4805 går ut av focus av seg selv!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4805 går ut av focus av seg selv!

Etter å ha eid Infocus SP4805 en stund har jeg måttet stille inn fokusen på linsen stadig vekk da den går ut av fokus. Da jeg mistenkte at det var hver gang jeg satt lokket på linsen som satt den ut av fokus, sluttet jeg med å sette på lokket. Etter noen ukers bruk uten å bruke lokket, går linsen fortsatt ut av fokus uten at jeg rører prosjektoren. Dette er veldig merkelig, og litt kjedelig å måtte stille inn fokusen nesten hver gang jeg setter på en film.

Er det noen andre 4805 eiere som har lignende erfaringer?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett at enkelte filmer har "slør" som kan oppfattes som ute av fokus. Når jeg da forsøker å stille fokus blir det kun værre.

Mvh

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Etter å ha eid Infocus SP4805 en stund har jeg måttet stille inn fokusen på linsen stadig vekk da den går ut av fokus. Da jeg mistenkte at det var hver gang jeg satt lokket på linsen som satt den ut av fokus, sluttet jeg med å sette på lokket. Etter noen ukers bruk uten å bruke lokket, går linsen fortsatt ut av fokus uten at jeg rører prosjektoren. Dette er veldig merkelig, og litt kjedelig å måtte stille inn fokusen nesten hver gang jeg setter på en film.

Det kan godt hende optikken endrer seg når den er blitt varm.
    Prøv å kjøre projektoren 10 - 20 minutter slik at den er god å varm før du stiller fokus.
    La den bli varm før du setter på en film.
    Jeg har noe av det samme problemet med ND2 filteret jeg bruker (billig opptikk) ;-).

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjer vel for de linsa er laget av plastikk og ikke skikkelig glass

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Dette skjer vel for de linsa er laget av plastikk og ikke skikkelig glass
    Det er helt riktig!
    ND2 filteret er ikke av glass.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Høres ut som en mulig årsak...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme

Er man først blitt oppmersom på fokuseringen av optikken og ønsker best mulig fokus, er jeg redd man av og til kan komme litt i justerings fella med slike ting.

Erfaringer jeg har gjort fra CRT projektorer tilsier at man gjerne må vente til systemet har nådd en driftstemeperatur for at den skal komme opp lik den var når den ble innjustert riktig, men på vanlige DLP og LCD projektorer pleier ikke disse tingene ha noe serlig effekt. holder man f.eks et papirark intill lerretet og beveger dette mot projektoren dvs reduserer kastelengden, vil ma for en CRT projektor se konvergens og fokus feil etter å ha beveget arket bare noen mm nermere projektoren, mens på DLP og LCD kan man godt flytte arket noen titalls cm nermere ved den samme kastelengden som for CRT ca på 3,5-4m før fokusen blir merkbart dårligere. Vil derfor tro at hvis du ser store forskjeller på fokusen fra gang til gang, er det enten noe galt med innfestingen av enkelte deler i obtikken i projektoren slik at de termiske forandringene flytter på ting, eller at noen er bortpå projektoren din å justerer linsa...

En annen ting man kan gjøre hvis man har slike fokus problemer er å stille fokusen slik at man utnytter dybdeskarphets orådet for linsa litt bedre. De fleste optiske linser har et dybdeskarphets område som blir større med økt avstand og avtar ved kortere kasteavstand. Har man et speilrefleks kamera og har satt seg litt inn i hvodan blenderverdi og dybdeskarphet blir påvirket og kan avleses på avstands skalaen på linsa, skjønner vel hva jeg vil fremt til her, men kort fortalt er dybdeskarphets området dypere fra fokus punktet og lenger avstand, enn fra fokus punktet og kortere avstand. Stiller man derfor fokus slik at man stiller skarpt og stiller objektivet videre og kanskje på et plan som er 10cm nærmere enn selve lerrets duken, kan man fremdeles ligge innefor et skarptegnende fokus orådet hvis linsa forandrer seg litt fra kald til varm stilling.

Er ikke et slikt fokuserings trick nokk, vil jeg mistenke at noe e mer galt med objektivet i projektoren og at et av linseelementene er løst eller skadet og flytter litt vilkårlig på seg, og man blir nødt til å skifte ut noe i projektoren får å unngå at man hele tiden må kompensere for unøyaktigheten. Ville for ordens skyld sjekket at belegget i reflektroren i lampemodulen sitter slik det skal. Skadet reflektor fører gjerne til mer diffus utsendelse av lyset, noe som kan forandre litt på skarpetegnings egenskapene til resten av de optiske delene, med mer diffust lys og mer stølys og utvasket kontrast som resultat.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker ask4me2 for et et innsiktsrikt innlegg. Er ingen som er å klår på linsa. For vel ta den lille jobben med å stille litt på linsa hver gang foreløpig.
    (drømmer om motorisert fokus og Zoom).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •