel foreløpig LCD som passer best, men legger man seg litt høyere i pris så man får med de rimeligste 1280x720 oppløste DLP ene, er man oppe i et bedre utvalg hvor man blandt annet kan nyte godt av ekte og ikke iris trimmet kontrast og sortnivå osv.

Ellers så er mitt råd heller å få demonstrert og testet de projektorene man lurer på selv først , og også lese tester og Avforum tråder som en veiledning av hvilke modeller som børr testes før kjøp.

LCD Projektorer har vel ofte vært lettere å få satt opp i små rom med litt "vasnskelig" geometri for plassering osv pga Lsensshift og stort zoom område osv, så det er mange hensyn å ta når man skal velge den mest optimale projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Går du med HD avspilling i tankene, er det vel ikke så veldig godt utvalg blandt ekte 720p oppløste DLP projektorer i den prisklassen du skisserer, der er vel foreløpig LCD som passer best, men legger man seg litt høyere i pris så man får med de rimeligste 1280x720 oppløste DLP ene, er man oppe i et bedre utvalg hvor man blandt annet kan nyte godt av ekte og ikke iris trimmet kontrast og sortnivå osv.
    Og jeg som trodde at jeg hadde kommet litt lenger.. hehehe.
    Ja, det er HD jeg har i tankene.
    Nyttig informasjon vedrørende pris på DLP hvis man ønsker 720p eller til og med 1080. Høres ut som om prisene kan bli litt vel høye.
    Så det LCD høres litt mer realistisk ut akkurat nå.

Hva du mener med "ekte og ikke iris trimmet kontrast og sortnivå" har jeg ingen anelse om. Men, det skal jeg nok klare å lese meg til.

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen det er skikkelig med HD-materiale på markedet, er nok projektormarkedet endret også. Så ergo må vi ta utgangsounkt i dagens situasjon.

For å klargjøre:

Du er "litt" på villspor. Leser du det jeg skriver er den totale bildekvaliteten best på en 720-DLP. Spesielt dersom du sammenligner i samme prisklasse. Problemet her er at de fleste LCD-projektorer (bortsett fra HS-60) ligger under 15k. Gode 720 DLPer ligger over 20k. HC3000 (DLP) har et bedre bilde enn TW600 og Z4 (LCD), uten tvil.

Så dersom du hever grensen din litt, kan du fortsette med DLP i trygg forvissning om at den er HD-kompatibel og tilbyr et bilde med bedre sortnivå og kontrast enn LCDene. Hvis ikke, er vi på kompromisser igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, kommer til å være på villspor litt til vil jeg tro, men ikke søndag 12 mars. Heia bortelaget.......

Det jeg sliter med er å lese tester.
    Leser jeg tester på LCD prosjektorer (eks TW600) så er de ofte veldig gode.
    Nå som jeg leste på HC3000 (som jeg nå leste på Hjemmekino.no), så virket ikke testen veldig imponerende.
    Likevel sier du at den er bedre. Helt klart at det er noe jeg ikke får med meg...

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Innen det er skikkelig med HD-materiale på markedet, er nok projektormarkedet endret også. Så ergo må vi ta utgangsounkt i dagens situasjon.

For å klargjøre:

Du er "litt" på villspor. Leser du det jeg skriver er den totale bildekvaliteten best på en 720-DLP. Spesielt dersom du sammenligner i samme prisklasse. Problemet her er at de fleste LCD-projektorer (bortsett fra HS-60) ligger under 15k. Gode 720 DLPer ligger over 20k. HC3000 (DLP) har et bedre bilde enn TW600 og Z4 (LCD), uten tvil.

Så dersom du hever grensen din litt, kan du fortsette med DLP i trygg forvissning om at den er HD-kompatibel og tilbyr et bilde med bedre sortnivå og kontrast enn LCDene. Hvis ikke, er vi på kompromisser igjen.

Du får jo Projektiondesign Action MkII til 18000 nå da!
    Dlp 720p projektor.
    Bør være midt i blinken for deg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis maksbudsjettet var 16, som trådstarter påpekte i begynnelsen.

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sgt.Stav
    Du får jo Projektiondesign Action MkII til 18000 nå da!
    Dlp 720p projektor.
    Bør være midt i blinken for deg

Edit: opps sorry maks 16 tusen ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo trodd at det kunne være smart å bytte ut både projektor og forsterker for å få utstyr som er litt bedre mot HD-verdene som kommer.

Hvis det er slik at min Denon holder en stund til, så kan jeg jo ta av de kronene som jeg hadde tenkt til å bruke der.

Men jeg kjenner ikke til Projectiondesign i det hele tatt.
    Har gått inn på hjemmesiden deres for å titte litt.
    Finnes det noen reviews/tester? Eller er det noen som vet noe om mkII??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk søkfunksjonen, er skrevet kilometervis om dette firmaet og deres PJer...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det skal jeg gjøre.
    Skulle gentlig ikke verdt nødvendig for andre å informere meg om det... sorry.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så frekk og lurer inn et spørsmål :wink:
    Ang regnbueeffekt. Er det ikke noen DLP som har flere segmenters fargehjul (eller noe sånt :? ) som skal dempe regnbueeffekten? Eller er det sånn at hvis man først merker regbuer, vil man gjøre det uansett hvilken DLP man velger?

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo trodd at det kunne være smart å bytte ut både projektor og forsterker for å få utstyr som er litt bedre mot HD-verdene som kommer.

Hvis det er slik at min Denon holder en stund til, så kan jeg jo ta av de kronene som jeg hadde tenkt til å bruke der.

Men jeg kjenner ikke til Projectiondesign i det hele tatt.
    Har gått inn på hjemmesiden deres for å titte litt.
    Finnes det noen reviews/tester? Eller er det noen som vet noe om mkII??
    Dersom du skal være helt klar til HD, så kan du jo vente med å bytte ut forsterkeren til det kommer forsterkere som har innebygged dekoder for Dolby Digital HD og DTS HD. Det vil jo komme nye lydformater med HD-DVD, med høyere bitrate og slikt. Så du kan jo vente litt med forsterker, og flotte deg til med en litt dyrere projektor. AVR-2805 er jo ikke akkurat steinalder da.

Ellers kan du kikke litt på disse trådene ang. Projectiondesign.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Ang regnbueeffekt. Er det ikke noen DLP som har flere segmenters fargehjul (eller noe sånt :? ) som skal dempe regnbueeffekten? Eller er det sånn at hvis man først merker regbuer, vil man gjøre det uansett hvilken DLP man velger?
    Jo raskere fargehjulet spinner, dess mindre er sjansen for å legge merke til regnbuer. Dette kommer jo av at fargehjulet som benytter i DLP-projektorer ikke spinner raskt nok. En annen ting som skal motvirke regnbuer, er den nye BrilliantColour-chipen som bl.a. er i HC3000. Enda bedre blir det nok når den får BC-fargehjul også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •