Noen som har peiling på reparasjon av prosjektor? DIY prosjekt på gang :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har peiling på reparasjon av prosjektor? DIY prosjekt på gang :-)

Har en 4 år gammel Davis DP X16 som bildet har begynt å bli uskarpt. Har åpnet den selv og børstet/vasket støv av fargehjul og optikken. (ja driter i om den går istykker, vil prøve å mekke den selv :-)

Når den nå sviver igang igjen så har det hjulpet litt men bildet er fortsatt ute av fokus, så jeg regner med at det er noe ved optikken som må justeres. Er det noen som vet hvor jeg eventuellt kan stille dette? Jeg har justert på de 2 skruene rett bak fargehjulet, men det var vertikal og horisontal bildejustering.

Noen som har noe som helst å komme med? Kan bildet begynne å bli uskarp pga. at lampa har gått 1200 timer? (spec. 2000)

Håper på litt hjelp.

PS. Har uansett ikke tenkt til å spandere 2000,- på en service på den :-) Det er den ikke verdt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon så fikk jeg dette svaret på et annet forum om noen andre skulle lure:

There is an appearance difference between blurry from dirt and blurry from being defocused, and from your statement -- "When I focus manually on the lens I am just missing a tiny adjustment to make it 100%" -- it seems that you recognize defocus.

The only way this could happen is if some optical element moved. Maybe an element in the lens. Maybe the whole lens. Maybe the DMD chip. Check for something loose.

If the lens is now too far from the DMD chip then your projector should be able to focus a perfectly sharp image on a screen that's nearer than you'd like it. If the lens is now to close to the DMD chip it should be able to focus a perfectly sharp image on a screen that's farther than you'd like it. These experiments can confirm your diagnosis and perhaps help you to find what has moved inside.

If you do confirm that the problem is defocus, but you can't find what's moved, there are expedient ways to salvage the projector. If it can only focus on a screen that is a bit too near, mount a -0.25D Negative Dioptre lens in front of the projector lens. If it can only focus on a screen that is a bit too far, mount a +0.25D Positive Dioptre lens in front of the projector lens. The weakness with these solutions is that if something is loose in your projector it may continue to move.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bildet fra kilden som er uskarpt eller er projektormenyen og davis logoen også uskarp?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt på samme nivå som deg med en X10, og får vel bildet temmelig skarpt, men med lyse partier som svømmer oppover og nedover, se http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/30963-dlp-og-vertikal-utbl-dning-bleeding.html

Etter forslag i den tråden tittet jeg på fargehjulet, og så at det satt ganske mye smuss (beste ordet tror jeg) på det, som liksom var smurt utover. Jeg prøvde å være forsiktig, og tok bare tørt, mykt kjøkkenpapir og tørket forsiktig av det, og fikk av en del, uten at det gjorde noe videre med blødingen. Det satt uansett en del igjen, men jeg er litt redd for å gjøre noe mer med det, for jeg er litt redd for det reflekterende belegget som er på det. Noen som vet om det tåler litt, eller omtrent bare blir vasket av om man bruker litt vann eller vaskemiddel?

Edit: Jeg hadde en skikkelig sliten pære som røk tilslutt ved ca 1800 timer, og det ble mye skarpere da jeg fikk tak i en "ny" som hadde gått 1150, og nå synes jeg den er temmelig skarp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •