Hva med en tråd angående garanti/reklamasjon på Prosjektører?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med en tråd angående garanti/reklamasjon på Prosjektører?

Skal selv sende inn min snart 2 år gamle Infocus X1 til service nå siden den i 1 år har drevet og blinket sterkere og svakere mer og mer (akkurat som spenningen til pæra driver og går opp og ned. Har selv sendt mail til Pdata som er importør og spurt om hva det kan være men de virker veldig negative og skriver at pæra mest sannsynlig er defekt og ergo får jeg ikke fikset dette på garantien. Dette synes jeg virker helt på trynet da jeg ikke kan fatte at en pære kan drive å holde på slik hvis det ikke er snakk om en kraftig produksjonsfeil ett eller annet sted. Hadde den gjort det i en dag eller to og så gått hadde det jo vært en annen sak.

Siden jeg er lei av å krangle i ettertid hadde jeg tenkt å skrive et lengre brev å legge ved samt "true" litt for å få det ordnet.

Jobber selv i butikk som selger deres produkter så hadde vært greit å vite når andre kommer med lignende problemer.

Ellers til informasjon har pæren vært brukt i litt over 400 timer.

Er også redd for at om dette skyldes strømforsyning eller lignende må jo dette ha skadet pæren på en eller annen måte. Hva om jeg får fikset feilen men pæren ryker etter en kort stund pga dette.

Andre som har hatt lignende erfaringer eller hatt krangler angående reklamasjon/garanti er hjertelig velkomne til å dele sin erfaring. Er jo kjekt å ha en tråd som folk kan lese over for alt mulig slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag, har selv en tre uker gammel BenQ 7700 som muligens må inn til service. Med utgangspunkt i forbrukerkjøpsloven mener jeg at jeg har krav på ny projektor, samt at det er forhandler som er ansvarlig for meg som kunde. Det som har overrasket meg i L&B-bransjen er at veldig mange godtar å bli direkte henvist til produsent - om vi handler hos nettbutikker eller fast utsalgssted er det jo forhandlere vi har inngått kontrakt med.

Fra Forbrukerrådets beskrivelse av loven:

"Hva har du krav på hvis varen har en mangel?
    Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret."

Kilde:http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1025782287.59

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at forhandleren stilles 100% ansvarlig for at kjøpsloven overholdes også hvis det refereres til 3. parts håndterer (dvs. enten serviceverksted eller produsent direkte), som jo i utgangspunktet er greit såfremt forhandler påpasser at tidsfrister og regler overholdes...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å sabotere for deg eller noe men du må vite at dette punktet "eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny" er veldig viktig for akkurat det du skriver.

Hvis butikken gir deg et nytt produkt kan du banne på at de blir å tape det som blir sett på som "urimelig kostnad". Du må også huske at det er produsentene som ifølge forbrukerkjøpsloven skal dekke reperasjoner, reklamasjoner (bytter) osv. Butikken er ansvarlig for å passe på dine rettigheter, jobbe for å få alt gjort, ta seg av arbeidet mellom samt kjefte opp verksteder og lignende om en slett jobb blir utført. Vaktbikkje med andre ord. Vi vet jo alle at det er butikken som får dårlig renome og ikke produsenten når det sitter en spydig servicesjef ett eller annet sted og nekter å fikse produktet.

De fleste butikker har avtaler med leverandørene om at varer under 1000 pluss enkelte andre ting innenfor visse grupper byttes umiddelbart ved garantifeil.

Du skal også vite at ifølge forbrukerkjøpsloven skal ingenting ta mer enn 3 uker ved vanlig service. Ved reklamasjon har de lov å bruke lengre tid desverre. Noe de mest useriøse utnytter til fulle. *hate nokia, iallefall tidligere*

Hvis du innenfor garanti tid leverer inn samme produkt for samme feil 3 ganger (altså den 3 gangen) eller 5 ganger for forskjellige feil (den 5 gangen) så har du rett til å kreve ombytte. Men fremdeles blir de fleste å kreve å få produktet inn for å fastslå feilen.

En annen ting som jeg også kan nevne er at man har rett til nytt produkt om produktet har en feil fra dag en og leveres tilbake innen en uke eller 10 dager (husker ikke men tror det er 10 dager) så skal man få nytt produkt så lenge det er uskadet. Ved mobiler gjelder 1 times bruk (dette ser man på skjermen ved å trykke en kode, så får man feil på en mob så slå den av!).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er pære som er grunnen til problemene dine mtp blinking på en to år gammel X1 med over 400 timer på telleren, så lykke til med å få det på garantien. Dette med pæregarantier er jo diskutert i en haug av tråder her på forumet, og dette blir derfor bare enda en "pære-tråd".

Er det noe annet teknisk galt med projektoren stiller det seg kanskje annerledes, og således greit å få den sjekket ut. Dette dekkes sikkert av garanti.

Men hold oss gjerne informert om hvordan saken utvikler seg....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med urimelig kostnad er nok ikke så enkelt som du hevder n0stra - det foreligger flere kjennelser og dommer i favør av denne retten også for produkter langt over kr. 1000 (i mitt tilfelle kan f.eks. BenQ fikse projektoren og la den gå inn i servicepoolordningen sin, som gjør at de vanskelig kan påberope seg klausulen om urimelig kostnad). Ved feil på min Grundig PVR til ca. 3500 fikk jeg ny med en gang vha. henvisning til forbrukerkjøpsloven - BestBuy ønsket naturligvis at jeg sendte den inn til reparasjon, men godtok allikevel å sende meg ny. Uansett, som forbruker ønsker jeg smidige løsninger - og BenQs serviceverksted er villige til å hente og levere min projektor over natten og da er det OK for meg - da trenger jeg ikke noe nytt produkt eller låneprodukt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, for ifølge alt som finnes av dommer så har butikken vunnet når det gjelder dette siden det ikke finnes noen dom i høyesterett som er førende her. Når så en butikk må ta tilbake et produkt og aldri får solgt det og importøren som skal betale reperasjoner og bytte da nekter å gjøre det i forhold til at de aldri fikk tittet på det så kan et firma måtte selge og omsette for 40 000 for å dekke inn den ene saken til 3500.

Jeg vil si du har vært heldig i ditt tilfelle da dette er høyst uvanlig og noe jeg aldri har hørt om bortsett fra ved enkelte tilfeller hvor butikken kjente kunden, visste hundre prosent at den var brukt skikkelig samt at varen var uten en skramme og en fast kunde de ville ha god service opp mot for ikke å miste.

Har nå sendt inn min prosjektør så får vi se hva de sier. Problemet mener jeg her er at grunnen til at de slipper unna med 3 måneders garanti på pære er at folk kan stå og slå de av og på i det uendelige i denne tiden og på dette viset skade den. Jeg mener dette ikke er gjeldende da pæren her ikke er gått og har holdt på slik og blitt værre og værre. En pære skal gå ved feil bruk, ikke holde på slik. Derfor mener jeg at det måtte være en fabrikasjonsfeil som også kan bevises i og med at pæren lever. Hadde den vært gått hadde saken vært en helt annen selv om jeg sikkert ikke hadde vært mer fornøyd fordet om, i og med at jeg vet nøyaktig hvordan jeg har brukt den.

Garanti = slitasje. Reklamasjon/bytte = fabrikasjonsfeil.

Har noen hørt om pærer som har blitt slik pga feil bruk? Altså blitt slått av uten å blitt kjølt ned osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så og si alle produkter kan ødelegges ved skjødesløs bruk. Bevisbyrden for at produktet er brukt feil må vel allikevel ligge hos produsent/forhandler og ikke slik at forbruker må bevise at det ikke er tilfelle. Husker jeg ikke helt feil har kravene til påvsining av fuktskade på mobiltelefon f.eks. blitt innskjerpet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Under garantiperioden ligger bevisbyrden på utsalgssted/produsent, mens den under reklamasjonsperioden foreligger hos forbruker. Normal praksis er imidlertid at forhandler ordner med feilsjekking hos serviceverksted for forbrukeren, uten at dette kan kreves. Påvises reklamasjonsgrunnlag/fabrikasjonsfeil plikter imidlertid forhandler selvsagt å avrette feilen innen de frister som foreligger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •