Digital eller CRT projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital eller CRT projektor?

Har planer om å bruke cirka 10 000 på en projektor (vil nok ikke kjøpe den før i Mai), men er litt usikker på hva jeg bør gå for. Personlig har jeg lite kompetanse innefor område og vil nok ha problemer med å se forskjell på kvalitet med mindre dette er veldig markant. Projektoren vil nok hovedsaklig bli brukt til sport, men selvsagt også litt filmer. Noen som har et bra tips til hva jeg bør satse på?

På forhånd takk!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital=Plug and Play
    CRT=Work and Pray

En brukt CRT tar tid å sette opp, krever en del kompetanse for å få satt opp skikkelig og vil kreve mye av rommet du skal bruke den i. (Den er tross alt *stor*, og *tung*.) Med mindre du kjenner noen CRT eksperter, eller er intr. i å lære deg det, så er det nok mye bedre å bruke pengene på en digital prosjektør. Du får veldig mye prosjektør for 10k for tiden..

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Du får veldig mye prosjektør for 10k for tiden..

Crt, ja... Etter å ha hatt CRT i en del år, er det utenkelig å kjøpe digital pj.
    Var f.eks på hificenteret og så på en 7205 på lørdag, og selv bd800 min som jeg hadde for noen år siden knuuste den i bildekvalitet. Og du får en kurant BD800 for godt under 10000.

Så hvis du har plass, litt teknisk innsikt, og er villig til å ofre noen kvelder for å lære/sette opp en CRT, er det absolutt ingen grunn til ikke å kjøpe en.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink CRT? ja takk men på noen betingelser.

Er topp bildekvalitet det absolutt viktigste så er CRT veien å gå. Det fikk jeg nettopp bekreftet igjen når jeg tok meg en tur på hifiklubben og så den nye dlpen de hadde fått. Det var en mitsubishi hc3000. jeg må si det var en forbedring i bildekvalitet over infocus7205 som jeg nettopp også så på hificenteret, men i forhold til Barco 1209en min så blir den rett og slett bare ræva dårlig. 3d dybde, kontrast, sortnivå og et "filmlike" bilde er myyye! bedre på CRT framdeles.

Du bør ta deg en tur til en som har en CRT satt opp riktig før du bestemmer deg for noe annet.

Det skal være sagt at hvis ikke du har tålmodighet og en plass å ha crt beistet så for all del kjøp en digital. Bestemmer du deg for CRT bør du kjøpe en med elektromagnetisk focus og forsøk å unngå Elektrostatisk fokus maskinene, det er ihvertfall min erfaring. skaff deg F.eks en barco 808s da har du en topp projektor. tror du skulle klare å få tak i en grei slik en for 10k

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke driftskostnadene ganske høye på CRT? Dyre reservedeler osv.
    Bildekvaliteten er sef i en annen klasse enn digitalt, men på et begrenset budsjett er kanskje lcd/dlp et bedre valg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driftskostnadder kan fort bli høye ja hvis du for eksempel velger å kjøpe deg en crt som det finnes lite av der ute og det krever at du må kjøpe nye deler når det går no galt. huff tør ikke tenke tanken på hvor dyrt det kan bli. kjøper du foreksempel en high end nec crt så vil du nok ha problemer med å kunne skaffe deg reservedeler ja, men kjøper du en barco av nyere årgang så er det nok av deler rundt forbi. hvis man gir 10k for en god barco 808s så kan man ikke akkurat si at man får den samme bildekvaliteten hvis man kjøper en ny digital for den prisen og går det mye galt så kan man alltids skaffe seg en delemaskin for ettpar tusen.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på brukevennlighet, plasseringsvennlighet osv. så vinner jo digitale projektorer hands down. En digital projektor alà TW600 er å foretrekke fremfor en slitt og missbrukt CRT. Det blir også fort dyrt å få en CRT til å yte bra. Scalere, nye rør osv. osv.
    Såfremt man ikke er lidenskapelig optatt av hjemmekino og har høy teknisk innsikt så er CRT egentlig uaktuelt for folk flest.
    Flytter jeg noen gang ut på landet slik at jeg kan ta meg råd til eget kinorom så kan det være aktuelt med en CRT sånn for kosen sin skyld

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    hvis man gir 10k for en god barco 808s så kan man ikke akkurat si at man får den samme bildekvaliteten hvis man kjøper en ny digital for den prisen og går det mye galt så kan man alltids skaffe seg en delemaskin for ettpar tusen.
    Ehh, tror neppe du finner en god Barco 808s til 10k.. :-( Det er helt urealistiske priser du operer med her tor.. 20000,- for en 808s, og nærmere 10000,- for å skaffe et nytt rør er nærmere sannheten vil jeg tro.

Og.. Det er vel de aller færreste som har nok teknologisk kunskap til å begynne med å skaffe seg delemaskiner, og reparere selv..

Men.. en Skikkelig satt opp 808s, med skikkelig scaler, maskering og riktig oppsatt så er det svært lite av digitalt som kommer i nærheten. Men dette er ikke noe for nybegynnere!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående pris på 808s så har de etter hva jeg har sett sunket noe, og er nok mye nærmere 10k enn 20k. Tor her på forumet solgte jo sin for rundt 10k tror jeg. Den var jo ganske bra stand. Vet om en annen en som også har en 808s i god stand til rett over 10k.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite moment som ikke er nevnt er vel at lysutbyttet på CRT'en er så lavt at rommet må sortmaskeres (matt) for at en i det hele tatt skal oppnå noe som minner om godt bilde. Ved den minste lille lyskilde i rommet, vil en hvilken som helst suberbillig LCD-projektor ha langt større nytteverdi. Det blir med andre ord ekstra plagsomt å få gjester med hvite tennis-sokker. Ikke bare er det "harry", men sokkene ødelegger også det ultimate sortnivået. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CRT vs Digital

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Et lite moment som ikke er nevnt er vel at lysutbyttet på CRT'en er så lavt at rommet må sortmaskeres (matt) for at en i det hele tatt skal oppnå noe som minner om godt bilde. Ved den minste lille lyskilde i rommet, vil en hvilken som helst suberbillig LCD-projektor ha langt større nytteverdi. Det blir med andre ord ekstra plagsomt å få gjester med hvite tennis-sokker. Ikke bare er det "harry", men sokkene ødelegger også det ultimate sortnivået. :wink:
    Er litt enig med Gorm her, men ikke helt. Cluet med god lyskontroll og CRT er etter min mening ikke bare pga lysstyrke projektoren kan gi, men mer det å få utnyttet sortnivået når man samtidig kan og børr bruke et hvitt lerret (også pga lysstyrken )..... ;-)

Det med lav lysstyrke kjenner ikke jeg helt igjen fra min erfaring med CRT projektor, og de modellene jeg har vært borti fra slutten av 90 tallet har en formidabel lysstyrke i mørkelagte rom hvis lerret størrelsen ikke overskrider tommelfinger regelen å omgjøre tommes verdien på rørene med fot verdien for bredden på lerretet. dvs 8" projektor kan vise et 8 fots bredt bilde eller ca 240cm , for å si det sånn.
    Skal man ikke svi av fosforflatene i løpet av kunn kort tid med å kjøre dem for hardt, er det et must å få kalibrert CRT projektoren riktig og i alle fall hele tiden kjøre uten blooming, dvs være forsiktig med for høye Contrast innstillinger.

Digitale lampebaserte projektorer er nok mye lettere å ha med å gjøre på mange måter, (VAF) og der er man vel nermest låst og "forvist" til å bruke grå lerret i utgangspunktet og det nytter ikke spessielt på sortnivåe å modifisere refleksjons egenskapene på flatene i rommet osv, fordi man ikke egentlig har "sortnivå" , og nettop ikke ønsker at irisen i øyet skal åpne fullt opp og få med seg at sort er grått og nermest får sveise blink når det kommer et 100% hvitt bilde. For enkelte digitale projektorer i dag får man riktignok ganske mye bra kinobilde for pengene og man har "automatisk styrt blender" eller iris fungsjon i projektoren som skal lure frem et bedre kontrast nivå sammen med irisen i øyet osv. Plasserings vennlighet er vel egentlig i en egen verden i forhold til CRT, og for enkelte modeller med Lens Shift og godt zoom område, kan det vel neppe gjøres lettere med projektor bruk i stue eller små rom og hybel oppsett. Slike ting er det selfølgelig greit å ta med som en faktor hvis det betyr at man får satt opp og får brukt projektoren.

For mange populære CRT modeller kan man vel generellt si at egen innsatsen fra brukerens side til å få et godt fysisk oppsett, lyskontroll i rommet, sette projektoren i tipp topp stand og kjøre med skikkelig kilde elektronikk osv er alfa og omega, og resultatet blir der etter....;-) Bilde påvirknings potensiale for digitale projektorer er egentlig lattelig lavt i forhold til CRT, men nybegynnere som ikke vil starte den første projektor uka med å lese innstallasjons mannualer, forsterke tak konstruksjonen for projektor feste, få hjelp til å løfte og innsatallere og justere inn projektoren, og så lete etter gode nokk kilde elektronikk osv, da er digitale projektor midt i blinken. Man kan riktignokk få til et bilde på en CRT projektor i løpet av en times tid også, men da viser nok ikke bilde CRT projektorens virkelige potensiale, noe som man gjerne trenger crt spesialister som gjør alle de riktige tingene + litt til for å trylle frem det som ligger av potensiale.

Beveger man seg i 10 000kr klassen for projektorer i dag ligger man etter min mening akkurat 2-20 000 under den minstegresa hvor de mer interessante digitale projektorene finnes.

CRT projektorer som er aktuelle i dag er vel stort sett godt brukt alle sammen, så her er det litt værre for en nybegynner å sile ut klinten fra veten. Modeller som BG808s med virkelig gode rør finnes det vel veldig få om noen til salgs av i 10000 klassen, og med tanke på at ett nytt av de tre rørene koster vel et sted mellom 12 -14000 er vel ikke slike så lett tilgjengelig. De CRT eierene som vet hva rørene er verd og skal selge ptojektoren, selger vel heller ut projektoren i deler enn å selge hele projektoren til en latterlig lav pris. Har ellers intrykk av at de som selger slike gode 8" projektorer gjør det til fordel for 9" CRT projektorer, og det sier vel noe.... ;-)

Det er mange som har nevnt at det er mye feil med og ofte mekking, justering og reperasjoner på CRT projektorer, og det kan nokk stemme i enkelte tilfeller hvis de har vært innom mange brukere og har mange timer på telelren osv, men får man et godt eksemplar fra slutten 97-98 og får satt den opp skikkelig fra begynnelsen, da stemmer ikke dette lenger, og da mener jeg heller at slike CRT projektoren banker de fleste Digitale lampebaserte projektorer på driftsikkerhet og antall driftstimer før noen slitedeler må skiftes.

Det er bare å lese litt i forumet i tråder om enkelte digitale projektorer nermest pendler mellom verksted og forbruker, og alle poff der ble det svart gitt (endelig skikkelig sortnivå..) og 4000kr utgift til ny lampe etter typisk 350 - 1000 timers brennetid av 2500-5000 oppgitt. Tette luftfiltere som børr renses og støv flekker i bildet er vel også faktorer for digitale projektorer.

Ble kanskje litt mye skremsels propaganda fra min side her, men har man virkelig lyst på en stor CRTprojektor kjempe og vil skaffe seg litt erfaring osv, anbefaler jeg at man prøver å få tak i en billig og grei Barco i 70x eller 80x serien fra rundt midten og slutten av 90 tallet med ganske brukbare rør, til 2-6 tusen, og går gradene derfra. En billig CRT projektor tror jeg er lettere å få solgt igjen uten tap hvis man finner ut at det ikke var noe for meg, og det er mindre penger å tape også hvis man heller vil gi det til noen andre "Trengende". Match en billig data grade CRT med en HTPC, en Momitsu, Snazio eller enda bedre, en god scaler som kilde , da begynner bildet å bli noe helt spessiellt som svært få digital projektor eiere er vandt med å se. (i possitiv analog film lignende forstand...;-) )

Vil man ha et "greit nokk" kino bilde fra dag en, før man egentlig har funnet ut hvor mye man vil bli bitt av hjemmekino basillen, gå for en av de populære digitale projektorene i dag, eller kankje til og med en modell fra generasjonen før som nermest blir gitt vekk på billigsalg og som kankje bare yter 10-20% dårligere enn de nyeste modellene i dag. Jokeren her hvis man kjøper brukt er vel timeteller og levetid på forholdsvis dyre lampemoduler osv, men man børr regne med at et stort bilde koster litt i utgangspunktet, og penger til den første projektoren nermest kan sees på som "skolepenger" for å kjøpe seg egen erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehh, tror neppe du finner en god Barco 808s til 10k.. :-( Det er helt urealistiske priser du operer med her tor.. 20000,- for en 808s, og nærmere 10000,- for å skaffe et nytt rør er nærmere sannheten vil jeg tro.

Og.. Det er vel de aller færreste som har nok teknologisk kunskap til å begynne med å skaffe seg delemaskiner, og reparere selv..

Men.. en Skikkelig satt opp 808s, med skikkelig scaler, maskering og riktig oppsatt så er det svært lite av digitalt som kommer i nærheten. Men dette er ikke noe for nybegynnere!
    ehhemm

en god BG808s er nettop det jeg solgte. min ble solgt på avtorget for 10000. Den kjørte jeg forøvrig på crystalio scaler foret med sdi.

barcoen hadde nesten nytt grønnt bilderør som jeg kjøpte selv for godt og vel et år siden. han som kom og kjøpte den bare smilte bredt og ble sjokert bildekvaliteten og hvor billig jeg solgte den, men det er tydeligvis going rate idag. jeg prøvde først å selge den for 15000 og kanskje jeg kunne fått det for den for den hvis jeg hadde ventet lenge nok who knows?. Januar er ofte en trang periode for folk flest . At det er urealistiske pris tror jeg neppe. Det er generellt stor fobi mot å kjøpe store beist som dette og kundegruppen er minimal. Heldig for de av oss som sverger til CRT da, da det blir mer til oss for en rimelig penge .

Man må ikke overdramatisere dette med CRT at det er så forbaska vanskelig, men skal man sammenlikne med en digital projektor så ja da kan man vel klasifisere det som vanskelig. kjøper man en CRT av nyere årgang er de enkle å sette opp og har on screen menyer for å guide deg igjennom oppsettet. Jeg hadde ingen erfaring når jeg kjøpte barcoen og likevel klarte jeg å få et bilde iløpet av første kvelden som var veldig bra.

skal man tveake det beste ut av maskiene så kan det være nyttig å leie inn en person som kjenner de ned til hver minste detalj.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ja det stemmer til en viss grad med 8" maskiner, men ikke med en lyssterk 9" maskin og et lerret med høy gain ~1,3-1,5 så er det ikke problem med litt strølys.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har 1209/2 9" projektoren din til salgs på Avtorget fortiden Tor, hva er det du skal ha i stedet, ikke en 909 vel...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hihi