Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 17/11/2002 : 16:58:37
--------------------------------------------------------------------------------
I følge vår leverandør, er NEC HT-1000 tilgjengelig i Norge fra tirsdag av! Vi har lagt ut NEC'en til 44.999.- (se banner!), så det er bare å kaste seg på om det skulle være av interesse!

Draper 213 cm 4:3 lerett selges for kr. 2350.- inkl mva, og brakett for takmontering kr. 2250.- inkl. mva.

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 17/11/2002 : 18:46:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hei,

Det var da en hyggelig pris.... Trodde først det var snak om +/- 60000,-
Blir jeg ikke fornøyd med HS10'en jeg venter på, kan dette være løsningen...

Gi oss en rapport når du får din Lygren...

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 17/11/2002 : 20:49:30
Hei Ak

Det skal jeg gjøre!

Etter hva Alan på AVSforum har å si om denne, tror jeg nok det blir rimelig entydig positivt! Det eneste jeg eventuelt kan bemerke, er vel kanskje regnbuer. Så ingen på en 5x RGBRGB (Marantz og InFocus), og regner egentlig ikke med at det blir det største problemet heller på en 4x RGBRGB (NEC) heller...

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 18/11/2002 : 11:53:37
Det er en bra pris. Absolutt. Jeg vil ha men må vel vente litt tror jeg. Det eneste jeg kan finne som er 'litt' negativt med denne er at projektoren må være ganske så nærme lerretet.

Du får teste den og gi oss en rapport. Skulle likt å se den kjøre digitalt og linjeflettet fra en HTPC..

Mvh
Roger

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 18/11/2002 : 15:12:38
Nec'en er vell ikke 4xRGBRGB, men 2xRGBRGB, og Marantz'en er vell 2,5xRGBRGB.

Tror man ser endel regnbue på Nec'en.... kjipt

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 18/11/2002 : 18:52:23
Hei Dirtyboy

Det stemmer nok det! Den er 2x RGBRGB, ergo 4x RGB. Sammenligningen med andre 5x (2,5xRBGRBG) er allikevel korrekt. Da jeg ikke kan se regnbue på disse, vil det trolig ikke være et større problem heller på denne... Dette er naturligvis noe jeg må sjekke i praksis!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 19/11/2002 : 15:41:58
Ja, da er projektoren betalt... Får den i morgen fra Sverige!

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 19/11/2002 : 22:39:42
Gratulerer.. Venter spent på rapport!
Dra gjerne en sammenligning mot CRT hvis du gidder.

Mvh
Roger

Endret av - Roger on 11/19/2002 22:40:51

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 19/11/2002 : 22:56:23
Hei Roger

Det gidder jeg naturligvis! Som en ekte CRT entusiast, vil enheten definitivt måles direkte mot de CRT/DLP/LCD projektorer jeg tidligere har testet / sett.

Gleder meg som en liten unge!!!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 20/11/2002 : 14:27:37
Det måtte skje!! Feil i levering ett eller annet sted... Utsatt! Da er det bare å vente videre...

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 21/11/2002 : 15:44:56

Sitat:
Det måtte skje!! Feil i levering ett eller annet sted... Utsatt! Da er det bare å vente videre...

Surt.... KJenner til det jeg også...

Er møkk lei av å vente.....

Men, "stay strong"

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

tahustvedt
Fersking

Norway
27 Innlegg Sendt - 22/11/2002 : 14:55:05
Jeg kjenner følelsen.

Håper den kommer snart, jeg gleder meg til å høre hva du syns.

Tor Arne

Øyepære!

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 22/11/2002 : 16:22:03
Nå begynner jeg og bli dritt lei av og vente på Sony,
så nå tror jeg at jeg trår til og kjøper Nec HT1000.
Så sant at jeg ikke ser regnbue effekten.
Er det noen som veit hvor det går ann og få en demo av Nec1000 i Oslo?

Har også hørt at regnbue effekten er mye værre på Pal (50hz) enn den er på Ntsc (60hz), så hvis man får en demo så må man være obs på at det blir vist PAL

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 22/11/2002 : 17:29:41
Hei

Det stemmer det, Dirtyboy! Fargehjulet spinner 15% raskere ved 60Hz signal. Det er også en del andre issues ved 50 Hz som må testes og sjekkes. Flere på AVSforum melder om flimring av noe slag ved 50 Hz, men dette kan visstnok løses relativt greit... Har kjøpt inn ny HTPC med Radeon 9000 (uten vifte), Celeron 1700 (med Silent Viking vifte og spesielt stillegående PSU) for bruk med denne. DVI og Video Immersion II gir nok bra bilde skulle en tro!! Ati har også løst gammaproblemet de hadde siden sist gang jeg hadde CRT (Barco Graphics 808s) og Radeon 8500, og da blir det enda bedre (iallfall signal, det vil vise seg om projektoren er flaskehalsen ) Vil også benytte Creative Audigy II Platinum (intern eller ekstern, har ikke bestemt meg enda...) med 106 db sensibility - dette blir bra!!! Kassen er sinnsykt stilig, med USB og Firewire ut foran. Det passer også fint.

Dirtyboy, du kan for øvrig gjerne ta deg en tur opp til meg for en titt på HT1000 projektoren (bor sentralt Oslo). Mail meg på ignit@online.no for videre avtale.

Først må uansett saken komme!

Jano
Fersking

Norway
12 Innlegg Sendt - 25/11/2002 : 15:18:52
Hei Lygren,hørt noe mer om ankomstdatum(Eller år)......

Jano
Fersking

Norway
12 Innlegg Sendt - 25/11/2002 : 16:03:47
Forøvrig til alle dere som "tørster"etter ht-1000,ta en titt på linken nedenfor.Snakket med dem idag,den er på lager i begynnelsen av desember.og SJEKK prisen.

http://www.presentationsdata.no/

Jano
Fersking

Norway
12 Innlegg Sendt - 25/11/2002 : 16:07:58
Var nok litt rask.Prisen var eks.mva.......Desverre

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 25/11/2002 : 16:08:42
Det var en meget bra pris ja....

Lygren, har du et mottrekk....

Mvh

AK

edit: eks mva. ja.....

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Endret av - ak on 11/25/2002 16:09:56

Rusty
Viderekommende

Norway
79 Innlegg Sendt - 25/11/2002 : 16:23:05
Hei...moro når du kommer med en test!ja det er kjipt å vente.
Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 25/11/2002 : 22:04:49
Hei

Ser ut til at det kan bli litt venting, dessverre... NEC har ingen informasjon eller forklaring... Typisk!

tahustvedt
Fersking

Norway
27 Innlegg Sendt - 26/11/2002 : 22:40:57
Typisk, ja.

Det er utrolig kjedelig å vente på prosjektoren sin, man blir helt stressa når man skal hente posten.

En ting som er veldig bra med NEC er den gode servicen. Hvis det blir feil får man en ny med en gang. Ikke som med visse andre produsenter...

Tor Arne

Øyepære!

Jano
Fersking

Norway
12 Innlegg Sendt - 27/11/2002 : 10:07:03
Ser det er noen i sverige som har fått HT-1000.De virker ikke veldig "happy".Blir nok en ny CRT her,virker tryggere.Se link under:

http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22799

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 27/11/2002 : 13:22:38
Hei!

Problemet det refereres til er tearing i 50hz / 75hz, eller generelt alle andre frekvenser enn 60 hz. Dette kan løses enten ved bruk at HTPC (som blir min løsning), firmware upgrade eller velge å ikke sette 16:9 på projektoren.

Enig i at Nec burde ha løst et slikt problem før den blir shippet, og det kan jo være nettopp det som gjør at den er forsinket...

Imidlertid skal det i følge Alan og andre på AVSforum være måter å hindre denne tearingen på.

Venter fremdeles på min testsak. Så lenge den viser et glimrende bilde, dog med litt tweaking etc, tar jeg sjansen å tester den. Er feilen såpass alvorlig at det ikke lar seg fikses, sender jeg den bare i retur til leverandør.

Du var rask til å utelukke Nec'en, Jano! Kan sikkert nevne ti slike grunner til at du ikke bør kjøpe CRT... Husk at hiend produkter ofte trenger litt ømhet og kjærlighet for å få de til å fungere optimalt.

Jano
Fersking

Norway
12 Innlegg Sendt - 27/11/2002 : 14:34:12
Jada.men rart med det man er vant til.Går og vipper mellom en 808S og Cine7(og kanskje HT-1000.....)Får vel se hva du finner ut.Får en ny Cine7 med limopro på døra for 87000...Har du sett den i drift??

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 27/11/2002 : 20:14:54
Hei Jano

Nei, har ikke det, men det er jo en meget god sak i alle tilfelle!! 87.000 var vel uansett kanskje litt stivt. Hadde det vært en Cine8 hadde jeg kanskje vært litt mer ivrig!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 27/11/2002 : 20:24:09
Hei igjen

NEC har meldt at enheten kommer på hovedlager den 6. desember... Da har jeg den mandag om to uker! Ikke bra, men bedre sent enn aldri!!

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 28/11/2002 : 10:21:39
Snakket med Presentationsdata tidligere i uken, og de sa at de skulle
få den inn i dag (Mulig det ikke stemmer da) Men hvis de får den inn så tenkte jeg at jeg skal dra og se på den!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 28/11/2002 : 10:53:54
Hei

Gi meg beskjed hvis så er tilfelle, OK! Da må jeg ringe litt rundt!

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 28/11/2002 : 15:25:22
Det stemte selvføgelig ikke. De skulle få denne neste uke.

At det skal være så f%&/€ vnaskelig!

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 29/11/2002 : 14:03:17
Ja, nå har jeg fått en rask demo av NEC-HT1000
Første inntrykk.... wow, for et bilde!!!!

Men så....

Vi testet den på PAL DVD (En pioneer 747, tror jeg det var),
men komponent signaler.
Han som demonstrerte den var en selger som ikke hadde så mye peil.

Det var litt regnbue effekt på PAL signalet, ikke så veldig mye som
feks på Screenplay 110.
Buggen i PAL, dvs at bildet henger igjen var også der.

Svart nivået var helt sykt bra. Når man kjøre 16/9 i økomode, så kunne man ikke se stripene over/under bildet!!!

Fikk desverre ikke testet den i NTSC, men etter det jeg har lest så skal regnbuen være borte der...

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 02/12/2002 : 14:58:28
NÅ HAR JEG FÅTT DEN!!!

Er naturligvis på jobb... Skal teste den sporenstraks jeg kommer hjem... Må sette opp litt lerret etc. først, men nå er det ikke langt unna!!

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 02/12/2002 : 15:02:34
Grattis!

Kom med rapport... Tror jeg kommer til og kjøpe den jeg også...

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 02/12/2002 : 23:36:38
Hei

Nå er den testet, for øyeblikket kun med en Pioneer 737 DVD spiller med 10 meter S-VHS kabel.

Jeg vil skrive en lengere rapport i morgen, men her er mine initielle inntrykk:

- Sortnivå: beste jeg har sett hittil. Ikke totalt sort, men såpass sort at selv jeg kan være fornøyd en stund (til neste modell kommmer ) - Detaljene i mørke scener er meget god.
- Støynivå - Lavt i Economode, men dette skifter litt frem og tilbake. Generelt meget lite forstyrrende, men kunne naturligvis gjerne vært borte! Lavere enn samtlige andre projektorer jeg har hørt, foruten Yamaha Xvz-1.
- Generell brukervennlighet: Utrolig! Her har virkelig NEC valgt å lytte til kunden og lage et produkt perfekt tilpasset hjemmekino-entusiasten! Her kan det stilles i alle bauger og kanter! Blir mye tweaking fremover!
- Regnbue: Jeg ser noe regnbue. Da jeg er meget klar over at de er der, og vet at det ikke finnes noe stort bedre alternativ , klarer jeg fint å se film uten at dette plager meg. Det går jo ikke utover den generelle bildekvaliteten. Dette problemet er heller ikke løst på 2,5x RGBRGB enheter, så det blir nok uansett bare å vente til f.eks. 3 og 4x RGBRGB kommer på banen før dette problemet er løst for godt...

Jeg har kun rukket å sett en hel film, og naturligvis en knippe standard referanser, som Gladiator / Braveheart osv.

Kommer med videre vurderinger i morgen!

tahustvedt
Fersking

Norway
27 Innlegg Sendt - 02/12/2002 : 23:54:43
La du merke til tearing på PAL? Hvordan var regnbuene i forhold til andre DLP? Jeg regner med du har svarene i morgen.

Jeg kjenner problemet med å ikke få sett en hel film. Hver gang jeg får tilbake prosjektoren så sitter jeg bare og ser på klipp fra masse filmer mens jeg justerer og tester.

Tor Arne

Øyepære!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 11:07:56
Hei igjen

Videre kommentarer... Fremdeles har jeg kun testet med S-VHS kabel. Dette er egentlig noe jeg ønsket å gjøre for å teste den interne DCDi prosesseringen. Det ser ut til at prosessoren klarer dette fint, både de-interlacingen og den øvrige prosesseringen ser ut til å takles fint.

Sortnivå kan stilles til utvidet, noe som øker detaljene, men også artifaktene. Dette kan imidlertid endres med komponent kabler, noe jeg snarlig vil teste projektoren med. Har også en HTPC med DVI (og Radeon 9000) stående klar til aksjon. Imidlertid er lydkvaliteten i så henseende såpass dårlig etter mitt kjønn at jeg tror jeg kommer til å benytte Pioneer DV-737, selv med noe redusert bildekvalitet.

Når det gjelder screendoor, ser jeg tilnærmet ingen, selv om jeg sitter kun 1,5x bredden på lerretet unna. Imidlertid benytter jeg kun 178x178 cm lerret, så dette kan naturligvis bli et problem på større lerret. Jeg har tidligere testet en XGA på 220 cm lerret, og kunne heller ikke der se noe spesielt til screendoor. Botemiddelet er uansett å sette seg noe lengere unna skjermen. Problemet er uansett langt mindre enn på LCD med tilsvarende oppløsning. Sony 12HT med 1366x768 hadde langt mer problemer med screendoor enn denne...

Regnbue var langt mindre enn forrige DLP jeg testet, en Davis XP-16 XGA DLP projektor. Jeg ser svært lite til disse karene, men de dukker dessverre opp med jevne mellomrom. Som nevnt tidligere er imidlertid dette ikke i så stor utstrekning at det påvirker opplevelsen nevneverdig eller fremstår som et irritasjonsmoment.

Fargene på denne saken er rett og slett helt utrolige! Her snakker vi rød, grønn og blå grunnfarge. Dette matches selv ikke av en Barco 808s CRT.

Når det gjelder lysstyrke, har denne karen mer enn nok, selv mer Iris lukket og Ecomode på.

Forbedringspotensiale: sortnivå og regnbue. Selv om sortnivå er på historiske høyder, kan det faktisk bli enda bedre. Her vil det skje ting fremover. Min referanse, en Barco 808s CRT, gir en bedre opplevelse i mørke scener, uten tvil. Regnbue-effekten vil bedres og reduseres i kommende modeller. Dette er imidlertid et kompromiss jeg er villig å akseptere, gitt alle de andre positive ting denne projektoren representerer over alternativet, en CRT projektor.

Jeg er rimelig sikker på at en grå duk vil forbedre sortnivå ytterligere. Dette vil bli neste prosjekt.

Jeg vil som sagt teste med komponent, tweake mer, og teste med HTPC (DVI). Uansett, dette er en projektor jeg faktisk kan leve med en stund, selv med S-VHS fra min Pioneer 737!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 11:11:14
En ting jeg må legge til, er 3D effekten. Den minner meg om CRT, og faktisk bedre i scener med blandede lysforhold. Dette skyldes DLPen evne til å projisere skikkelig kraftig hvitt, noe en 8" CRT faktisk kan slite litt med. I helt mørke scener er fremdeles som sagt CRT konge - selv om det ikke er mye om å gjøre. Jeg vil uansett påstå at totalopplevelsen med denne overgår det meste av CRT, da med mulig unntak av 9" CRT projektorer og fargefiltrerte 8" (med elektromagnetisk fokus).

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 12:32:58
Hei igjen

Fikk for øvrig en telefon fra NEC Norge i går, der det ble påpekt at prisen vi selger HT-1000 for var meget lav. De mente også at kostprisen vil øke en del med neste shipment av disse projektorene, og en må dermed regne med en prisøkning på ca. 5.000.- snart....

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 16:14:45
Nå har jeg bestilt meg en også!!!
Får den 12.desember :-)

Gleder meg :-)

Post gjerne mer info om den.
Feks. NTSC filmer...

tahustvedt
Fersking

Norway
27 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 16:14:49
Enig med at prisen her er veldig bra!

På AVSforum går det rykter om at prisen (i USA og England i hvertfall) skal gå ned 1/1-2003.

Tor Arne

Øyepære!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 16:32:48
Hei igjen

Gratulerer Dirtyboy. Hvor tok du den fra?

Når det gjelder pris, vil den trolig falle etterhvert. Imidlertid vil de nye HD2 projektorene være svært kostbare, noe som ikke vil presse prisen på denne saken nevneverdig (noe flere har ment skulle skje på AVSforum). Elektronikk går alltid en retning prismessig, og det er ned (foruten RAM, det svinger jo som en jojo!).

Uansett, selv om prisen vil falle vil jeg ha hjemmekino nå! Jeg har ventet i over 4 mnd på ny projektor, så jeg er fornøyd, selv om prisen skulle falle noe om 1 mnd's tid. Halveres prisen blir jeg nok litt grim, men jeg tror det kun er snakk om den vanlige prisjusteringen som ofte gjøres gjeldende ved årskifte...

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 21:09:03
Kjøper den igjennom Presentasjonsdata. Jeg var avhengig og få en faktura på den fordi jeg kjøper den igjennom jobben....

pamundse
Fersking

Norway
3 Innlegg Sendt - 04/12/2002 : 20:43:14
>(...)Har også en HTPC med DVI (og Radeon 9000) stående klar
>til aksjon. Imidlertid er lydkvaliteten i så henseende såpass
>dårlig etter mitt (...)
Bruker du digitalutgang på lyd eller skjermkort? Har en AIW7500 og den har en egen digitalutgang. Men av pratiske grunner så bruker jeg digitalutgangen på SB Live kortet. Men får alikevel DD lock og like bra lyd som min standalone DVD-spiller.

>sortnivå og regnbue. Selv om sortnivå er på historiske høyder,
>kan det faktisk bli enda bedre. Her vil det skje ting fremover.
For moroskyld, prøv med solbriller :-) Gjorde det med min LCD projektor og det ble faktisk en del bedre.

Pål ~ paal@paal.org ~ http://paal.org

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 09:34:47
Hei

Jeg benyttet egen digitalutgang på lydkort. Har testet et par kort, og oppnår ikke samme kvalitet som med f.eks. Harman Kardon DVD 25. Dette har dermed vært en av ankepunktene med bruk av PC. I tillegg vil jeg påstå at bildekvaliteten faktisk var hakket bedre på denne stasjonære DVD spilleren sammenlignet med min HTPC. Jeg benyttet imidlertid Radeon 7000 sist gang. Håper virkelig Video Immersion II resulterer i enda bedre bilde denne gangen!

Solbriller tror jeg utgår , men lerret med grå duk vil være neste ting på agendaen. Når en Marantz med 1100:1 kontrast tilsynelatende klarte vise såpass godt sortnivå med en Firehawk, mener jeg potensialet er stort med denne 3000:1 saken her!

Skal teste med HTPC senere i dag. Sliter imidlertid med å få tak i en lang nok DVI kabel, og dermed blir det kun vanlig VGA kabel jeg får testet med nå...

Jano
Fersking

Norway
12 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 10:05:57
Hei Lygren,hvordan er varmeutviklingen i saken.Noe for innvendig montasje i et salongbord?Du vet jo hvordan det ser ut.Ser ikke bort fra at du kan få lov å gi meg en demonstrasjon.Kunne kanskje ogspå vært morro å kjøre gjennom DVDO først??

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 14:09:01
Hei Jano

Kjente på saken etter et par timers bruk, og den var ikke uforholdsmessig varm. Du må gjerne ta deg en demotur, må bare få satt opp en skikkelig kilde (HTPC) og få fatt i en DVI kabel. DVI kabel viser seg å være vanskeligere å få fatt i enn forventet.

pamundse
Fersking

Norway
3 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 16:38:12

Sitat:
Du må gjerne ta deg en demotur, må bare få satt opp en skikkelig kilde (HTPC) og få fatt i en DVI kabel. DVI kabel viser seg å være vanskeligere å få fatt i enn forventet.

PS-data har 10m kabler:
http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=VE011%2DD

Pål ~ paal@paal.org ~ http://paal.org

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 21:10:54
Takk Pamundse, jeg fikk de fra CBK communications direkte... Kommer i morgen. Tør ikke bruke lenger enn 5 meter, da det vissnok skal påvirke kvalitet relativt vesentlig... Jeg vil uansett teste med både fem og ti, da ti hadde vært mest hensiktsmessig.

MEN, jeg har fått testet projektoren med en midlertidig HTPC med GeForce, da Radeon kortet ikke fungerte (... ). Jeg benytter standard VGA kabel og skjøter endog to sammen. Mitt initielle inntrykk var MEGET BRA! Langt mindre artifakter enn med Pioneer DV-737, langt mer HD inntrykk og mye mindre regnbuer. Jeg så faktisk nesten ikke noe til regnbuer på 30 minutter! De som var forsvant nesten umiddelbart. Det er tydelig at farghjulet spinner raskere når en benytter 60hz+kilder. Dette i motsetning til hva flere på AVSforum har hevdet... Jeg skal naturligvis teste mer før jeg kommer til min endelige konklusjon, men jeg oppfatter iallfall for øyeblikket dette problemet vesentlig redusert.

Artifaktene som var meget klare ved bruk av DVD spiller var langt mindre synlige. Dette tyder på at selv Faroudja ikke klarer å "progressere" bildet like godt som en HTPC. Husk også at jeg enda ikke har testet med Radeon, som vil øke kvaliteten ytterligere.

3D feelingen er til å ta å føle på! Jeg mener nå helt seriøst dette bildet overgår mine tidligere CRTer, både i klarhet, fargeriktighet og intensitet! Sortnivå er såpass bra at det faktisk ikke plager meg, og når jeg vet at en grå duk kan forbedre dette ytterligere, blir jeg enda mer overbevist.

Gleder meg til siste etappe, Radeon og DVI!

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 21:44:56
Dette høres kjempebra ut Lygren. Jeg vil også ha. Tror det optimale må være et DX9 kort (Radeon 9500 feks.) og TheaterTek 1.5. Digitalt ut til projektor må bli knallbilder. Dette er en kombinasjon jeg gjerne skulle ha testet på Firehawken gitt

På tide å spise sagflis i en periode igjen...

Mvh
Roger

Kris
Fersking

Norway
1 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 22:15:20
Hei

Hva skjer hvis du kjører RGB signal fra en HTPC med 72Hz refresh. Vil hjulet da spinne i 72Hz eller vil det konvertere til enten PAL eller NTSC. Hvis den kjører i 72Hz så vil vel bilde bli enda bedre enn NTSC pluss at du Får 3x24 frames i sekundes som burde være mest mulig optimalt.

-Kris

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 06/12/2002 : 09:26:13
Hei Kris, og velkommen til AVforum.no!

Jeg tror hjulet spinner i 140Hz ved 60Hz, men ved høyere refresh tror jeg ikke hjulet spinner raskere... Det spinner imidlertid som nevnt mest trolig saktere (120Hz?) ved 50Hz refresh... Skal teste med 72Hz og se om jeg får noen forbedring. Tror imidlertid det beste er å holde seg til 60Hz, og dette er også erfaringen til flere på AVSforum... De har imidlertid tidlige modeller, der trolig tearing problemet ikke er fikset, noe den tydelig er på min modell. Skal derfor teste litt... Får DVI kabel i dag, så det blir bra!!

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 07/12/2002 : 23:11:42
Hei igjen

Har ikke fått testet enheten enda med DVI / Radeon, men har fått beskjed fra den norske importøren at levering er utsatt til 31. desember... Er ikke sikker på om dette kan stemme, men hvis så er tilfelle, er det jo svært beklagelig! Virker som omtrent samtlige produsenter har vært litt tidlig ute med release i det siste...

wild willie
Fersking

Norway
2 Innlegg Sendt - 08/12/2002 : 19:52:46

Sitat:

Mitt initielle inntrykk var MEGET BRA! Langt mindre artifakter enn med Pioneer DV-737, langt mer HD inntrykk og mye mindre regnbuer. Jeg så faktisk nesten ikke noe til regnbuer på 30 minutter! De som var forsvant nesten umiddelbart. Det er tydelig at farghjulet spinner raskere når en benytter 60hz+kilder.

Hei Lygren,

Nå er jeg deprimert. Du sier min DV-737 (Multisone) er ikke bra nok til å bruke med NEC HT1000. Jeg har akkurat tenke å vurdere HT1000 til hjemmekino bruk. Selvfølgelig jeg vil bruk component inngang og har nesten bare sone 1 titler. Hjelper dette.

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 09/12/2002 : 21:11:27
Hei

Jeg testet kun DV-737 med S-VHS kabler (av bedre kvalitet)... Har derfor ingen formening om hvor vidt component vil bedre kvalitet betraktelig. Det er imidlertid kjent at komponent gir bedre bilde enn S-VHS, så sjansen er naturligvis der for at det vil gjøre ting litt bedre... Har imidlertid lest på AVSforum at komponent dessverre ikke ga nevneverdig forbedring... Det var ikke kun problemer med oppløsing, også digitale artifakter kom meget godt frem ved bruk av denne spilleren. Dette kan skyldes prosessoren i NECen eller spilleren... Når jeg kjører direkte fra PC er imidlertid alle nevnte artifakter en saga blott, men da er jo prosessoren i projektoren ikke i bruk, så det er vanskelig å si...

Nå har jeg også fått testet med DVI, både 5 meter dual link og 10 meter single. Begge ga utrolig skarpt og godt resultat, men 5 meter dual var kanskje hakket skarpere... Jeg tror imidlertid de fleste vil kunne klart å leve med kvaliteten på 10 meters kabelen.

Med DVI kilde, er det ikke lenger kablingen ting står på. Windows desktopen er utrolig sylskarp! På film er skarpheten også forbedret, men jeg har enda ikke fått testet med et skikkelig Radeon kort. GeForce takler rett og slett ikke DVD!! Hakking og andre ulumskheter er dessverre et faktum, selv på Ti serien... Synd, for kortene er jo flotte til 3D!

Jeg har iallfall funnet ut at på denne saken, er DVI et must for å fomidle den skarpheten projektoren faktisk klarer å projisere. DVD spillere av vanlig variant utgår når jeg ser hvor skarp og godt bildet er via DVI. Da er det bare å optimalisere HTPCen! Har hatt litt problemer med lyden... Slutter plutselig å virke... Benytter et Hercules 7.1 kort med optisk. Burde ikke være noe problem... Vel, burde vel kanskje forventet det! Mye dill med PC! Belønningen er bilde i verdensklasse!!

dirtyboy
Fersking

27 Innlegg Sendt - 11/12/2002 : 00:29:23
Er de ikke bedre og kjøpe Feks. et Sigma kort med MPEG-2 Dekoder i hardwaren. Det må vell være bedre enn og gjøre det i softwaren som krever my processor, ram og et bra grafikk-kort....

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 11/12/2002 : 10:22:04
Hei

Har aldri testet et Sigma kort, kun tidlige Creative DX3 Mpeg-2 kort. Ati har alltid vært meget gode på DVD avspilling, og de har jo innebygget Mpeg dekoder av meget god kvalitet på kortet... Med nyeste Video Immersion II teknologi tilbyr kortene enda bedre videkvalitet.

Et grafikkort har jo også fordelen av å også fungere til andre ting. Har aldri lest at disse kortene gir bedre kvalitet enn Radeon... Dette har jeg imidlertid aldri testet selv...

Hovedfordelen med kort som Sigma, er vel at de kan ta signal fra eksterne kilder, som en en ekstern DVD / Laserdisc spiller...