Projektor i tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor i tak

Litt usikker på om dette er rette tråden, men flytt den bare om det er feil!

Såg en måte å henge projektoren på som jeg lurte på om var noe tess. Den stod bakover vendt, over taket, lyste på et speil, som reflekterte til et annet speil som reflekterte til lerretet.

Nå såg eg bare OL fra tv på denne projektoren, men må si jeg synest bildet var bra! Men blir det mye dårligere når man gjør det på denne måten??

Hvis ikke så er det jo genialt å kunne få bort projektoren fra synet. Det siste speilet hang i en luke som gikk automatisk ned når lerretet gikk ned! Og det såg bra ut i tillegg til at det ser bra ut når det ikke er i bruk!

Så, hvordan funker dette??

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Litt usikker på om dette er rette tråden, men flytt den bare om det er feil!

Såg en måte å henge projektoren på som jeg lurte på om var noe tess. Den stod bakover vendt, over taket, lyste på et speil, som reflekterte til et annet speil som reflekterte til lerretet.

Nå såg eg bare OL fra tv på denne projektoren, men må si jeg synest bildet var bra! Men blir det mye dårligere når man gjør det på denne måten??

Hvis ikke så er det jo genialt å kunne få bort projektoren fra synet. Det siste speilet hang i en luke som gikk automatisk ned når lerretet gikk ned! Og det såg bra ut i tillegg til at det ser bra ut når det ikke er i bruk!

Så, hvordan funker dette??
    man vil alltid få litt distortion av bilde, samt at man mister litt lysstyrke (avh. av speilkvalitet og hvor flink man er til å tørke støv). så det vil uten tvil kompomittere bildet, men i et optimalt oppsett - kanskje ikke så mye...

bortsett fra det er det jo et interessant konsept, men jeg tror heller jeg ville satset på bakprojeksjon dersom det var et mål å få pjen ut av syne.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg ja.... Bakprojeksjon krever vel en del rom bak lerret?? Eller?

Bare lurte, for det ser sabla proft ut! Men kunne kanksje hatt en luke som går ned vertikalt med projektoren på i stedet for et speil som kommer ned....

Kan jo bli like bra!

Edit: Jepp, var heis eg meinte her ja........ Men var ikke det eg lurte på om ble bra kvalitet. Det vet eg kvaliteten på....

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo egentlig ikke d som er poenget....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Det ante meg ja.... Bakprojeksjon krever vel en del rom bak lerret?? Eller?

Bare lurte, for det ser sabla proft ut! Men kunne kanksje hatt en luke som går ned vertikalt med projektoren på i stedet for et speil som kommer ned....

Kan jo bli like bra!
    Har intrykk av at det er ganske vanlig å benytte speil ved bakprojeksjon, nettop for å unngå store direkte kaste avstander og heller dobble og tredobble og 90 graders vinke osv med bruk av speil. Speilene som benyttes må også være litt spessielt lagd, med at det refelkterende laget må ligge helt i overflaten, og ikke bak noen mm med glass som vanlige speil gjør, og som vil resultere i et sterkt og et svakt forkøvet speilbilde på lerretet eller bakpojeksjons "mattsiven". Slike spesialspeil er derfor ofte både dyre i innkjøp, og meget ømfintilge for ytre skader, så skal et slikt dobbelt speil oppsett du beskriver i starten av denne tråden ha høy ytelse og ikke ødelegge den optiske bildekvaliteten, er det nok et ganske dyrt og krevende oppsett å sette opp, med bevegelige deler som skal treffe riktig etter x-antall med opp og ned kjøringer.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har intrykk av at det er ganske vanlig å benytte speil ved bakprojeksjon, nettop for å unngå store direkte kaste avstander og heller dobble og tredobble og 90 graders vinke osv med bruk av speil. Speilene som benyttes må også være litt spessielt lagd, med at det refelkterende laget må ligge helt i overflaten, og ikke bak noen mm med glass som vanlige speil gjør, og som vil resultere i et sterkt og et svakt forkøvet speilbilde på lerretet eller bakpojeksjons "mattsiven". Slike spesialspeil er derfor ofte både dyre i innkjøp, og meget ømfintilge for ytre skader, så skal et slikt dobbelt speil oppsett du beskriver i starten av denne tråden ha høy ytelse og ikke ødelegge den optiske bildekvaliteten, er det nok et ganske dyrt og krevende oppsett å sette opp, med bevegelige deler som skal treffe riktig etter x-antall med opp og ned kjøringer.

Det kan eg godt tenke meg.... Mulig de kompenserer denne forskyvingen med å få bilde en annen plass i lengden....

Det er jo dessuten brukt til prosjektframvisninger, og ikke filmer etc, så da stiller de nok ikke helt de samme kravene...
    Men tv og powerpoint som sagt ble veldig klare og bra på det jeg har sett!

Litt dyrt for hjemmebruk kanskje!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg husker fra fysikken så er det jo ikke absolutt alt lys som blir reflekter selv i et speil vel?? Hvis jeg da husker rett så vil jo en del lys forsvinne bort før man får lyset på lerretet....???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •