Eksplosjon i Panasonic PT-AE700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eksplosjon i Panasonic PT-AE700

Hei!

I det sist har jeg syntes at bildet har blitt svært dårlig / mørkt, og i går kveld kom det et lite "puff" fra projektoren, og "lamp" leden begynte å blinke. Puffet var av samme type som når vanlige lyspærer eksploderer, og jeg antar det er det som er skjedd.

Lampen har da gått i ca 1000 timer på low modus, altså ca 1/5 av antydet tid.

Jeg har ikke skrudd opp og tittet inni ennå - det var for seint i går til at jeg gadd å begyne med en slik rydde-jobb. Men jeg er jo ikke interessert i å vente så lenge med å få ny lampe, så spørsmålet mitt er egentlig, kan jeg bestille en ny lampe nå og gjøre byttingen selv, eller må projektoren uansett på service etter et slik "puff"?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wirrum
    Hei!

I det sist har jeg syntes at bildet har blitt svært dårlig / mørkt, og i går kveld kom det et lite "puff" fra projektoren, og "lamp" leden begynte å blinke. Puffet var av samme type som når vanlige lyspærer eksploderer, og jeg antar det er det som er skjedd.

Lampen har da gått i ca 1000 timer på low modus, altså ca 1/5 av antydet tid.

Jeg har ikke skrudd opp og tittet inni ennå - det var for seint i går til at jeg gadd å begyne med en slik rydde-jobb. Men jeg er jo ikke interessert i å vente så lenge med å få ny lampe, så spørsmålet mitt er egentlig, kan jeg bestille en ny lampe nå og gjøre byttingen selv, eller må projektoren uansett på service etter et slik "puff"?

En eksplosjon som sier 'puff'?? ;-)
    Prøv å skru ut pæra da vel, og dersom det er mulig, sett riktig spenning på den og se om den lyser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg gidder å prøve å få liv i lampen. Den har uansett vært dårlig i det siste, med dårlig lysstyrke. Den har lenge hatt en tidvis endring i lysstyrke slik at blidet blir lysere mørkere hver 1-5 sekunder. Lampa er på vei ut, spørsmålet er om jeg kan skifte pæra selv, og dermed legge inn bestilling på billigste nettbutikk i håp om å få en ny pære til helga, eller om projektoren uansett må på service etter en slik hendelse, og da også la dem ta pærebytte med det samme.

.w

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke selve glasset i pæren er eksplodert, slik at PJ er full av små glassbiter, så skulle det vel ikke være noen stor sak å bytte pæren selv.

Men hvis den er pulerisert, vil jeg anta det er en fordel å få åpnet PJ og blåst ut glassbitene. og dette må vel nesten ett service verksted gjøre, hvis du vil beholde garantien.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke vakuum i lyspærer? det jeg skal frem til er at lyspæren har, hvis noe, snarere implodert enn eksplodert. noe som kan være godet nyheter for trådstarter mht "glassbiter inni pjen"

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, lyspærer imploderer. Imidlertid vil nok ikke alle glassbitene samle seg i et punkt i senter av det tidligere lyspæra for så å falle pent ned i en haug der. Effekten av en lyspæreimplosjon ligner til forveksling på en eksplosjon.

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det samme skjedde med min gamle PT-AE500. Bildet ble betydelig mørkere noen dager før, og plutselig så kom det et puff som du beskriver.
    I mitt tilfelle så hadde kun innmaten i pæra som hadde knust i poffet, og det er nok helt sikkert det i ditt tilfelle og. Det ser du med en gang du tar ut pæra.

Å bytte pære er enkelt, og det står forklart i bruksanvisningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede levert den inn på service-senteret. Jeg snakket med selger, som mente at det muligens kunne være noe annet galt med projektoren i og med at pæren gikk etter kun så kort tid, og at selve projektoren uansett burde undersøkes på et verksted. Hvorvidt dette er en garanti / reklamasjonssak har jeg ikke helt klart å bringe på det rene, men selger sa jeg skulle ta kontakt dersom det ble problemer av slik art på service-verkstedet, så skulle vi komme til en ordning. Hva konkret det innebærer vet jeg ikke, så dette blir månedens karma-test. :-)

.w

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Komme til en ordning" høres ut som minst en tusenlapp, spør du meg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Joda, lyspærer imploderer. Imidlertid vil nok ikke alle glassbitene samle seg i et punkt i senter av det tidligere lyspæra for så å falle pent ned i en haug der. Effekten av en lyspæreimplosjon ligner til forveksling på en eksplosjon.
    Vanlige Glødetråds lyspærer har et innvendig undertrykk og kan vel i enkelte skjeldne tilfeller implodere pga for høye innvendige spenninger i glasset osv, men en projektor pære har ikke gødetråd, men danner en lysbue i en metallisk gass atmosfære. og det er denne lysbuen sammen med eventuelle belegg utenpå en gjennomsiktig kvarts kapsling som produserer det spesielle litt kalde lyset man får av disse lampene. Når Projektor lampen er i drift, er det et høyt trykk og noen tusen grader C inni disse også, så det blir ikke noen implosjon, for å si det sånn, heller masse kvarts og tungmetalls biter, og hvis man har lest brukermanualen for mange projektorer har de beskrevet hvordan man skal lufte ut og farlate rommet, kaste eventuell mat som kan ha fått tungmetall gass på seg osv. Tungmetaller lagres i kroppen, og eventuelle skadevirkninger sener er vel greit å unngå.

Ser ikke noe i veien for å skifte lampemodulen selv hvis det ikke er i konflikt med noen garanti tid eller andre ordninger, og man vet hva man gjør . Ville for eksempel ikke blåst rent (noe som kan spre forurensinger inn i de optiske delene i projektoren og ødelegge bildekvaliteten, men heller fjernet de største bitene mannuellt og støvsugd og behandlet avfallet som spesial avfall pga innholdet av kvikksølv og andre tungmetaller.

Er lampekapslingen hel, og den fremdeles ikke virker, er det vel mer sansynlig at det har skjedd en kortsluttning i den så den ikke lar seg starte opp, eller enda mer sannsynlig at strømforsynings delen som driver lampa er røket.

Man kan heller ikke som det nevnes tidligere i tråden sette på vanlig likespenning eller sjekke ohm verdi osv for å sjekke disse AE700 lampemodulene er i orden, er lampe kapslingen i orden og hel, må den startes med en høy start spenning og drives av tilpasset stømforsyning og egen en ballast. Feil i stømforsyningen kan selfølgelig også føre til at lampen ryker før den har oppnådd det opgitte timetallet, men har intrykk av at ikke oppnådd levetid oftest kommer av kombinasjonen innvendig trykk og et forholdsvis sprøtt kapslings materiale, samt egenskapene til gassblandingen inni. Det er ikke uvanlig at man ser en klar reduksjon av lysutbytte rett før lampa sier poff.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt forsinket oppdatering av saken. Leverte inn projektoren hos panasonic sin service-partner, og fikk byttet pæren gratis på garantien, selv om pæren hadde gått over "garantitiden" - så der sparte jeg en utgift på 3,5k. :-)

Bare synd det to 2 uker å bytte lampe, ellers ville det vært terningkast 6 for enestående service...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •