prosjektor som Tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

prosjektor som Tv?

Hei

er det mulig å bruke prosjektor som tv? og hvordan kan dette bli gjort?

noen billige prosjektorer dere kan anbefale?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går det mener jeg, men syns huske du må ha en tv å kjøre signalet videre ut derifra igjen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok heller satset på tv + projektor

Mvh

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må absolutt ikke ha en TV. Men du må ha en tuner (TV-mottaker). Dette kan være en Videospiller, sat. mottaker, DVD-opptaker, eller noe annet som har TV-tuner innebygd. Dette er diskutert på forumet tidligere. Du finner det hvis du søker litt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad kjørte via parabol dekoder vi og.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Big mama
    Hei

er det mulig å bruke prosjektor som tv? og hvordan kan dette bli gjort?

noen billige prosjektorer dere kan anbefale?

Det er ikke noe problem det, men det er litt tungvindt. Men har du foreks parabol eller digitaltv tuner? I så fall er det bare å koble den mot en projektor. Hva mener du med billig?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å få til TV titting via projektor egentlig, men det er noen ulemper med å bruke projektor som TV, som ofte taler mer for at det å kombinere en TV til vanlig tv-titting og heller bruke projektor sammen med DVD og film material

Den første "ulempen" er at man trenger ganske god plass for å få til et greit projektor/lerret oppsett, samt at man ofte trenger et meget godt TV signal og en god oppskalering av dette for at det skal være behagelig å se på et tv bilde på noe serlig over 32" og opp i et typisk 100" størrelse.

Har selv tidligere benyttet tuneren i en VHS spiller mot en eldre ASK A4 LCD projektor og sett formel1 løp osv, og er man noen stykker kan dette fort bli en til en ganske sosial og morsom måte å se på TV på det egenlig.

Mange bruker vel en HTPC med et greit fungerende tv kort og benytter den forholsvis billige og greie oppskaleringen som man får med denne løsningen. (hvis man har PCen tilgjengelig fra før da...)

Viftestøy fra PC og Projektor er også en faktor ved en slik løsning, og det byr vel fort på litt utfordringer å få denne løsningen like stille som en vanlig CRT tv.

Lysforholdene i det rommet projektoren skal bruke er en annen faktor, allt annet lys i rommet vil være med på å konkurere med det lyset som projektoren får reflektert fra lerretet og det kan ofte være vanskelig å kombinere det lysforholdet man ofte har i rommet når man ser på en vanlig TV med det som man får et greit bilde med i projektor sammenheng.

Man kan selfølgelig velge spesielle lerrets duker som fungerer i opplyste rom osv, men det vil etter min mening litt værre å få slike lerreter til å virke bra både til bruk i opplyste og mørklakte hjemmekino rom, så i hjemmekino sammenheng vil man gjerne ha det mørkt i rommet og vil få et bedre bilde med en egnet grå digital projektor-lerretsduk eventuellt en billig ikea rullgardin osv.

Lampemodulen på en projektor er ofte en ganske dyr enhet som må skiftes med gitte intervaller, og man har en ganske begrenset levetid på denne, så takstameteret løper forholdsvis fort i forhold til andre TV teknologier, samtidig som vifta fyller filtere eller projektoren med sveve støv og børr derfor renskes med jevne mellomrom.

Er man ikke vant med projektor og har ikke så mange klare preferangser om oppnåelig bildekvalitet, vil nok en slik Projekt som TV løsning være både forlokkende og vil kunne fungere greit en god stund til den første gleden av et stort TV bildet har lakt seg. Deretter tror jeg man ofte vil hvis man blir litt smittet av skikkelig hjemme kinofølelse splitte disse to tingene opp og gå for en annen litt mer sepparat oppdelt løsning.

Det er i alle fall mine tanker rundt dette.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke anbefale en prosjektor til vanlig TV-bruk, selv om det funker bra med en god dekoder. Problemet er som nevnt her viftestøy, lysforhold, pluss at pæren vil bli relativt fort brukt opp hvis den skal stå på mange timer om dagen. Hvis du bruker den hver dag vil pæra bli brukt opp kanskje mellom 2 og 3 år, og nye pærer koster vanligvis mellom 2-4000. Så anbefaler en vanlig TV til Dagsrevyen og Simpsons, og heller bruke prosjektøren til filmer(Både fra TV og DVD) og til Playstation, Xbox etc

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har ikke PJ selv, men hvis du ser rent økonomisk på det med f.eks lampepris på 2-4000kr er det ikke noen god løsning når du får kjøpt en 32" widescreen CRT skjerm til rundt 4000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fett!

ser ut som at det blir en tv da ass folkens, da gjenstår det om det blir plasma eller lcd da...??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD eller plasma blir vel helst et prisspørsmål. En god plasma er bedre enn en god LCD men også endel dyrere.
    Husk for all del at selv om en skjerm er plasma/lcd og HD ready, så er dette ingen garanti for kvalitet. Rimelige skjermer basert på disse teknologiene KAN være rent søppel og langt dårligere en en CRT.
    Les derfor tester og anbefalinger, feks her på forumet, før du slår til !

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Jeg vil ikke anbefale en prosjektor til vanlig TV-bruk, selv om det funker bra med en god dekoder. Problemet er som nevnt her viftestøy, lysforhold, pluss at pæren vil bli relativt fort brukt opp hvis den skal stå på mange timer om dagen. Hvis du bruker den hver dag vil pæra bli brukt opp kanskje mellom 2 og 3 år, og nye pærer koster vanligvis mellom 2-4000. Så anbefaler en vanlig TV til Dagsrevyen og Simpsons, og heller bruke prosjektøren til filmer(Både fra TV og DVD) og til Playstation, Xbox etc
    Dette med pæreøkonomi er jo egentlig ikke så enkelt. Har nettopp bestilt ny projektor og skal selge den jeg har nå - på litt over et år har den gått i ca. 1300 timer - som betyr at jeg har fått mange timer med film og TV sett i forhold til pristapet på projektoren. Målt i kroner og øre vil dessuten verditap på grunn av bruk og generelt prisfall på projektorer utgjøre en større kostnad enn forbruk av pærer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig der, hvis du ser på timesprisen på prosjektor mhp lampen , så er det ofte ca. 1 kr/time. Så sånt sett er det ikke dyrt. Men er mer der at jeg mener at folk flest ikke gidder skru på prosjektøren hvis de skal se på beverly hills kl 16, hvis man da ikke har et helt mørkt rom, samt en stillegående prosjektor. Men personlig ville jeg heller kjøpt meg en 32" widescreen crt med flatt bilderør for 3000,-, og kjøpt meg en prosjektor i tillegg. Beste fra begge verdener hvis man har plass og råd

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Dette med pæreøkonomi er jo egentlig ikke så enkelt. Har nettopp bestilt ny projektor og skal selge den jeg har nå - på litt over et år har den gått i ca. 1300 timer - som betyr at jeg har fått mange timer med film og TV sett i forhold til pristapet på projektoren. Målt i kroner og øre vil dessuten verditap på grunn av bruk og generelt prisfall på projektorer utgjøre en større kostnad enn forbruk av pærer.
    Er enig i det at ikke nødvendigvis utgifter til lampemodulen vil være den størrste utgiften i slike tilfeller. Mange teknologier der utviklingen går raskt videre vil gjerne ha en betydelig reduksjon av salgsprisen hvis man skal selge den igjen. Noe av det samme vil man vel kunne få med dagens flatskjermer også vil jeg tro, og selv om ikke enheten i seg selv er slitt eller på anne måte ytelses messig forringet i forhold til når den var ny, så er vel kjøp av mye populært AV utstyr i dag, mer kunne regnes som taps projekter, hvis man hele tiden skal oppgradere og ikke "bruke opp" produktet selv og få utnyttet så mange av driftstimene selv.

Projektorer har vel ofte vært mer fluktige produkter enn det jeg "historisk" har inntrykk tilfellet har vært for CRT tver frem til nå, men nå som flatskjerm bølgen er kommet for fullt, er det kankje litt mer flytende hvor lenge man beholder slike enheter også, når fristelsene står på løpende bånd, og prisnivå, oppløsning kontrast og skjermstørrelser hele tiden justeres i forhold til hverandre.

Kjøper man f.eks en 32" CRT til 6000kr og bruker den som TV i 25000 timer de neste 5-10 årene og kan klare seg med en projektor til 15000 og bruker en 4000 kroners lampe i for hvert 2-3 år, kan dette vel fort bli billigere enn å hoppe på en 25000 kroners plasma i dag og få 10000 for den om to år og kjøpe en ny igjen for 25000 osv.

Ikke sikkert man får tak i billige CRT skjermer om 1-2 års tid heller, så det er ikke så lett dette...

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Synes du virker litt kjip her ass hvis du ikke regner med å kunne legge ut 3-4 k i løpet av 3-4 år må jeg si. Er 17 år og selv med den økonomien jeg har har jeg råd til å bytte pæra ohvertfall hvert 2 år hvis det må til...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Synes du virker litt kjip her ass hvis du ikke regner med å kunne legge ut 3-4 k i løpet av 3-4 år må jeg si. Er 17 år og selv med den økonomien jeg har har jeg råd til å bytte pæra ohvertfall hvert 2 år hvis det må til...
    Jeg sier ikke at det er en kostnad jeg ikke har råd til, men det virker som trådstarter var opptatt av en billigst mulig løsning og faktum er at man får kjøpt en crt tv til omtrent samme pris som 1stk pære til PJ. Og bildet på en crt tv knuser jo PJ i dagslys

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg sier ikke at det er en kostnad jeg ikke har råd til, men det virker som trådstarter var opptatt av en billigst mulig løsning og faktum er at man får kjøpt en crt tv til omtrent samme pris som 1stk pære til PJ. Og bildet på en crt tv knuser jo PJ i dagslys
    Var vel rettet mot pettermv, hvis du ser hvem jeg tok quote fra... Uansett så ser jeg ikke på tv i fullt dagsly, og da ville jo bildet bli vasket ut på en vanlig tv og, om enn med mindre omfange enn det den gjør på en projektor.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops, surret litt med quoten der gittops: men uansett så er poenget at innsender hadde noe begrenset økonomi og da er crt billigere... Og bildekvaliteten på analog kabel er vel ikke den beste å forstørre til 90". Hvordan løser man det forresten med lyd ved PJ bruk? Ikke alle som har anlegg og jeg tviler på at høyttalere som er innebygd i PJ`er noe særlig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Er ikke sånn ment, men sånn generelt er det mer stress å fyre opp en PJ hver gang en skal se på dagsrevyen. Jeg kjenner mange som har PJ, og alle sier det samme Jeg sier ikke at det er umulig, men det er kjedelig å vente på at en PJ skal fyre hver gang man skal se på TV. Det med lampetid er bare en av ulempene. Samtidig blir pæren også mindre og mindre lyssterk, så du får et ganske "grått" bilde til slutt. Men som sagt, ingen problem, men når man får en finfin 32" crt-tv til 3k i tillegg, ville jeg heller valgt en slik løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •