Nok ett hvilken projektor er best spørsmål :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok ett hvilken projektor er best spørsmål :)

Ærede Avforum medlemmer

Hvilken projektor opp til 20.000 kr er det beste kjøpet pr i dag, og for de som er litt fremsynte: Hva vil det beste kjøpet være til sommeren? sikkert noen projer som koster over 20.000 i dag som vil ha synket i pris i juni/juli (Skattepenger! hehe)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke lett å svare på uten å vite følgende:

1. Hvor god lyskontroll har du i rommet.
    2. Hvor stort lerret.
    3. Avstand mellom lerret og projektor.
    4. Foretrekker du DLP eller LCD projektor.

Angående beste kjøp et halvt år frem i tid så er det nesten umulig å spå. Prisutviklingen på projektorer har vært vesentlig frem til nå, men det er ikke godt å spå om den fortsetter. Ei heller er det godt å vite hva som skjer med prisen på LCD kontra DLP i tiden som kommer. Slik det er i dag er et et stort sprang mellom disse prismessig, men den avstanden må jo senkes dersom DLP-produsentene ønsker å henge med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ganske vanskelig om ikke umulig å svare på et slikt spørsmål. projectorer har jo nesten samme turn-over rate som datautstyr.
    Mitt tips vil være å følge med her og på avnytt i ukene før du skal kjøpe...
    Som Gorm sier så er DLP projector produsentene nødt til å senke prisen hvis de vil følge med i markedet. LCD har et klart prismessig forsprang og kvalitetsmessig er det ikke lenger mye som skiller de forskjellige teknikkene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer selv på å bytte ut min BenQ 7800 i en med høyere oppløsning (1280x720) og noen desibel lavere støy, selv om jeg egentlig er fornøyd med bildet i dag...

Etter å hå hatt Pana 700 hjemme før jeg kjøpte BenQ, har jeg nok erfart at jeg er allergisk mot VB, må vel derfor ha DLP. Har 16:9-lerret på 230 cm. og veldig god lyskontroll, sitter ca. 3-5 til 4 meter unna lerret og har i dag projektoren ca. 4,5 - 5 m (takmontert) unna. I min prisrange (rundt 20K) er det vel egentlig bare Mitsubishi HC3000 og BenQ 7700 som gjelder nå, samt at jeg ser at Optoma kommer med H72 (samme specs som HC3000?)?

Er litt i kjøpemodus, men iføgle det Gorm skriver over, er det vel for en gangs skyld (?) gode grunner til å vente og se hva som skjer på DLP-fronten frem mot sommeren?

Et annet spørsmål: Er LCD-projektorene blitt så gode at VB ikke merkes selv for de allergiske?

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også se i det nye lyd og bilde bladet, der hvor alle de mener er best er med! alle prisklasser! med det kommer jo an på åssen rommet er og da, sånn som Gorm nevner!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å for å gjøre forvirringen større så har TI kommet med en ny 720p .65" chip som enda ikke har fått navn.

Sitat fra Jason Turk fra trådlinken i pressemeldinger.

This is the HD72. It uses TI's new 1280x720 DC2 .65" chip. This is not the HD2+ but rather a newer chip. 5000:1 contrast, slightly lower output lamp than the H7* series currently. It uses a manual zoom/focus lens and has a slightly shorter range. It will retail for $2999. As a side note, that seems to be the trend. The projectors are going down in price but, without going up in performance. I guess the market is demanding price over top notch performance.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Hvorfor i all verden vil TI lansere en ny 720P chip som på papiret ser dårligere ut enn dagens 720P DC3 ? Er det kun for å presse priser?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Et annet spørsmål: Er LCD-projektorene blitt så gode at VB ikke merkes selv for de allergiske?
    Har ingen problemer med VB på min TW600. Så endel av dette på min forrige AE-700. Vistnok er dette også et problem med nye AE-900. Z4 er vel heller ikke spesielt plaget med dette nå. Så svaret kan vel nesten være et "njaaa"...;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av QPVision
    Du kan jo også se i det nye lyd og bilde bladet, der hvor alle de mener er best er med! alle prisklasser! med det kommer jo an på åssen rommet er og da, sånn som Gorm nevner!
    Dersom du mener det nye kavalkade-bladet til Lyd&Bilde ville jeg vært svært forsiktig med å bruke det som referanse. Dette fordi det kun inkluderer de PJer de selv har testet i året som gikk. PÅ LCD-siden mangler både AE700 (testet i 2004), samt Epson TW600, Hitachi TX200 og Panasonic AE-900. Ikke mye til fasit da gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har ingen problemer med VB på min TW600. Så endel av dette på min forrige AE-700. Vistnok er dette også et problem med nye AE-900. Z4 er vel heller ikke spesielt plaget med dette nå. Så svaret kan vel nesten være et "njaaa"...;-)
    Får kanskje sjekke ut trådene på LCD også da, det som gjør meg skeptisk er at AE-700 liksom var et eksempel på at VB ikke lenger skulle være noe problem med LCD - men, man kommer vel egentlig ikke utenom egentesting uansett.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "nye" brikka det snakkes om er den som allerede finnes på markedet.

De nye D5 panelene til Epson skal være bedre ang VB enn forrige generasjon som er i PT-AE 700.

Så spørs det hvor allergisk du er.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok rimelig allergisk ja, men det henger vel også sammen med stort lerret og relativt kort avstand mellom lerret og sofa.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, jeg har total lyskontroll, rommet er ganske lite, sitter nok altfor nærme lerretet ifølge dere ca 3 meter fra ett 2m bredt lerret, men jeg synes det funker fint. Har AE-700 i dag, det som jeg irriterer meg mest over er VB, og for dårlig kontrast, samt at jeg synes det er bittelitt tamt bilde. Hadde 4805 tidligere, så sjeldent regnbuer på den, så det er ikke noe problem med DLP for meg iallefall. Det som var mest irriterende med den var den jæ*** Dithering effekten i halvmørke scener... Hvordan er feks Benq 7700 i forhold til TW600? JEg får nok uansett bare følge med her frem til det blir aktuelt å kjøpe

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du irriterer deg over er jo det som kjennetegner PT-AE700:wink:

7700 er en god del bedre på dithering enn 4805, men det som er viktigst er faktisk DVD spilleren. Med en god DVD spiller og DVI utgang er det problemet drastisk redusert.

Det du trenger er for eksempel en PD A M1 mkIII som koster litt mer enn 7700 men så er den jo god også da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en PD proj ville vel ikke vært å forakte nei Det er vel noe av det bedre en kan få tak i? hvordan er den du nevner i forhold til 7700 AE900, TW600 og HC3000? Kjører forøvrig HTPC med Nvidia drivere + ett 6200 kort slik at nesten all prosessering skjer i kortet sammen med Purevideo driverene. Synes det blir veldig bra kjører hdtv lett med en AMD athlon XP på kun 2 Ghz

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Skulle vel tro en CRT maskin ville gjøre deg svært glad.
    Med såpass kort avstand ligger det an til et heftig bilde.
    Kontrastforholdet ligger mellom 20000:1 og 30000:1 :lol:
    Perfekt hvitbalanse og fargetoner.

Anbefaler at du får demonstrert en CRT maskin før du går til dristige innkjøp av "lampe" maskin.

"det svarte du ser på lerretet er hvitt"

Stian

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

CRT projektor blir en egen verden i forhold til de fleste moderne digitale ja , bare pass på å trekk av ca 1m som projektoren bygger og "spiser" av romlengden, ikke noen fordel hvis man f.eks ønsker et 230cm breit bilde i et rom som er 3 meter langt, og man regner ca kastelengde = bildebredde * 1.4

Anbefaler de fleste som er interessert i bildekvalitet å få seg en demo av en godt oppsatt og frisk CRT projektor, det kan være at man liker det man ser....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe CRT ja, rommet jeg bruker er nok dessverre ikke dimensjonert til det.. Men en gang i fremtiden så kan det vel bli en CRT

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohkaasa1977
    en PD proj ville vel ikke vært å forakte nei Det er vel noe av det bedre en kan få tak i? hvordan er den du nevner i forhold til 7700 AE900, TW600 og HC3000? Kjører forøvrig HTPC med Nvidia drivere + ett 6200 kort slik at nesten all prosessering skjer i kortet sammen med Purevideo driverene. Synes det blir veldig bra kjører hdtv lett med en AMD athlon XP på kun 2 Ghz
    Den er jo kanonbra, men alt for dyr. Ca. dobbel pris i forhold til de andre du nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå veldig på å kjøpe en AMO MKII, dersom den fremdeles er tilgjengelig til sommeren, eventuelt Model Two dersom den har sunket lengre ned mot 20K innen den tid

Hva tror dere andre om MKII/Model Two kontra andre projer i samme prisklasse?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •