Smart løsning-lærret!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smart løsning-lærret!?

Hei:
    var en tur oppe hos naboen i går,som har pj,han hadde bare rammet inn en Gips plate-Uten og behandle den med noe som helst.

Nå har jeg selv ingen erfaring med dette,men syntes det ga et bra bilde som jeg kunne levd med !!!!!!! inntil jeg fikk erfare noe annet.

det er sikkert ikke noe for proffer som har større krav kvalitet, men absolutt en rimelig løsning for de som ikke er velbemiddlet og vil starte forsiktig. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Malt gipsplate

dersom du maler gipsplaten med rette malig, er dette en super ide.
    sjekk denne linken:
    http://www.avshop.no/catalog/product...3e11a08df694f8

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det i denne Goo-malingen som gjør den verdt pengene???

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hva er det i denne Goo-malingen som gjør den verdt pengene???
    Hva som er i Goo-malingen og om man i alle tilfeller kan si den er verd pengene vet jeg ikke, men det er når denne kjemiske sammensatte malingen tørker etter den er påført riktig og man ser resutltatet, man skjønner at det er noe spesiellt med denne kontra andre malinger.

Et malt lerret skal reflekter de tre gunnfargene så likt tilbake som mulig for å sikkre en riktig fargebalangse, samt være såpass matt og muligens ha en ønsket stryktur slik at det sprer lyset så man unngår hotspotting, og flere kan sitte på siden av hverandre og se det "samme" bilde uten for mye lysintensitets forandringer osv . Man kan sikkert komme ganske godt på vei for å oppnå dette med en gipsplate malt med andre egnede malinger også, men det Goo har gjort, er å lage ett DIY kit av det, så resultatet blir såpass bra at det blir sammenlignbart, eller til og med bedre enn enkelte andre Rammelerret osv, som gjerne koster en god del mer. Man kan vel langt på vei si at Goo maling for lerret gjør at man slipper å eksprimentere mye med forskjellige lerretsmalinger, og får et mer kjennt og velykket resultat til slutt. Tar man først jobben med å bygge et lerret for å utnytte bildekvaliteten til en projektor man gjerne har betalt en liten formue for, så ser jeg ikke det store poenget med å spare den siste 500-1000kr der den utgjør såpass mye som det gjør for selve kvaliteten på et lerret. Ikea tupplur eller behandlet/ubehandlede gipsplater, er nok billige og greie løsninger i starten for å få i gang en projektor, men vil absolutt anbefale noe mer skikkelig lerret/eller lerrets maling som en oppdatering til senere, da dette ofte oppleves som et godt løft i den opplevde bildekvaliteten.

Litt mer Goo info og erfaringer kan finnes i denne tråden http://avforum.no/forum/lerret/1110-goosystems.html

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig til en viss grad, men prosjektører er heller ikke like. Hvilken som ble brukt når Goo-malingen ble utviklet er sikkert ikke kjent. Jeg tror personlig ikke det er store forskjeller mellom vanlig hvite lerret.

(Hvis noen av disse fargeblandingene prøver å styre lyset for å oppnå høyere gain er jeg enda mer skeptisk)

Hvis man er veldig nøye på kalibrering av fargebalanse bør man heller legge penga i et egnet måleapparat.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Enig til en viss grad, men prosjektører er heller ikke like. Hvilken som ble brukt når Goo-malingen ble utviklet er sikkert ikke kjent. Jeg tror personlig ikke det er store forskjeller mellom vanlig hvite lerret.

(Hvis noen av disse fargeblandingene prøver å styre lyset for å oppnå høyere gain er jeg enda mer skeptisk)

Hvis man er veldig nøye på kalibrering av fargebalanse bør man heller legge penga i et egnet måleapparat.
    Er egentlig veldig enig i det du skriver TorAtle, og drømmen min er å blandt annet få råd til å kjeøpe et profft fargemålings utstyr en gang, så dette med kalibreringen kan gjøres riktig.

Når det gjelder lerret og fargebalangse, så kommer man vel ikke utenom at det bildet man ser på lerretet er det siste resultatet i en lang kjede av et seriellt jobbende bildesystem der alt lyset må innom lerretet før man ser resultatet. Er fargebalangsen og gain som lerretet sender ut i de tre primærfargene veldig forskjellig, er jeg redd det ikke bare nytter å fargekalibrere dette bort, etterom man vil få store avvik utifra kaste avstand og betraknings vinkel plassering av måleutstyr osv. Er forøvrig også som du, skeptisk til høy ganin oppgivelser for maling, ettersom dette vel også er meget avhengig av påførings metoden og den ferdige stukturen overflaten vil få. Forskjellige projektor teknologider har sine fordeler og svakheter innefor lysutbytte og de tre grunnfargene. Lampebaserte projektorer har generellt pga lampemodulens egene fargebalangse, mer problemer med å avgi riktig mengde rødt i forhold til grønnt og Blått. mens CRT projektorer sliter ofte med å gi tilstrekkelig Blått og eller grønnt og dermed ser jeg for meg at man fort kan få problemer med å oppnå D65 balangsen innefor det kontrast området man gjerne vil utnytte projektoren innenfor dersom lerretet har et uheldig fargestikk i en eller annen retning.

Går ellers ut i fra at de som produserer Goo malingen har gått mer vitenskapelig til verks, og testet de forskjellige Screen Goo produktene på forskjellige projektorer osv, og har kommet frem til de ønskede egenskapene på mer en en eller to referangse projektorer.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på lerreter.

Har sett en del og det har mye å si for sluttresultatet.

Lerret er også noe man vanligvis beholder ganske lenge i motsetning til projector og DVD spillere.
    Jeg ville derfor lagt en del arbeid og penger i dette først som sist og heller oppgradert projectoren etter hvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •