Innkjøp av prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av prosjektor

Hjelp, Håper noen kan hjelpe meg med dette! Jeg er iferd med å kjøpe meg en prosjektor. Avstand fra lerret til prosjektor er 3,60 m og det er i en kjeller hvor det er lite lys eller ihverttfall lys som kan kontrolleres. Hva er det som er viktig å ta hensyn til og hva er det som er viktig ved valg av prosjektor? Dette er som å være i en jungel med mange valg og spesifikasjoner, kontrast, anzi, oppløsning, dlp eller lcd (noe som er glemt?). Håper noen kan hjelpe meg!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det letteste er nok visst du spanderer på deg en del timer her på forumet. det finnest ingen fasitsvar på hvilken prosjektor. er jo endel faktorer som spiller in, for mange så er jo prisen veldig viktig. men les under digitale prosjektorer her på forummet, så klarer du etter hvert å peile deg inn på et par stykker som passer dine preferanser. derretter kan du prøve deg med en tråd om hvilden av dessen som bør velges ;-)

du kan jo begynne å lese litt her først. endel generell info om typer av prosjektorer og lerret :

http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir du en pekepinn på prisklasse er det lettere å utelukke noen iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklassen jeg hadde tenkt meg er ca. 8000 - 15000. All hjelp mottas med stor takk!Har sett på en Panasonic 900 og Mitsubishi HC3000

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta en titt på Toshiba MT400 og, jeg likte den godt i allefall

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    epson tw600 får jo veldig mye skryt...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nippi
    ..... og Mitsubishi HC3000
    ....den er vel utenfor din prisklasse, koster godt over 20'.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nippi:

Plassering / lensshift:
    Synes det er lurt å starte med hvor du optimalt sett ønsker å plassere projektoren. Hvis du feks vil ha den oppunder taket, og samtidig ønsker lavt bilde bør du se etter en projektor som har en fleksibel lens-shift, som kan flytte bildet i den høyden du ønsker. Tenk også litt på hvor stort lerret du ønsker å ha. Rundt 2m bredde er vanlig ved 3-4 m avstand.

LCD/DLP:
    Ellers er det viktig å sjekke om du er følsom for regnbuer (se egen tråd på forumet om hva regnbuer er) på DLP. Sjekk med en billig DLP i butikken for å se om du reagerer på dette overhodet. Hvis du er plaget, er det beste valget i din prisklasse sannsynligvis LCD. Bildemessig er begge systemer omtrent likeverdige i samme prisklasse.

Oppøsning:
    De fleste projektorer som diskuteres her med pris 10k+ har full HD oppløsning 1280x720 så den saken skulle være grei.

Min liste med de 3 beste alternativer innenfor ditt budsjett er som følger: Hitachi TX200, Sanyo Z4, Epson TW600 (de er alle gode og forskjellene er mer smak og behag, de to førstnevnte er marginalt dyrest)

Mye bra info om disse og flere her på forumet, så det er bare å lese til øyet blir stort og vått...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nippi
    Prisklassen jeg hadde tenkt meg er ca. 8000 - 15000. All hjelp mottas med stor takk!Har sett på en Panasonic 900 og Mitsubishi HC3000
    Angående Mitsubishi HC3000 så får jeg en god pris på denne. Litt i overkant av 15000,- så det var derfor jeg tok den med! Vil takke for god hjelp og informasjon, dette er et helt suverent forum! :razz:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva venter du på: "løp og kjøp" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hva venter du på: "løp og kjøp" ;-)
    Er litt skeptisk til den såkalte regbueffekten! Ser den ikke selv men har barn og sambo som kommer til å se på også og vet ikke hvordan de reagerer på dette. Er veldig i tvil angående lcd vs dlp!!!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta de med på en hifi butikk å se, det er svært få som merker noe til regnbuer på nyere DLP projectorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyrere DLP projektorer har som det nevnes mindre tendens til å vise regnbuer. Jeg er nokså følsom, men feks Optoma H57 (20000,-) var helt fri for dette. Pga den stive prisen var den ikke aktuell for min del.

Du får kikke i HC3000 tråden hva folk sier om evt. regnbuer. Høres ut som du får en knalldeal på den !

Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt vurdere HC 3000, da denne skal være noe av det gromeste i 20k klassen.
    Og skulle du ikke trives med den kan du få bytte med min Z4 anytime!

Mvh Geir V

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så optoma h27 tror jeg den heter. Jeg spurte om den var en av den nye projektorene til optoma og han sa at den var det. den hadde 848*480 opløsning. regnbuer var overalt på denne. Jeg så 5minutter med robbie williams konsert, den i teateret og regnbuene var overalt. spesiellt så jeg det i horisontale panoreringer i små vertikale hvite partier. jeg trodde dette var en 2* speed iogmed at jeg så så vanvittig mye regnbuer, men neida den var 4* speed med 6 segment fargehjul.

er det noen flere som har sett denne. jeg mener bestemt på at jeg ikke har sett maken til problemer før da på f.eks HC3000, men så har jeg ikke sett slikt regnbue framprovoserende materiale på denne da. rett etter konserten satt jeg på en animert film og der så jeg lite eller mer eller mindre ingen regnbuer.

hmm

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av throttr
    så optoma h27 tror jeg den heter. Jeg spurte om den var en av den nye projektorene til optoma og han sa at den var det. den hadde 848*480 opløsning. regnbuer var overalt på denne.
    H27 er en helt annen modell. Den jeg nevnte som regnbuefri for meg er H57. Den har de bla på HiFi klubben. En av de få som henger igjen i en høy prisklasse mens "alt annet" raser nedover.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest, lest og atter lest på forumet her og har nå laget en rangeringsliste. Ut ifra det jeg har lest på forumet her så kommer jeg frem til følgende liste på lcd pj:
    1. Hitachi tx 200
    2. Epson tw 600
    3. Sanyo Z4
    4. Panasonic 900
    Er jeg i nærheten her eller??? Tror det blir en Hitachi tx 200 på meg. skal se endel på tv og fotball!
    DLP ble uaktuell for min del da fruen i huset ikke fikset regnbuer!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin shortlist det der !

Kjøpte selv TW600, men med de oppdatarte prisene på TX200 ville nok lista mi sett omtrent slik ut ja.

Lykke til !

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å gå for mye inn på pris, men får du HC3000 til 15k er det et røverkjøp. Bare vær obs på at dersom dette er import (utifra prisen), så er det gjerne andre garantiregler.

Og btw, HC3000 gir et vesentlig bedre bilde enn Z4.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info så har de testet både TX200 og HC3000 her http://www.cine4home.com/
    Disse gutta er grundige og skriver godt. Mye å lære !

Ser at HC3000 mangler lensshift (er dette generelt for DLP?) og har regnbuetendenser for den som er plaget. Billedkvaliteten ellers får skryt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •