prosjektor med dvi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

prosjektor med dvi

Sitter med en del spørsmål rundt dette med prosjektor, har tenkt å bygge opp et brukbart anlegg til hifi/hjemmekino. Har lest litt men har ikke mye peiling. første spørsmål: Har tenkt å bruke ca 15-20 tusen på en prosjektor, men lurer litt på hvor viktig det er med dvi, alt blir etterhvert digitalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo delte meninger om DVI er noe bedre enn komponent. Dette kan jo komme av at "senderutstyret" (feks. dvd) er for dårlig. Problemet er at om man kjøper uten så vil man aldri kunne bedømme dette selv. Jeg hadde nok prioritert DVI for å være fremtidsrettet, men dette blir en smakssak. Jeg tror også det vil være vanskeligere å få solgt en proj. brukt uten DVI, hvis man ev. vil oppgradere

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man tenker på å koble til en HTPC så må det vel være en fordel med DVI?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man tenker på å koble til en HTPC så må det vel være en fordel med DVI?
    Ja. Kanskje rett og slett en nødvendighet :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI er definitivt bedre enn Component..
    De fleste nye projektorer har DVI eller HDMI(Sony VPL HS20), så digitalt er veien å gå.. Det er flere dvd spillere som også har fått DVI..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI er definitivt bedre enn Component..
    Har du sammenlignet selv Ak ?
    På messen så anbefalte faktisk både leverandøren av Infocus og Marantz projektorer komponent framfor DVI. Action gutta anbefalte imidlertid DVI. Ikke godt å bli klok på :?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er også litt usikker på DVI. Greit nok at signalet er meget rent, men etter hva jeg har lest, støtter DVI (usikker på om dette gjelder både single og dual link) kun 8-bit pr. kanal, og kan dermed bli en begrensning for enheter som støtter mer enn dette.

På min HT-1000 fikk jeg problemer med digitale artifakter ved bruk av DVI. Jeg tror imidlertid at såfremt du får behandlet signalet av eksempelvis Faroudja (sendes da interlaced over DVI), at ting bør fungere bra! Eventuelt Samsung med DVI og Faroudja innbygget... Ulempen med 100% rene signaler er jo selvsagt at alle mpeg artifakter dukker opp, og en er dermed enda mer avhengig av artifakt/ støyreduserende behandling. Dette problemet avtar jo bedre kildemateriale blir, og reduseres derfor med tiden!

Uansett er det greit å få oppklart eventuell begrensning i båndbredde!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sammenlignet selv Ak ?
    På messen så anbefalte faktisk både leverandøren av Infocus og Marantz projektorer komponent framfor DVI. Action gutta anbefalte imidlertid DVI. Ikke godt å bli klok på
    Nå ble jeg litt usikker... Men de testene jeg har gjort på min HS10 viser at DVI i mitt tilfelle er bedre en Component...(Philips 963SA) Om dette gjelder for alle, vet jeg ikke. Jeg brukte/bruker et Radeon 9500Pro skjermkort.

men etter hva jeg har lest, støtter DVI (usikker på om dette gjelder både single og dual link) kun 8-bit pr. kanal
    Hmm... Det vet jeg ingenting om... :?

Edit: Fant litt info....

Dual Link DVI Supports 2x165 MHz (2048x1536 at 60 Hz, 1920x1080 at 85 Hz). A dual link implementation utilizes all 24 of the available pins.

Single Link DVI Supports a maximum bandwidth of 165 MHz (1920x1080 at 60 Hz, 1280x1024 at 85Hz). A single link implementation utilizes 12 of the 24 available pins

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt usikker... Men de testene jeg har gjort på min HS10 viser at DVI i mitt tilfelle er bedre en Component...(Philips 963SA) Om dette gjelder for alle, vet jeg ikke. Jeg brukte/bruker et Radeon 9500Pro skjermkort.
    Hvis jeg forstår dette rett så har du sammenlignet DVI-signalet fra pc'en mot komponent signalet fra Philips'en. Må man ikke sammenligne signalene fra samme kilde for å kunne vurdere dette ? Da har man i alle fall samme grunnlaget.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår dette rett så har du sammenlignet DVI-signalet fra pc'en mot komponent signalet fra Philips'en. Må man ikke sammenligne signalene fra samme kilde for å kunne vurdere dette ? Da har man i alle fall samme grunnlaget.
    Det er ikke lett å sammenligne med samme grunnlag... Det forutsetter en spiller med både DVI og Component, samt at begge signalene blir behandlet i samme chippen..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jo spørsmålet om et DVI-signal er likt om det kommer fra den ene eller den andre spilleren. Blir jo som å ta ut et digitalt signal fra cd-spilleren. Vil drivverket da ha betydning for bildet ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •