Full-HD Projektorer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det kommer ingenting i år. Både Epson og Sony har valgt å vente til neste år med sine høykontrastpaneler.

Dette er vel å sette ting langt utenfor spissen. Opfatter øyet ditt hvert av de to halvbildene i et 1080i signal? Eller ser det ut som et helt bilde?
    1080i er en høyere oppløsning enn 720P, å si noe annet er bare tull og vas.
    http://www.projectorcentral.com/hdtv_edtv.htm
    Les først den, så kanskje du skjønner litt mer.

Les deretter denne her:
    http://www.projectorcentral.com/true_hdtv.htm

Som det blir sagt er ingeng av HDTV formatene mer "ekte" eller mer full enn det andre. Dessuten, hva skal man med 1080i, da får du ettersleng, eller ghosting, hvis bildet beveger seg fort nok...
    Men, kan vel ikke akkurat si at 720p er bedre enn 1080p da, er vel rimelig nok til å innrømme det :razz: ;-)

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er HD projektoren full? er det det du sier?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva du vil frem til MPX, men jeg vet veldig godt hva HDTV er. Poenget her er at et 1080i signal har høyere oppløsning enn et 720P signal.. er du virkelig uenig i dette?

Som det blir sagt er ingeng av HDTV formatene mer "ekte" eller mer full enn det andre. Dessuten, hva skal man med 1080i, da får du ettersleng, eller ghosting, hvis bildet beveger seg fort nok...
    Dette gidder jeg ikke kommentere engang.

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei MPX du roter litt med matten her. Enkelt nok å gjøre feil på dette, har gjort det selv ved flere anledninger.

1080i har ikke to bilder på 960x540 da dette kun ville blitt 1/4 av bildet.
    1080i har en oppløsning på 1920x540 da den viser den øverste halvparet av bildet og så den nederste halvparten av bildet i neste omgang. halverer du bredden på bildet også får du bare en fjerdedel.
    Dette kan du enkelt sjekke at stemmer i photoshop eller annet billdebehandlingsprogram selv.

Så vi får da 1920x540=1036800 som er 1080i
    mot 1280x720=921600 som er 720p

Håper dette klarer opp diskusjonen litt.

Hilsen en som har en far som har jobbet med tv i 30år

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPX har gjordt seg sin status verdig: Nybegynner.

Men han vil sikkert bruke dette fine forum til å lære seg litt og da. Minner om at man må huske å skille mellom kildeformat, overføringsformat og presentasjonsformat. Kildematerialet til 1080i er 1920x1080, men dette er tatt opp eller overført i interlaced form. Typisk er Video-materiale tatt opp i interlaced format, mens Film-materiale er tatt opp i progressivt format, og kan gjerne overføres i interlaced format for å bli rekonstruert i progressivt format. I et 1080i er bildet overført i halv-frames, slik at man kan sette sammen to halve til en hel, og alt etter om kildematerialet er Video eller Film så blir kvaliteten deretter. En DLP eller LCD må alltid vise bildet progressivt, mens en CRT kan vise interlaced signal og dette påvirker 'opplevd kvalitet' mhp interlaced eller progressivt.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av bwa
    MPX har gjordt seg sin status verdig: Nybegynner.

Men han vil sikkert bruke dette fine forum til å lære seg litt og da. Minner om at man må huske å skille mellom kildeformat, overføringsformat og presentasjonsformat. Kildematerialet til 1080i er 1920x1080, men dette er tatt opp eller overført i interlaced form. Typisk er Video-materiale tatt opp i interlaced format, mens Film-materiale er tatt opp i progressivt format, og kan gjerne overføres i interlaced format for å bli rekonstruert i progressivt format. I et 1080i er bildet overført i halv-frames, slik at man kan sette sammen to halve til en hel, og alt etter om kildematerialet er Video eller Film så blir kvaliteten deretter. En DLP eller LCD må alltid vise bildet progressivt, mens en CRT kan vise interlaced signal og dette påvirker 'opplevd kvalitet' mhp interlaced eller progressivt.
    Rota med det med vertikale og horisontale linjer ops: . Videre, var det vel ikke spesielt hyggelig det du sa der bwa, eller hva? Kanskje være litt mer hyggelig neste gang eller? Uansett, alt jeg ville si var at 720p ikke regnes som mindreverdig i forhold til 1080i, siden begge er bra på sine egen måter, for ekspempel (som jeg har sagt før og som det er skrevet i artikkelen) så er 1080i bedre til å vise ting som har høyere oppløsning sånn som data presentasjoner, mens 720p regnes som bedre format i forhold til sport og generelt ting med kjappe scener. AK: det er dokumentert at noen brukere kan se ghosting av bildet i 1080i, da de samme folkene som er veldig sensitive til Regnbue Effekten. Atter en gang, dere kan si hva dere vil, men 1080p og 1080i har høyere oppløsning enn 720p, men alle 2 regnes som Fulle HD formater! Alt med en oppløsning over 720 linjer på det vertikale regnes ifølge eksperter som fulle HD oppløsning. Nå skjønte jeg jo selvfølgelig at det trådstarter mente var 1080p, men ville bare si at ingen av de regnes mer Full enn de andre. Så siden jeg egentlig skjønte det var det vel mest for å kverrulere litt ;-) . Men uansett, dette er of topic, la oss heller prøve å svare på trådstarters spørsmål. Forresten AK, som Site Moderator burde du endre litt innstilling, kanskje være litt mer hjelpsom og positiv, eller kanskje du bare hadde en dårlig dag. Anyways, PEACE OUT og ha en fortsatt god dag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten AK, som Site Moderator burde du endre litt innstilling, kanskje være litt mer hjelpsom og positiv, eller kanskje du bare hadde en dårlig dag. Anyways, PEACE OUT og ha en fortsatt god dag.
    MPX,

Jeg synes ikke jeg gikk over streken. Men når du først ber meg om å "lese mer" fordi du syntes mine kunnskaper ikke var tilstrekkelige på emnet, for så å selv skrive noe som ikke henger helt sammen, ja da må jeg få lov til å reagere litt.
    Om du kikker litt i videoguiden jeg tidligere har skrevet, så ser du at det står litt om emnet der også.

Forøvrig prøver jeg å hjelpe til så godt jeg kan, mer kan jeg ikke gjøre.

Ha en riktig god dag

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Personlig syntes jeg du gjorde det. Men det er ikke poenget. Var ment som knstruktiv kritikk som viste seg å være feil. Uansett, regner med at stridsøksen er begravd nå. Uansett, totally off topic, hvilke høyttalere ville du valgt mellom Cerwin Vega Al 750 og Dali Concept 1.7? Har En Pioneer VSX 915-S til å drive dette. Vet at de er totalt forskjellige, både i design og lyd, men hva ville du valgt, og begrunnelse?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fint om du heller tar det temaet i en ny tråd, MPX, her er som kjent temaet HD-oppløsning...

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konstruktiv kritikk er bra, fortsett med det

Selv opplever jeg at 1080i er bedre enn 720P på nesten alt. Unntaket er noen få sportssendinger. Har man god elektronikk/softeware i enden slik at deinterlacingen av 1080i bli gjort skikkelig, er det ikke mye å utsette på bildet. (Forutsatt en bra bitrate på signalet)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil for øvrig bare benytte anledningen til å ønske deg hjertelig velkommen til AVforum, MPX! Du fikk en litt tøff start, og det er på ingen måte vondt ment. Det er nok ofte lurt å ikke være så absolutt i sine uttalelser (antar, tror, mest sannsynlig), noe jeg personlig prøver å være men heller ikke alltid klarer...

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok AK, I min erfaring får jeg dårligere bilde når jeg ser på fotball for eksempel, så sleper liksom noen ganger fotballen etter, litt som halen til en komet, if you get my point. Uansett, takk for velkomsten lygren. Skal huske på det til neste gang. Noen ganger man også skriver ord som (kan, synes etc) men det kan fortsatt høres ut som veldig absolutt. Takk for tipset, og ha en riktig fin helg. For øvrig kommer det opp min hjemmekino snart.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MPX
    Rota med det med vertikale og horisontale linjer ops: . Videre, var det vel ikke spesielt hyggelig det du sa der bwa, eller hva? Kanskje være litt mer hyggelig neste gang eller?
    Jeg er jo selve hyggeligheten selv, jeg ... :wink:

Jeg har jo ikke engang vært med i tråden fra start og jeg opplevde ikke engang å bli korrigert. Det er bare slik at når en ny bruker med 10 innlegg eller så begynner å irettesette en moderator med 6500 innlegg, og som jeg oppfatter som meget dyktig og seriøs, så har du etter min mening driti på draget.

Hadde du bare rota litt med ting å tang så er det greit, men å irettesette slik som du gjorde, fikk det litt til å koke. Men det ser ut til at Ak klarte å forsvare seg selv, så da er denne saken ute av verden.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok AK, I min erfaring får jeg dårligere bilde når jeg ser på fotball for eksempel, så sleper liksom noen ganger fotballen etter
    Det er ikke noe som helst tvil at fotball og idrett generellt produseres, og overføres i progressivt format. Interlaced duger bare ikke til slikt. Men igjen, det er ikke pga av manglende oppløsning, men heller manglende frame-rate. Så der støtter jeg deg fullt ut.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Har jo 26 innlegg nå da:P
    Mente ikke hele innlegget ditt bare det med: MPX har gjordt seg sin status verdig: Nybegynner.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei MPX, må også ønske deg velkommen til Avforum (selv om du jo nå har 24 inlegg alerede når jeg skriver dette), må ellers si jeg stortrives her i forumet, og synes det er gøy å kunne diskutere med andre likesinnede og få lært noe nytt, eller muligens kunne få hjulpet andre til å få svar på det de lurer på. Man blir vel aldri helt utlært når det gjelder Audio og video, og et forum som dette kan eventuellt ofte hjelpe å få på plass den riktige informasjonen hvis man har enkelte litt svakere områder i kunskapen.

Komunikkasjon i skrivende form som her, kan fort ha det problemet at leseren kan missoppfatte hvordan den som skrev innlegget har ment det, da man ikke har stemmeleie og annet kropsspråk å støtte seg til, og små uenigheter om temaet som egentlig diskuteres kan fort gå over til mer personlige angrep osv. Tror det i alle fall er greit og ha dette i bakhodet når man taster og leser, så kan man lettere konsentrere seg om det viktigste, og det er etter min mening å nyte Avforum og Hifi og Hjemmekino interessen maksimalt ;-) .

Ellers vil jeg komentere litt hva jeg tenker litt på utifra det du skrev sist her.

Ok AK, I min erfaring får jeg dårligere bilde når jeg ser på fotball for eksempel, så sleper liksom noen ganger fotballen etter, litt som halen til en komet, if you get my point. Uansett, takk for velkomsten lygren. Skal huske på det til neste gang. Noen ganger man også skriver ord som (kan, synes etc) men det kan fortsatt høres ut som veldig absolutt. Takk for tipset, og ha en riktig fin helg. For øvrig kommer det opp min hjemmekino snart.
    Jeg tror det med etterslep fra ballen i fotball kamper du nevner ikke nødvendivis er et interleace problem med 1080i vs 720p, men oftest kommer av respons tiden i selve panelet som tegner opp bildet, og panelet har en litt krvende jobb på nettop objekter med høy kontrast og lysstyrke og rask bevegelse, da disse blir lette å legge merke til. At det også ofte er ballen som er i fokus for handlinge av det man ser, gjør vel nettop den eventuelle etterslep probelmstillingen enda mer tydelig i fotball sammenheng.

Man har selfølgelig denne sagtann problemstillingen ved den interleace måten å tegne opp bilder på hvis bevegelsene er store og senene gir tydelige referanse linjer som blir taggete, og jeg synes også at 720p ser meget bra ut i mange sammenhenger. Ellers så er jo også faktorer som prosessorkraft, hastigheten og kvaliteten i signalbehandlingen ellers vikrig for det man ser på skjermen, så det er mange faktorer som kan spille inn når man sammeligner forskjellig HD kildemateriale.

Synes det blir spennende å følge utviklingen innefor HD-kilde avspillere, skjermer og projektorer fremover, og få sett fordeler og ulemper med forskjellige teknologier fremover. De projektorene som trådstarter spørr om, er vel nettop slike produkter man må få sjekket bilde egenskapene på når man får en sjangse til det. Jeg har desverre tilgode å se begge disse som nevnes.

Ellers så er jeg litt skeptisk til native oppløste paneler og DLP brikke og til lampebaserte projektorer generellt, og har blitt veldig glad i den måten gode CRT projektorer behandler bildet på. Drømmen pr. i dag er å få tak i og ikke minst råd til en Barco Reality 909 som kan brukes i et optimalisert oppsett i enten front eller bak projisert oppsett med god kilde elektronikk osv. Når man så ser at de digitale lampebaserte projektorene begynne å hamle opp med et slikt CRT oppsett på det CRT er best på, da kan det bli virkelig interessant...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    1080i har en oppløsning på 1920x540 da den viser den øverste halvparet av bildet og så den nederste halvparten av bildet i neste omgang.

Interlaced viser annenhver linje i i bildet, ikke øverste og nederste halvdel. Derfor man ser "sagtenner" ved mye bevegelse.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •