Høyoppløsning, skadlig for AE700?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyoppløsning, skadlig for AE700?

Heisann...

Har et spørsmål..bruker AE700`n til å vise bilde fra PCen, hvor høy oppløsning er maks på denne prosjektoren? Trodde det var 1280x720? For greier å vise 1920x1080 som skjermoppløsning, har ikke turt å ha den der siden det er høyere enn det den er lagd for? Er dette skadlig eller kan eg kjøre den på denne oppløsningen..

takker for alle svar

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke skadelig, men det er ikke noe stort poeng i å ha høyere oppløsning. Da får skaleringsbrikken mer å jobbe med og klarer ikke å utnytte bildepotensialet fullt ut.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilte signalet på 1920x1080i igjen med 30hz refresh... Eneste er at teksten blir veldig veldig liten og vansklig å lese, var innpå quicktime for å finne en HD trailer på 1080p og det funket fint, eneste att det hakket en smule for pcen ikke er god nok Var helt fint bilde og alt..

Men hvorfor står det 1280x720 i oppløsning på denne prosjektoren når du kan kjøre den mye høyere enn det? På signal mode innpå prosjektor menyen står det 1125/60i hvorfor det vet eg ikke, skulle vel ha stått 1080?

Er ikke helt med her eg altså :P

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren skalerer vel ned om den får inn en høyere oppløsning enn den er beregnet for.

Som Soundfre@k skrev over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i teorien så blir jo skjermen på 1920x1080, iconer og alt blir jo mye mindre og den fyller lerrete like fint. Prøvde å stille grafikken på 1920x1080 i Civilization 4, kanskje ikke det beste spillet å teste det ut på men det funket helt fint, fullscreen og alt ble mindre og som vanlig tekst ble litt uklar men lesbar. Så grafikken stiller jo seg inn på 1920x1080, men prosjektoren viser egentlig 1280x720, har eg forstått det? eller er eg helt helt på bærtur..

Takker for svar fra dere

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE700 er native 1280x720. Det betyr at den har har nettopp så mange pixler. Alle signaler som kommer inn, enten de er 720x576 eller 1920x1080, så skaleres de til 1280x720.

I spesifikasjonene kan du lese hvilke signal den kan motta. Jeg tror 1920x1080 er maks, men det har ingen hensikt å mate projektoren med denne oppløsningen. 1280x720 (60Hz) er det beste, ettersom en da kan få 1:1 pixelmapping. Fra PC er det uten tvil dette som gir best resultat fordi PC'en sannsynligvis gjør en mye bedre jobb med å skalere/tilpasse bildet til oppløsningen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Stilte signalet på 1920x1080i igjen med 30hz refresh... Eneste er at teksten blir veldig veldig liten og vansklig å lese, var innpå quicktime for å finne en HD trailer på 1080p og det funket fint, eneste att det hakket en smule for pcen ikke er god nok Var helt fint bilde og alt..

Men hvorfor står det 1280x720 i oppløsning på denne prosjektoren når du kan kjøre den mye høyere enn det? På signal mode innpå prosjektor menyen står det 1125/60i hvorfor det vet eg ikke, skulle vel ha stått 1080?

Er ikke helt med her eg altså :P
    PT-AE 700 har en native oppløsning på selve LCD panelene som gjennomlyses av lampemodulen, og bildet som dermed projiseres på selve lerretet vil derfor alltid bestå av 1280x720 punkter hvis hele bildebrikka utnyttes.

Desktoppen på pcen og høyopløslige bilder vil tegnes mindre og vil på en måte få bedre plass på pc oppsettet hvis man setter opp pcen til en høyere oppløsning en projektorens native oppløsning, men ikke over det den takler, og det kan godt være en forddel å sette litt høyere oppløsning inn på projektoren enn den det som bildebrikka egentlig viser hvis man trenger litt plass eller har en del infomasjon som skal vises på bilde samtidig , men man ser det tydelig på f.eks som du nevner for liten tekst der man har få punker på LCD panelene til rådighet, at opptegnings punktene blir fordelt litt uheldig utover pixcelene og ikke blir like tydelig og leselig som om man kjører native 1280x720 oppløsningen for projektoren også på pcen. Slik tekst oppfattes ofte som mer diffus, og er en god indikasjon på at den nettop er skalert.

På bevegelig film materiale med x antall bilder pr sekund og der ikke hvert bilde er helt skarpt og tydelig, så kan resultatet bli ganske bra hvis man opp eller nedskalerer den egentlige kildekvaliteten også, men en PT-AE700 kan pga den fysiske oppbyggningen kun vise maks 1280x720, og tester man med litt forskjellig kildemateriale som følger denne oppløsningen, legger man ofte etter hvert merke til hva skaleringen gjør med bilde, og hva 1:1 pixcelmapping betyr i praksis.;-) Kvaliteten til den bildeprosessoren og hvordan bildemateriale behandles og omregnes /filtreres når det skalerse om har veldig mye å si for det bilderesultatet som vises på lerretet, men for vanlig forbruker elektronikk, er det ganske lett å se forskjell på en oppskalert DVD og HD materiale som passer til oppløsningen til LCD brikka mer direkte.

I "gammle dager" med CRT dataskjermer som ikke komuniserte med skjermkortet og ga beskjed om hva slags skjerm det var og hvis den i tilegg ikke hadde noen form for beskyttelse mot overbelastning, kunne man gjerne sette opp en høyere oppløsning og bildefrekvenser enn den tålte, med diverse overbelastede og brennte komponenter som resultat. Dette slipper man som regel å tenke på i dag hvis man da ikke overstyrer instillingene med spesial oppsett eller programmer, men det er en litt annen historie.

LCD skjermer og projektorer har ikke en eller tre catodestråler som må tegne opp bildet på nytt x antall ganger i sekundet som CRT skjermer og projektorer har, derfor er ikke en høy oppfriskings frekvens for å gjøre bilde mer behagelig å se på når man setter opp på pcen et stor poeng lenger. Nå er det mer å stille inn en frekvens som passer med det kildemateriale man benytter, og mange LCD projektorer og andre paneler har ofte en idiell instilling der panelene jobber best, noe jeg mener å huske for PT-AE700 er 1280x720@60Hz, som muligens er mer optimalt for NTSC kildemateriale eller Pal60, eventuellt en 1280X720@50Hz vil fungere greit med PAL kildemateriale.

Forklarte meg vel egentlig litt vekk på slutten her, men essensen er at PT-AE700 projektoren har en fast 1280x720 oppløsning på LCD panelene, så alt av kildemateriale som skal vises gjennom en slik pojektor, har denne oppløsningen å vise bilder på lerretet med, og er man innenfor oppløsnings område bildeelektronikken takkler og som den dermed kan behandle og skalere opp eller ned, får man et bilde på skjermen via de tilgengelige 1280x720 pixcelene man har på de tre RGB panelene, men man kan aldri få noen høyere oppløsning på lerretet enn de antall ruter panelene er oppdelt i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oii, der var det en som kunne skrive..

Men for å si det sånn, nå forstår eg hvordan det fungere ang. det med oppløsningen. Nå ble eg litt klokere, var ikke det at eg skulle bruke 1920x1080 for det kunne ikke måle seg med 1280x720 som den skal være.. Men bare lurte hvorfor det var sånn, og fikk et tydlig svar på det nå, som eg forstod.

Er min første prosjektor så har litt å lære enda, men har brukt ganske lang tid for å få innstillinger på farger osv. til bli slik eg vil. Var litt styr med takfeste, lagde til noe greier selv, penger spart :-P

Men blir ny prosjektor snart tenker eg, er vel noen nye modeller på vei til sommer håper eg.

Ble litt off-topic dette, men tusen takk for alle svar Dere har gjort meg klokere!

Mvh
    Kenneth

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •