HDMI vs Komponent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI vs Komponent

Hei!

Tittelen røper vel nesten alt.
    Har en "gammel" Denon 3803 reciever og en Denon 2200 DVD, som jeg er strålende fornøyd med!

Men projektor skal ankomme stua iløpet av ett halvt års tid(har hus som foreløpig trenger mest penger) , og da lurer jeg på :

Er det verdt å bytte nevnte komponter KUN for å få HDMI muligheten?

Mvh Rune L

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å bytte ut bare DVD spilleren med en som har HDMI utgang da ? du får de for rundt 1500kr nå....du trenger ikke å bytte reciverenmed mindre du MÅ ha HDMI switching...

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er helt klart en mulighet det, men er noe med å ha hele pakka i samme looken.... hehe.

Men vil f.eks en dvd spiller til 1500,- med hdmi gruse min Denon spiller til dengang 6000,- med komponent?

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare testet HDMI og component fra min samsung HD-DVD945 mot LCD (LE32R41) og da merket jeg forskjell,bildet var klart bedre med HDMI. Hvordan det er mot PJ har jeg desverre ikke fått testet ( har ikke PJ)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info, så er det ingen forskjell i bildekvalitet mellom en DVI kabel og og HDMI.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, å snakke om kvalitet på hdmi og dvi er litt som å snakke om kvaliteten på cd-r og minnekort til digitalkamera som om den skulle gi deg skarpere bilder på neste snydentur. Digitalt er digitalt, iallefall inntil noen overbeviser meg om noe annet.

Å erstatte komponent med digital signaloverføring mellom en digital kilde og en digital fremviser er det samme som å legge om fra å fremkalle dine digitale bilder hos fotoknudsen, for så å ta dem med hjem og scanne dem inn på harddisken din med en skikkelig god scanner til å bare koble kameraet rett til PCen. Samme hvor flinke fotoknudsen er, og samme hvor dyr og fin scanneren er, så vil resultatet påvirkes av det unødige steget om et analogt format. Kanskje man liker den forvrengningen, men ønsker man å se DVDen så likt som mulig som den var ment å vises, så vil vel direkte fremvisning være å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg Cax. Når man derimot kommer borti HDMI kabler som er så dårlige eller så ekstremt lange at de introduserer bitfeil ved de høyeste bitratene/oppløsningene blir bildekvaliteten selvfølgelig kraftig forringet. Det er vel det HDMI kabeldiskusjonen hovedsaklig omhandler ? I hvertfall er det dette jeg har sett som et potensielt problem. Har selv kjøpt en 10m fra Clasohlson og er spent på resultatet, selv om jeg har lest at den skal funke helt greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pixel[N]
    Til info, så er det ingen forskjell i bildekvalitet mellom en DVI kabel og og HDMI.
    Dette har blitt diskutert endel på forumet. Det er i det minste endel teoretiske forskjeller mellom hva en DVI kabel kan og hva en HDMIkabel kan.,

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg merket stor forskjell mellom dvi og hdmi, men det kan jo selvfølgelig skyldes kvaliteten da

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    Men vil f.eks en dvd spiller til 1500,- med hdmi gruse min Denon spiller til dengang 6000,- med komponent?
    Jeg tror du får det beste svaret på spørsmålet ved å teste ut en billig DVD-spiller med DVI eller HDMI når du får projektoren i hus. Fordelen med netthandel er jo 14 dagers ubegrenset angrefrist.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •