Tips om prosjektor til Mac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips om prosjektor til Mac

Heisann

Som dere ser er jeg ny her på forumet. Ble anbefalt å ta en tur inn her hvor jeg kunne få de beste anbefalinger vedrørende valg av prosjektor.

Som jeg skriver så benytter jeg Mac, og håper selvsagt at det ikke kommer en masse svada om det. Det er et valg jeg har tatt etter mange år med Windows og så er vi ferdig med det.

Spørsmålet er om f.eks. denne prosjektoren er "kjent" som en som duger bra, OG om noen har brukt den på Mac ville det vært knall!

Panasonic PT-LB 20 VE

Tar gjerne imot andre forslag, men det MÅ bli i prisklassen under 9-10 tusen, samt at den er støysvak og har brukbar oppløsning (dere er ekspertene her og jeg tar gjerne i mot gode råd).

Skal for det mest brukes til PowerPoint presentasjoner, men gjerne også litt DVD-titting via Macen hjemme.

Takker på forhånd for god hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, trodde jeg skulle få en masse gode råd jeg, men her var det stille gitt

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah gi folk litt tid til å våkne her på forumet. ikke altid at de vise menn er inne her hele tiden og jeg regner med at de andre som er i min situasjon og har null peiling på ditt spørsmål, holder kjeft istedet for å gi deg mange velmenenede gale råd. så ikke se så tungt på det bare vent litt til. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med konkret råd heller har planer om å skaffe både mac og prosjektor men mye skal skaffes først. De fleste her kjører prosjektor på dvd spiller vil jeg tro så derfor er ditt spørsmål litt uten om det vanlige.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for beskrivelsen av "vanene" på forumet og at spørsmålet kanskje var litt på siden ;-) , venter i tålmodighet jeg :-)

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en powerbook som jeg har brukt med en rekke prosjektorer, men ikke den som du nevner her. jeg tror uansett ikke at det er noe forskjell i hva slags datamaskin man kobler til prosjektoren da det er snakk om standard-tilkoblinger (dvi, vga). har aldri opplevd noen problemer..

når det gjelder filmframvisning og slikt fra en mac, så har jeg en mac-mini hjemme som jeg har koblet opp mot en benq-prosjektor via vga. dette fungerer helt fint, men jeg måtte bruke et program som heter resolutionX eller noe i den duren for å få "true" 16:9 oppløsning. vet ikke hva slags oppløsning det er på prosjektorenn du nevner her, men det er uansett ikke noe problem å få til en passende oppløsning på macen.

dvd-avspilling fra dvd-player er grei nok, men man får nok bedre kvalitet fra en dedikert dvd-spiller. men det blir for de kresne. man har i det minste gode muligheter for tweaking av lyd og bilde i dvd-player.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson TW600 er nok et godt valg i så måte, relativt rimelig (13K) og mulighet for å lagre flere bilde instillinger. F.eks en til presentasjon, en til HTPC og en til film.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Stusser litt på problemstillingen, prosjektorer kobles jo likt til på både (nyere) mac og Pc'er (anbefaler DVI), så egentlig kan du jo like godt bare titte på det som skrives om pc-prosjektorer.

Skal du bruke prosjektoren til mest powerpoint, ville jeg egentlig anbefalt en med høyoppløst 4:3 format, men det spørs jo på detaljene rundt bruksområdet.

Har du noe mer input til oss, kan vi spesifisere enda nærmere.

På generelt grunnlag, til den prisen, kan du jo titte på Infocus X3 i tillegg til den du nevner.

Ang. Panasonic'en: Egentlig ville jeg sagt at en prosjektor med 1600 lumen og kun 400:1 kontrast er helt ubrukelig til hjemmekino, men det spørs jo om den evt. har en "eco-modus" med lavere lysstyrke da. X3 med 2000:1 kontrast og 1700 lumen vil gi et MYE bedre bilde til film. Jeg har imidlertidig ikke "hørt" denne prosjektoren, så støynivået kan jeg ikke si så mye om.

P.S. Av 16:9-prosjektorer i denne prisklassen kan du også titte på Infocus Screenplay 5000.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hovedsak skal jeg bruke den til presentasjoner, så det er der styrken bør ligge. Skjønner nå at det ikke spiller så stor rolle om jeg bruker en Mac eller ikke så takk for innspillene på det.

Et viktig moment er at fargene blir gjengitt så godt som mulig og at den er lyssterk nok dersom man skal presentere noe i et rom som har mye lys.

Støynivået på den jeg selv foreslo er på 30db på sparemodus (hva nå enn det er), mens den er på 34 ellers. Tipper at det er passe brukbart.

Takker for andre tips også, evaluerer dem nå :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •