Projektoren viser bildet alt for høyt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektoren viser bildet alt for høyt

HEI!
    Benq 5120'en jeg nettop hyllemonterte viser bilde mye høyere enn hva jeg hadde trodd. selv om projektoren er montert i vater midt på veggen kommer bildet helt oppe i taket! Hvordan fixer jeg det? jeg har valgt å legge noe under beina bak foreløpig, men jeg vil ha det fikset ;S

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva offset'n på denne er, men om du har hylla et stykke opp på veggen, og du har satt den på føttene, prøv å snu den rundt slik at den ligger opp ned.

Om det hjelper, kan du jo montere den under hylla med gjennomgående skruver gjennom hylla og ned i skruvehullene på projektoren.

EDIT: Du må selvfølgelig gå inn i menyen å snu bilde slik at det blir riktig vei når du snur den rundt. Du kan jo gjøre det først, så slipper du å stå på hode for å se hva som står på skjermen. :grin:

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Du må selvfølgelig gå inn i menyen å snu bilde slik at det blir riktig vei når du snur den rundt. Du kan jo gjøre det først, så slipper du å stå på hode for å se hva som står på skjermen. :grin:
    Det hadde vært litt interessant å se den føsrste hjemmekinoen med stoler boltet fast i taket opp ned :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva offset'n på denne er, men om du har hylla et stykke opp på veggen, og du har satt den på føttene, prøv å snu den rundt slik at den ligger opp ned.

Om det hjelper, kan du jo montere den under hylla med gjennomgående skruver gjennom hylla og ned i skruvehullene på projektoren.

EDIT: Du må selvfølgelig gå inn i menyen å snu bilde slik at det blir riktig vei når du snur den rundt. Du kan jo gjøre det først, så slipper du å stå på hode for å se hva som står på skjermen. :grin:
    Jeg tenkte på det der, men det burde jo være ment at den skal kunne stå på bena da ;p

EDIT: testa det du sa... nå kommer bildet ALT for langte nede helt i gulvet

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslaget er nok ikke så dumt

De fleste projectorer kaster bildet oppover når de står rett fordi de da er tenkt å stå lavt,på høyde med nederkant av lerretet og da på et bord eller lignende og den kaster da bildet oppover. Når den står høyt, på høyde med overkant av lerretet, er den vanligvis montert med et takfeste og da monteres den opp ned slik at bildet kastes nedover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    De fleste projectorer kaster bildet oppover når de står rett fordi de da er tenkt å stå lavt,på høyde med nederkant av lerretet og da på et bord eller lignende og den kaster da bildet oppover. Når den står høyt, på høyde med overkant av lerretet, er den vanligvis montert med et takfeste og da monteres den opp ned slik at bildet kastes nedover.
    slettet**

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DestructO
    Jeg tenkte på det der, men det burde jo være ment at den skal kunne stå på bena da ;p

EDIT: testa det du sa... nå kommer bildet ALT for langte nede helt i gulvet

Hvor høyt over gulvet har du hylla? Skal se om jeg finner offset'n til den på nett.

Sitat Opprinnelig postet av a_strann
    Det hadde vært litt interessant å se den føsrste hjemmekinoen med stoler boltet fast i taket opp ned
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hylla er ca. 155cm over gulvet og avstanden fra hylla til lerretet er like under 4m

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. Da får du et bilde som er mellom 210-260cm i bredde. Det er dette du har tenkt deg?

Når projektoren din står på bena så projekterer den bilde over linsa ut fra senter aksen av linsa. Det vil si at om du skal få bilde riktig på veggen så må den enten sette den på et bord som er rundt 40-50cm høyt, eller henge den i taket. Mulig du må justere høyden på lerretet etter du har satt den der du vil ha den.

Når du holdt den oppe i taket, holdt du den opp ned? Altså med bena mot taket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når du holdt den oppe i taket, holdt du den opp ned? Altså med bena mot taket?
    jepp! men den viste så klart bildet lengre ned men så det er ingen mulighet for å la den stå midt på veggen ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du hva jeg mener med offset.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DestructO
    men så det er ingen mulighet for å la den stå midt på veggen ?

Ikke med mindre du bruker keystone for å korrigere det, noe som ikke er anbefalt, da det går utover bildekvaliteten. Ved bruk av keystone setter du den på hylla og vipper den slik at bilde treffer lerret, og trekker ut kantene med keystone (fordi du får jo et trapes formet bilde), men dette er ingen god løsning syns jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du hva jeg mener med offset.
    Ja, skjønner hva offset ser, men ingen mulighet for å regulere dette. Problemet med at den står på skrå er jo at bildet blir som en trapes..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke med mindre du bruker keystone for å korrigere det, noe som ikke er anbefalt, da det går utover bildekvaliteten. Ved bruk av keystone setter du den på hylla og vipper den slik at bilde treffer lerret, og trekker ut kantene med keystone (fordi du får jo et trapes formet bilde), men dette er ingen god løsning syns jeg.
    Jepp har prøvd det! men det som skjer er at det bare er det "indre bilde" som beveger seg... bildet har en slags ramme rundt seg som ikke endrer seg når jeg bruker keystone

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke vil skru i taket kan du jo montere hylla helt oppunder taket og skru projektoren under. Så slipper du hull i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke vil skru i taket kan du jo montere hylla helt oppunder taket og skru projektoren under. Så slipper du hull i taket.
    Er ikke det som er problemet =p problemet er at jeg vil ha muligheten til å dra projektoren med meg uten å måtte bynne å skru =)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønner! Hm, det finnes alltids en løsning. Hva med å montere hylla nesten oppunder taket, men ha plass til at projektoren kan ligge opp ned oppå hylla? Blir kanskje litt klønete å få den ned, men enklere enn om den er skrudd fast. :grin:
    Evt må den stå på et bord foran sitteplassene, eller i mellom (om du har to stoler f.eks, så kan den stå på bord i mellom dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønner! Hm, det finnes alltids en løsning. Hva med å montere hylla nesten oppunder taket, men ha plass til at projektoren kan ligge opp ned oppå hylla? Blir kanskje litt klønete å få den ned, men enklere enn om den er skrudd fast. :grin:
    Evt må den stå på et bord foran sitteplassene, eller i mellom (om du har to stoler f.eks, så kan den stå på bord i mellom dem.
    Hadde jo funket om den lå opp ned på en hylle langt oppe, så lenge den ikke tar skade av det ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei den tar ikke skade av det, men ha litt luft over den og bak den slik at lufta får sirkulert. Og så kan du jo sette på slike møbelknotter og eller noe gummi knotter slik at den har noe å ligge på.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på at projektoren ikke blir liggende og hvile på knappene, så går det bra. De første dagene etter at jeg hadde fått min MT200 lå den oppned på toppen av en bokhylle med fire myke gummiknotter under, funka bra det.

Hvis du skal ha den liggende på ei hylle høyt oppe kan det være kjekt å ta litt ekstra hensyn slik at projektoren ikke har mulighet til å skli av hylla. Ellers ser jeg ingen store problemer med denne løsningen.

Min egen projektor har også et heftig offset, men siden jeg ikke har behov for å ta den med meg funker det ypperlig med projektoren montert helt oppunder taket. De som velger å montere projektoren på ei hylle er oftest de med null (BenQ 7700) eller justérbar (de fleste gode LCD projektorene) offset.

Edit: pass på at du har nok luftrom rundt projektoren slik at kjølinga ikke lider.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •