"Bluescreen" på TW600 !?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy "Bluescreen" på TW600 !?

Fikk montert opp TW600 på en hylle i taket og kjørte film ca en time (HDMI kabel fra DVI utgang på BKK971H). Kjørte Theatre Black 1, vifta er knapt hørbar og billedkvaliteten imponerer, men så skjer noe merkelig:
    Plutselig forsvinner bildet og erstattes av en helt blå skjerm (ingen Epson tekst eller annet som skulle indikere signal-bortfall, e.l.), men DVDen spiller og lyden er der fortsatt. En full restart av DVDen hjelper ikke, fortsatt blått. Skrur av TW600 med fjernkontrollen, og når den slås på igjen er bildet OK.
    Noen som har vært borti lignende, eller kan forklare fenomenet ? Hvis dette skjer igjen uten at jeg har indikasjoner på at annet i oppsettet svikter, går den rett tilbake til AV-shop.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri opplevd. Hva slags kabel bruker du? At lyden er der fremdeles er jo logisk, ikke samme kabel. Mistenker dette for å være en dårlig kontakt som gjør at signalet ikke kommer helt frem. Du har vel sjekket at alle kontakter sitter skikkelig i...;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borte i noe lignende på andre LCD projektorer tidligere, med bruk av litt lange analoge kabler, og at valg av inngang er satt til automatisk valg. Det at man må restarte projektoren har jeg ikke opplevd har vært nødvendig, det er jo litt uheldig medtanke på levetiden på lampemodulen også og tar ofte noen minutter med avkjølings tid før lampa kan startes igjen, så gjentar slike ting seg er nokk det greit å levere projektoren inn igjen.

Kjenner ikke helt til hvordan TW600 har gjort dette med auto instillinger i menyer osv, men det er vel ikke helt uvanlig en slik automatikk kan føre til at projektoren velger en kilde inngang som det ikke er bilde på. Har forøvrig ikke vært borti problemer med dette ved bruk av DVI-D eller HDMI som eneste tilkobbling til projektoren. Vanligvis vil man jo da får opp som du skriver et epson bilde osv. hvis den svitcher automatisk. Ville i alle fall sjekket i menyen og sett om du kan velge den riktige inngangen manuellt, slik at projektoren ikke plutselig prøver en annen kilde som ikke sender bildet. Det kan selfølgelig være noe galt med selve projektoren også, men slike driftsforstyrrelser kunne også tidligere oppstå med HDMI og DVI-D overføring mellom enkelte komponenter hvis kabellengden ble litt lang, og kildespilleren ikke helt klarte å gi kraftig nokk signal styrke i forhold til kvaliteten og lengden på kabelen.

Med HDMI har man vel også HDCP innebyggd som jo er et system som skal hindre at man får vist HD bilder på utstyr som ikke er godkjennt for digital overføring av slikt materiale. Skulle vel egentlig ikke plutselig hindre at man fikk vist bilde etter f.eks 1 times visning, men kankje det er mulig en lang kabel eller feil i en kabel kan kanskje være med på å trigge og stoppe overføringen mellom en DVD spiller og projektor også, selv om jeg ikke har hørt så veldig mye om dette tidligere, og kanskje mer blir et problem når HD spillerene kommer for fullt og krever et godkjennings svar fra HDCP systemet i motaker før bildet blir oversendt.

Dette med HDCP kjenner jeg ikke så godt til selv, men jeg tenker litt på hvordan man tidligere kunne få problemer og forstyrrelser med sync med lange analoge kabler og macrovision på enkelte CRT projektorer, så noen uheldige bieffekter av systemer som skal hindre kopiering, er ikke helt ukjennte.

Ville som du sier brukt oppsettet videre og sett om det nermest er et enkeltstående tilfelle, men ville først sjekket at det ikke er noen dårlige kontakter og litt løse kobblinger, og gått gjennom setup menyen for projektoren og sjekket om det er noen auto instillinger som kan bli "lurt".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips !

Det med at lyden var der fortsatt, nevnte jeg for å indikere at DVD spilleren ikke hadde fått hikke og fortsatt spilte av DVDen. Lyden går som nevnt i separat digi-coax til receiveren ja.

Det første jeg tenkte på var som dere nevner HDMI kabelen (10m) og mulige løse konnektorer. Dette hadde ingen innvirkning, og heller ikke full restart av DVD spilleren. Jeg tror PJen står i auto-input nå, skal prøve manuell HDMI in. Har kjørt den i bortimot en time med forskjellig materiale siden uten noen flere hickups.

Hvis kabelen er marginal burde vel dette vist seg som artifacts i bildet en gang i mellom ? (kjører 720 prog) Benytter en ClasOhlson sak til 500,- samt et DVI-HDMI adapter fra samme sted. Var spent på om det ville holde mål, men det ser det jo ut til å gjøre rent billedkvalitetsmessig.

Skulle være interessant å høre om andre har hatt slike symptomer ved bruk av tvilsom HDMI kabel.

Er ellers veldig førnøyd med lensshift funksjonen. Har TW600 plassert på hylle 210 cm over gulvet, 280cm fra lerretet og kan kjøre bildet ned til 50 cm fra gulv og har ennå litt shift å gå på.
    Ser heller ikke snurten av SDE i avstander ned til 3m.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update: Kjørte i 2-3 timer i går for å teste. Det funket fint uten hickups ! Fingers crossed !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •