VB og regnbuerammet.. what to do ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VB og regnbuerammet.. what to do ?

Hmmm,

Nettopp oppgradert fra en sanyo plv z2 til en mitsubichi hc3000. Billedmessig kjempefornøyd, og var svært glad for å slippe unna disse kjempeirriterende vertikale linjene. Dog begynner gleden å få skjær da jeg begynner å se mer og mer regnbuer. Syntes faktisk at jeg ble sliten i øynene (kan kanskje være andre grunner også men..).
    Bedrer det seg ikke må jeg nok levere proj'en tilbake, for det begynner å bli plagsomt.

Sjekket ut plv-z4 og så tydelig vb på denne, i samme sitteavstand som jeg liker (og lenger unna også). Vesentlig mindre enn z2, men allikevel nok til at jeg vet jeg vil irritere meg over det. Syntes heller ikke generell oppfattet bildekvalitet i mine øyne var så bra som på hc3000

Finnes det noen DLP < 40K som har "dokumentert" vesentlig mindre regnbuer en hc3000 ?
    Er det noe håp å finne en lcd < 40K som ikke har VB med 1.4-1.5*sitteavstand ?

Eller er det så enkelt som at jeg må leve med den jeg er minst plaget av (antageligvis VB, men skal gi hc3000 noen dager til...) inntil prosjektorer alla "ruby" eller 3chips dlp'er kommer på et mer folkelig nivå ?

sukk
    rundis

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda, både VB og regnbuerammet. Ikke bra.....

HC3000 er vel påstått å være en av de bedre DLPene med tanke på regnbuer, mye på grunn av BrilliantColour-chippen. Men disse regnbuene kommer jo av for lav hastighet på fargehjulet (bl.a.) så å se på en som har en raskere spinn-hastighet der kan kanskje være noe. Ser på meg selv som veldig regnbuerammet, og ekstra ille er det at kona alltid skal ha tekst på når vi ser film. Dette øker jo problemstillingen. Uten tekst er faktisk Optoma H79 og BenQ8720 de jeg har vært minst plaget med, men koster jo også en del.

Når det gjelder VB er jo det et tradisjonelt LCD-problem, som alle har i større eller mindre grad. Dersom du så tydelig VB på Z4 er du også ekstremt hardt plaget og sensitiv for dette, da den er en av de bedre på dette. Denne og TW600 har jeg selv ikke problemer med. AE900 har jeg sett det endel på derimot.

Så dette blir nok et valg om "the lesser evil". Noen påstår at regnbuer kan "gå seg til", men selv har jeg aldri kommet unna det, uansett hvor "lenge jeg har gått"....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta deg en pils eller et glass vin
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja er jo forsåvidt villig til å ta både en pils og en rødvin dersom det faktisk hjelper....

Usikker på om regnbuer går seg til, for så langt har trenden vært i motsatt retning (har ikke prøvd med teksting, og høres ut som jeg ikke bør det heller :-). Før jeg gikk til innkjøp var jeg og kikket på en Infocus 7205. Så fenomenet et par, tre ganger på 10 min titting (første gang provosert med hoderisting), og konkluderte med at dette nok ikke ville bli noe problem.

Kunne jo vært interessant å se hvor mye et raskere fargehjul hjelper.... Noe sted man kunne fått sjekket ut optoma h79/benq 8720 i nærheten av oslo/bærum tro ?

velvel, får vel bare bure seg inne å prøve noen filmer til.. både med og uten pils og rødvin.

rundis

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Sony sine LCD-paneler plaget av VB? Har aldri sett det på min HS-10. I så fall har du valget mellom HS-51 og HS-60.

Ellers har Canon SX-50 fått en god del oppmerksomhet, det er relativt rimelig LCOS-prosjektør. Høy lysstyrke, men dårlig kontrast og 4:3.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Regnbuer vender en seg ofte til, men de er nok allikevel litt irriterende for følsomme. Imidlertid vil det ikke by seg gode alternativ til 1-chips DLP før langt utpå nyåret, der stort sett dagens eneste alternativ er store og svært kostbare 3-chips DLP'er, Sony SXRD til 80-100k eller CRT. Jeg har hatt samme dillemma som deg, og vurderer sterkt å gå til innkjøp av en Sony SXRD til sommeren, men det er også fullt mulig det blir en DLP med fargehjul på meg også igjen gitt alternativene...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers blir det 3 rørs barco da

Mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Sony sine LCD-paneler plaget av VB? Har aldri sett det på min HS-10. I så fall har du valget mellom HS-51 og HS-60
    Jeg har sett VB på både HS10, HS20 og HS50, så de er heller ikke "fri".
    Forvrig er det lureste du kan gjøre om du ønsker å beholde DLP projektoren å dimme lyset så mye du kan før du føler at bildet blir for lyssvakt. Dvs at du i utgangspunktet setter iris til lukket (on), BC "off" og "low lamp" på pæren. I tillegg til dette kan du f.eks bruke et Hoya ND2/4/8 filter for å kutte enda mer i lyset.

Edit: Nå stemmer det.. :lol:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har sett regnbuer på både HS10, HS20 og HS50, så de er heller ikke "fri"
    Lyst til å editere innlegget ditt?

Uansett, da er det sikkert forskjell fra panel til panel. Jeg så VB relativt lett på Epson TW600, men min HS-10 er altså ikke plaget av dette.

Siden 3-chip DLP også har regnbuer (riktignok mye mye mindre, men klarte ikke å dy meg ) gjenstår LCOS.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Siden 3-chip DLP også har regnbuer (riktignok mye mye mindre, men klarte ikke å dy meg ) gjenstår LCOS.

Hva? Hvor sitter fargehjulet i en 3-chips DLP tør jeg spørre?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle

Hvordan kan en 3-chips ha regnbue når dne tegner alle fargene på samme sted på en gang?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så VB relativt lett på Epson TW600, men min HS-10 er altså ikke plaget av dette.
    Sikker på at du ikke har tatt litt vel mye regnbuemedisin når du har gjort disse testene dine?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Sikker på at du ikke har tatt litt vel mye regnbuemedisin når du har gjort disse testene dine?
    Tunga rett i munnen nå, vi snakker om flere ting samtidig her

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Kenti nok tenker på er at TW600 ikke er spesielt plaget med VB, spesielt ikke dersom du sammenligner med Panasonics AE700 og 900. Ser du VB på TW600 er du mer enn gjennomsnittlig sensitiv for dette fenomenet.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hva? Hvor sitter fargehjulet i en 3-chips DLP tør jeg spørre?
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Hvordan kan en 3-chips ha regnbue når dne tegner alle fargene på samme sted på en gang?
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...&&#post6438252

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Kenti nok tenker på er at TW600 ikke er spesielt plaget med VB, spesielt ikke dersom du sammenligner med Panasonics AE700 og 900. Ser du VB på TW600 er du mer enn gjennomsnittlig sensitiv for dette fenomenet.
    Enig, men ALLE LCD projektorer har vb en eller annen plass mellom 0-100 IRE.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det bare å velge CRT da Det er en 808 til salgs på avtorget for en billig penge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forvrig er det lureste du kan gjøre om du ønsker å beholde DLP projektoren å dimme lyset så mye du kan før du føler at bildet blir for lyssvakt. Dvs at du i utgangspunktet setter iris til lukket (on), BC "off" og "low lamp" på pæren. I tillegg til dette kan du f.eks bruke et Hoya ND2/4/8 filter for å kutte enda mer i lyset.

Edit: Nå stemmer det.. :lol:
    Jo takk gir det et forsøk!

har allerede skrudd ned brightness betraktelig og kjører low-lamp, men skal også prøve med iris lukket og BC avslått. Lurer på om overgangen i lysstyrke fra z2 i low-lamp modus rett og slett har blitt for voldsom for mine sarte øyne og at det har hatt stor innvirkning på at jeg blir sliten i øynene.
    Sett enda en film (Godzilla rerun...), litt mer innlevelse i filmen hjalp endel, men bevares ser regnbuer både her og der fortsatt. Får vel skru fast hodet i stresslessen og stabilisere øyeeplene i fast posisjon :-)

Fortsatt veldig glad i bildet som produseres og vil nødig skilles med min nye venn....

rundis

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •