Shootout: Sanyo Z4, Epson TW600 og Action! Model One MKIII

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Shootout: Sanyo Z4, Epson TW600 og Action! Model One MKIII

I går kveld var det tid for å gjøre den "etterlengtede" mini-shootouten mellom to av de mestsolgte LCD-projektorene for tiden, Sanyo Z4 og Epson TW600, og referansen av DLP-projektorer; Projectiondesigns Action! Model One MKIII.

Arendal hadde med seg en AV-bekjent og det var et spent testpanel som "linet" opp projektorene på undertegnedes hylle. En lett provisorisk plassering av AMO MKIII måtte til da jeg ikke har mulighet for takmontering i mitt oppsett, men det dugde for en periode.

Beklager den dårlige bildekvaliteten.

Oppsett:

I tillegg til de nevnte projektorene koblet vi opp både min nye Marantz DV7600 og Arendals Denon 2910 med HDMI. Samtlige projektorer ble kallibrert med DVE før sammenligning tok til.

Det eneste vi ønsket å teste i denne sammenhengen er bildekvaliteten isolert sett. LCD-projektorene har mange fortrinn fremfor sine DLP-konkurrenter (lens-shift bl.a) men i kveld er det kun bildekvalitet som teller.

Vi startet med 2910 og TW600. Bildet her er jeg jo rimelig vant til, da jeg selv hadde 2910 til for inntil en god uke siden. Fargene er bra mettede og ekte, men det er noe støy i bildet. Dette får 2910 faktisk mesteparten av skylda for, da denne støyen forsvinner i det vi kobler opp DV7600 på samme film og projektor.

Hva med Z4. Denne har jeg testet en gang tidligere, og jeg kunne ikke huske at den var så stor da...:-? I min test av TW600 omtalte jeg den som en kjempe, men Z4 er jaggu ikke langt unna. Koblet den og opp mot 2910 til å begynne med. Sammenlignet med TW600 er bildet bittelitt klarere. Dette antar jeg har med Z4's bedre glassopptikk å gjøre. Innstillingsmulighetene og menyene på Z4 er jo brutalt mye bedre enn på TW600, og jeg kan skjønne at det er fort gjort å "gå seg bort" under kallibrering, noe Arendal også fikk erfare i sitt eget oppsett. Også på Z4 merket vi noe støy i bildet, men akkurat som med TW600 forsvant det aller meste av dette når vi koblet opp DV7600 i stedet. Fargene er bra mettede og virker riktig på de velkjente testfilmene, og bildekvaliteten får mer enn godkjent. Forøvrig imponerte Marantz DV7600 både Arendal og meg, men detaljer kommer jeg tilbake til i en egen test.

Riktig kallibrert er avstanden i bildekvalitet mellom Z4 og TW600 ikke spesielt stor. Her er det personlige preferanser som avgjør. Det som gjør at mange ville valgt Z4 er de tingene en får ekstra for de ca 2,5k ekstra. Bl.a. motorisert linsedeksel, to iriser, glassopptikk, menyene/innstillings- og valgmulighetene. Men en ting er TW600 best på, og det er at de sorte blir skikkelig sort. Faktisk en god del sortere enn Z4. Ulempen for TW600 sin del er at irisen er noe tregere enn Z4's, men ikke mye. Vi registrerte en liten forskjell uten å ta tiden, men husker jeg Gorms tall på tid fra hviteste hvitt til sorteste sort på TW600 er 12 sekunder, mens tilsvarende tall fra Z4 er 8 sekunder. På dette irispunktet er jo både Panasonic AE-900 og Hitachi TX-200 langt kjappere.

Vi visste hva vi hadde i vente når vi tenkte å sammenligne disse billige LCD-ene mot AMO MKIII. Dette burde bli rått parti. Og når vi da hadde muligheten til å kjøre alle tre ved siden av hverandre, med bilde på samtidig for sammenligning, åpenbarte forskjellene seg. AMO MKIII er fremdeles et langt steg foran disse LCD-ene, spesielt på kontrast, sortnivå og dynamikken i bildet. Hudtoner fremstår som mer ekte, og ansikter som på LCDer kan "gli litt i ett" i bildet, trer frem på AMO. Spesielt i de krevende scenene i "The Rock" er dette helt rått synlig. Det var en sørgelig affære å se bildet av Z4 ved siden av AMO på samme lerret gitt.

Ulempen for undertegnede er de hersens regnbuene, og gårsdagen ble ikke noe unntak. Mulig at det går an å trene seg til å ikke legge merke til dem, men for min del er det nesten umulig å kose seg med filmen, da jeg får dette RGB-"blaffet" kontinuerlig. Hadde jeg ikke vært så sensitiv, så hadde nok en DLP stått i min kino.

Personlig mener jeg at fargemetningen og fargegjengivingen på LCDene kanskje er noe bedre, og animasjonsfilmer er jo drømmen på en LCD. Men AMO får selvfølgelig godkjent på dette punktet den og.... Jeg vet at Arendal har en litt annen oppfatning på fargebiten, men det er bare sunt:

http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=290

Jeg velger å si at opplevd screendoor ikke lenger er et stort tema på dagens D5-panelte LCD-projektorer. Da må du sitte under 1,5 * bildebredden eller være ekstremt sensitiv for dette. Men en økt fyllingsgrad (som DLPene har over LCD) vil selvfølgelig hjelpe på den totale bildekvaliteten, selv om en ikke isolert sett legger merke til selve rutemønsteret.

Skulle en driste seg til å rangere disse projektorene er selvfølgelig AMO MKIII vinneren. Men hvem som kommer først av TW600 og Z4 bildemessig er rimelig tight race. Jeg velger meg TW600 dersom sammen med DV7600. Ene og alene på grunn av at sortnivået er hakket bedre. Bildet er noe skarpere på Z4, men personlig velger jeg litt ekstra sort fremfor dette, da skarpheten på TW600 er mer enn bra nok. Ekstra-finessene på Z4 hjelper en under innstilling og kallibrering, men når du er ferdig med det skal det strengt tatt ikke være nødvendig å justere noe mere. Jeg bruker ikke projektoren til TV-sendinger, og er derfor heller ikke avhengig av en god intern deintelacer i projektoren. Dette overlater jeg til DVD-spilleren. Hadde jeg brukt den mye til TV er det mulig jeg hadde prioritert annerledes, da Z4 har en noe bedre bildebehandling.

Rangering (Anfield):

1. AMO MKIII og Denon 2910 (hadde dog vært morro å sett denne sammen med DV7600)
    2. TW600 og DV7600 (veldig close mellom 2 og 3-plass)
    3. Z4 og DV7600

Det ble en svært så innholdsrik og lærerik kveld, og vi gikk ikke hvert til vårt før klokken hadde passert 0300. Anbefaler flere å arrangere slike happenings dersom dere har muligheten, da en lærer utrolig mye og treffer flere hyggelige, likesinnede AV-entusiaster.

Dette innlegget er mer å regne for et lite "referat" av en hygglig kveld fremfor en faglig test. Håper allikevel det er interessant å lese....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott gjennomgang dette Anfield.

....og helt i tråd med mine egne erfaringer, hvis en ser bort i fra biten og at det er bedre fargemetning på LCD-ene. Det stemmer forsåvidt, men det oppleves ikke som bedre når en ser film. Når jeg måler fargemetning på AMO ligger rødt, grønt og blått helt nøyaktig på "video-standard" i CIE diagrammet. LCD-ene har fargemetningspunktet liggende langt utenfor det som er definert som standard i kildematerialet, altså svært mettet, men akk så feil. Tegnefilmer er en annen historie, der imponerer LCD-projektorene. Det jo ikke godt å bedømme naturlig fargetone i et "eventyrfjes".

Heldigvis går det ann å justere alt perfekt, med riktig utstyr.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm, flott gjennomgang selv om resultatet nok var ganske enkelt å tenke seg til på forhånd Jeg er helt enig i det med farger, og holder fortsatt en knapp på LCD på dette punktet (med unntak av 8720), men jeg går utifra ar dette i bunn og grunn er personlige preferanser.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At serierherren skulle komme til å bli AMO MKIII var jo rimelig opplagt ja. Den koster jo det dobbelte av LCDene også, i tillegg til de generelle bildekvalitetsfordelene DLP vs LCD.

Denne shoot-outens primære tanke var å teste de to LCDene mot hverandre, og bruke AMO som referanse. "Shoot for the moon". Og der viste det seg jo at målt på kun bildekvalitet var det utrolig jevnt mellom Z4 og TW600, og at personlige preferanser er med på å avgjøre valget.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mkII vs z4

jeg har en mkII og min kamerat har en z4 og etter mye testing frem og tilbake så synes selv min min kamerat at mkII etter hakket bedre på det meste

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært moro å sett 7600 og AMO sammen, men kanskje like greit å la være.

Jeg kunne ikke hatt Gorm sin jobb, for når jeg prøver noe som er bedre og oppnåelig så må jeg bare ha det.

En annen ting, dog litt på siden er det faktum at begge LCD projectorene er så bra at uten å sammenlikne dem direkte med AMO så kunne de aller fleste levd et langt og lykkelig liv med disse projectorene. Og, som både jeg og Anfield har sett når vi testet med HD materiale hjemme hos meg for en liten stund siden er at projectorene har blitt så bra at den neste store oppgraderingen er kilden.

Grått lerret, god DVD spiller og ett rom som ikke er for lyst er det som skal til for å få ett virkelig bra bilde i hjemmekinoen. Hvis filmen er bra glemmer man teknikken og bryr seg ikke om det er LCD eller DLP. Med mindre man er følsom for regnbuer, noe Anfield definitivt er og også muligens frank.h som var tredjemann.
    Han har forøvrig bestilt seg Z4 etter hva jeg forstår enda han kunne fåt min AMO for 20 og det sier vel det meste?

Nei, nå må HD spilleren min komme sånn at vi kan teste TW600 på stort lerret med 1080i materiale.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg kunne ikke hatt Gorm sin jobb, for når jeg prøver noe som er bedre og oppnåelig så må jeg bare ha det.
    Er det oppnåelig er det vel ikke noe problem :lol:

Nei, nå må HD spilleren min komme sånn at vi kan teste TW600 på stort lerret med 1080i materiale.
    Gir 1080i-materiale bedre bilde enn 720p på en 720p-pj?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det ikke mange som vet, da det er svært lite materiale tilgjengelig i både 720p og 1080i.

1080i gir i hvertfall ett ekstremt bra bilde konvertert til 720p og det er det
    viktigste.

1080p gir ikke bedre bilde enn 720p på en 720 projector i mine øyne og på de klippene jeg har sett.
    Bitraten er skjelden mer enn 50% høyere, men det er over 100% flere pixler.

PS. oppnåelig og fornuftig er ikke nødvendigvis det samme

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tråd

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye fin erfarings informasjon her i dette refferat innlegget synes jeg. Lurte imidlertid på en liten ting. Hvordan ble det hørbare støynivået oppfattet mellom de tre projektorene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå regner jeg med at Arendal svarer for seg, men for min egen del opplevdes støynivået på TW600 og AMO forholdsvis likt dersom du kun fokuserer på "luftlyden" som blåses ut. Men AMO har en mer høyfrekvent lyd som jeg legger endel mer merke til. Z4 var nok den som ble minst lagt merke til for å si det sånn....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mulig det er min hukommelse som spiller meg ett puss, men jeg synes å huske at TW600 var den mest stillegående.

Jeg hadde AMO og Z4 stående på samtidig i hulen min og da var det svært liten forskjell i viftestøy på disse. men når jeg hadde TW600 der var den merkbart lavere.

frank.h hvor er du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som svarene her viser, så er tydeligvis ikke viftestøyen det største fokuset og temaet for oss den kvelden...:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mulig det er min hukommelse som spiller meg ett puss, men jeg synes å huske at TW600 var den mest stillegående.

Jeg hadde AMO og Z4 stående på samtidig i hulen min og da var det svært liten forskjell i viftestøy på disse. men når jeg hadde TW600 der var den merkbart lavere.

frank.h hvor er du?
    Her er jeg.

Som Arendal har nevnt var jeg tredjemann under seansen, og har enda ikke "landet" etter en fantastisk lærerik kveld, tusen tusen takk til Arendal og Anfield.

Sitter med samme inntrykk som Anfield, litt "behageligere" lyd på Z4. Kom akkurat inn døren med denne nå, klør etter å begynne.
    Valgte denne da PJ blir stående langt fra lerret.

PS.
    Arendal /Anfield, kaffen er klar:-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg som husker feil.

Vi konkuderte tidlig med at screendoor, VB og viftestøy var så lite plagsomt av vi ikke brydde oss med det.

Bare få deg lerret frankh så kommer vi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •