Høyde på projektor i forhold til lerret ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer ViewMaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyde på projektor i forhold til lerret ?

Hei.

Er i ferd med montere projektor og lerret,men lurer på et par ting jeg håper noen her kan avklare for meg.

Lerretet,et adeo greyvision 16:9 100"
    Projektor Hitachi tx-200.

Avstand projektor til lerret (målt fra linse) er 4 meter.

Så til selve spørsmålet.

Har tenkt å sette projektor stående på en hylle 23 cm fra taket,hvor langt ned kan jeg montere lerret ?

Vet jeg kan regne meg ut til dette,men siden er så mange skarpsindige her,så håper jeg det er noen som alt vet dette,så slipper jeg å belaste mine små grå .

Vil helst ungå å foringe bildet for mye med overdreven bruk av lensshift og keystone,det er vel heller ikke å anbefale å tilte projektor ned ?

På forhånd tusen takk

Mvh Helge ;-)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg den projektoren, men uasnett er jo ønsket å ikke havne mot ytterområdene av hva lensshift kan rette. Keystone bør du for all del ikke bruke. Det alene medfører som regel ekstraarbeid på projektoren pga omskalering i bildet.

Med det lerret så har du en solid rammekant innover mot selve lerret.
    Dermed anbefaler jeg deg at projektor uansett ikke kommer over øvre del av selve lerretsduken, for ellers vil toppen av rammen kaste skygge på bildet i øvre del av bildet.
    Ikke så merkbart på vanlige filmer som ofte er smale, men ved bruk av 16:9 vil du se det.
    Så få i alle fall linsen innenfor høyden til øvre del av duken.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Tor Rasmussen.

Ok,så du tror det skal gå greit å ha projektor stående så lenge den holder seg til øvre kant av duken,det høres bra ut.

Nå er jeg total nybegynner i projektor sammenheng,men har forstått det sånn at en projektor kaster bildet oppover,og at det er derfor projektorene blir hengt oppned nå de skal monteres litt i høyden.

Noe jeg ikke helt forstår ops: : Hvorfor kan den tiltes når den henger,men bør ikke tiltes når den står ?

Grunnen til at jeg spør og ikke bare prøver ut selv,er fordi ingenting er montert enda å vil prøve å få det så korrekt som mulig første gang for å unngå en bråte med hull i veggen ;-)

Så alle tips tas imot med stor takknemlighet.

Mvh Helge.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren bør ikke tiltes verken når den står på en hylle eller henger i taket.

Hvordan bilde blir projektert ut fra linsa varierer, noen har hele bilde over linsa(når den står på et bord), andre har 50/50 over og under, og andre forhold finnes. På din TX200 så har du jo lens-shift, så da står du friere siden du kan flytte bilde opp og ned uten å flytte projektoren. Jeg har ikke satt meg inn i hvor mye den kan flytte bilde, så det kan jeg ikke svare på.

Finn ut hvordan TX200 projekterer bilde ut fra linsa, og hvor mye den kan flytte bilde opp og ned. Da kan du finne ut hvor du bør henge lerretet og hvor hylla bør være. Sikkert andre som kan hjelpe til med de tallene her. Evt finner du de sikkert i bruksanvisngen. :grin:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke bildet forringes litt ved (max) bruk av lensshift ?
    Mener å ha lest det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien ja. Det har med at du beveger bildet ut i ytterkantene av linsa og du kan få fokus problemer. Dvs du får kanskje ikke hele bildet i fokus. Jeg mener at dette er er ett kompromiss som det går ann å leve med, hvis du har problemer med å plassere den annerledes. Jeg regner med at produsentene tar med disse problemene når de setter ytterpunktene i lens-shiften.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Husk, jo mindre du må bruke ting som lensshift og keystone (trapesjustering).
    Jo "renere" bilde får du.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke lens shift er knapt merkbart på bildet på Z4 i hvertfall.
    Dette er selvsagt noe produsentene tenker på når de lager produktet.
    De fleste produsenter advarer riktig nok mot å tyne det for langt.

Når du ser størrelsen på linsa og det lille området som faktisk er i bruk kan du selv tenke deg hvor mye, eller rettere sagt hvor lite dette forringer bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •