Ingen dumme spm????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen dumme spm????

Hei!! I ånden av: "Det finnes ingen dumme spm...." og "det kan ikke forventes at man kan noe uten at man har fått det forklart minst en gang," så kommer det et spm her. Jeg har nettopp gått til innkjøp av Denon AVR-3806 og MT200 prosjektor.(skal kjøpe DVD-1920 før helgen)

Det jeg lurer på er hvorfor det blir så smale bilder i 16:9 format? Prosjektoren viser 16:9, men den utnytter ikke hele bildetpotensialet. Skal det være sånn?
    Jeg vet ingenting om skalering(eller om skalering har noe med dette å gjøre) og slikt, så dersom noen forbarmer seg over meg, så vær så snill og forklar på en lettfattelig måte. :-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eier ikke projektor selv men drister meg til å svare.

Hva mener du med smale? Er proporsjonene feil (dvs blir folk for tynne eller for feite)? Eller mener du at aktivt bilde er mindre når du ser på 16:9 innhold kontra 4:3 innhold? Hva mener du med "bildepotensiale"?

mvh
    Knut

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis formatet du spiller av er 4:3 vil nødvendigvis bildet bli dratt litt. Du må ha en 16:9 bildekilde for å få det riktig. Eller er det noe annet som er problemet?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 3 filmformater på DVD. Se bakpå coveret. Står det 1:78:1 eller 1:85:1 eller Widescreen er det et 16x9 bilde som fyller hele skjermen.
    Står det 2:35:1 vil du få sorte stripe over og under bildet fordi formatet er begrenset av billedchip'ens bredde selv om det egentlig i filmverdnen er et større format enn 16x9 med samme høyde men større bredde, ca.1,33x større bredde. Ca. 2,35x høyden gir bredden.
    Står det "full frame" på coveret er det et 4:3 bilde, det gamle TV formatet, med sorte striper på hver side av bildet

En annen måte å forklare det på fra denne tråden:
    http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/29785-2-35-1-anamorphic-linse-forsats.html
    Dessverre er det blitt slik at verden har valgt 4:3 (ca.16mm format) og nå 16x9 (ca.35mm format) som standard skjermformat. På grunn av dette er filmformatetene blitt snudd på hodet i de tilfellene hvor folk ser mest film, hjemme i sin egen stue.
    Det Lille filmformatet ca.16x9, er blitt det store formatet vi sitter og ser på, mens det Store formatet ca. 1:2 er blitt det lille formatet.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Gå inn i dvdspilleren meny og endre signalet ut

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Det er 3 filmformater på DVD. Se bakpå coveret. Står det 1:78:1 eller 1:85:1 eller Widescreen er det et 16x9 bilde som fyller hele skjermen.
    Står det 2:35:1 vil du få sorte stripe over og under bildet fordi formatet er begrenset av billedchip'ens bredde selv om det egentlig i filmverdnen er et større format enn 16x9 med samme høyde men større bredde, ca.1,33x større bredde. Ca. 2,35x høyden gir bredden.
    Står det "full frame" på coveret er det et 4:3 bilde, det gamle TV formatet, med sorte striper på hver side av bildet

En annen måte å forklare det på fra denne tråden:
    http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/29785-2-35-1-anamorphic-linse-forsats.html
    Dessverre er det blitt slik at verden har valgt 4:3 (ca.16mm format) og nå 16x9 (ca.35mm format) som standard skjermformat. På grunn av dette er filmformatetene blitt snudd på hodet i de tilfellene hvor folk ser mest film, hjemme i sin egen stue.
    Det Lille filmformatet ca.16x9, er blitt det store formatet vi sitter og ser på, mens det Store formatet ca. 1:2 er blitt det lille formatet.

Bildet er ikke dratt på noe vis. Bak på coveret står det 16:9 Anamorphic Widescreen. Samme som 2:35:1??? Syns bare det er synd at potensialet til et virkelig stort bilde blir litt "ødelagt".

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det sånn at jeg ikke får gjort noe med dette med mitt utstyr?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo kjøpe en spesial linse som gjør at du får utnyttet hele chippen dyrt dog..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Men er det sånn at jeg ikke får gjort noe med dette med mitt utstyr?
    Er nok desverre en slik ting vi bare må akseptere, ja. Men ikke et særegent problem med projektorer kun. Tester du på en vanlig TV vil det også bli sorte striper over og under.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god respons!! Det har vært veldig informativt! Tror det blir LOTR-maraton i helga. :lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Bildet er ikke dratt på noe vis. Bak på coveret står det 16:9 Anamorphic Widescreen. Samme som 2:35:1??? Syns bare det er synd at potensialet til et virkelig stort bilde blir litt "ødelagt".

16:9 anamorphic betyr så vidt jeg vet at ett smalere format er pakka inn i en 16:9 visning.
    Da vil det bli sort oppe og nede.
    Vil anta at viss du slår på teksting så vil den havne nedpå det svarte sånn delvis.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange halvveise forklaringer her. Dette er forklart eksempelvis her med bilder:

http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

Kort versjon:
    4:3 = 1.33:1
    16:9 = 1.78:1
    kino-film er gjerne 1.85:1 til 2.35:1

Prøv å dekke et kvadrat 100% med et rektangel uten at noe kommer utenfor. Fikk du det til? Det går ikke fordi de ikke er formlike. Så også med tv-formater, når forholdet mellom høyde og bredde er ulikt, så må vi kompromisse.

*Vi kan fylle hele bildet ved å skjære i det, slik at vi har materiale til å fylle hele skjermen
    *Vi kan deformere bildet ved å komprimere eller strekke (prøv dette med papirlappene du lagde over)
    *Vi kan skalere bildet slik at det passer inni skjermen, og så fylle ut med sort der vi ikke har noe bilde

Blant "videofile" er vel siste alternativ ofte foretrukket fordi man beholder aspektet og ikke mister informasjon. Mange irriterer seg dog over ikke å kunne fylle hele bildet på sin nye widescreen tv/projektor.

mvh
    Knut

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Gå inn i dvdspilleren meny og endre signalet ut
    Det finnes ingen innstilling i DVD-spilleren som kan fylle et 2.35:1 format på en 16:9 duk uten å forvrenge bildet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    16:9 anamorphic betyr så vidt jeg vet at ett smalere format er pakka inn i en 16:9 visning.
    Da vil det bli sort oppe og nede.
    Vil anta at viss du slår på teksting så vil den havne nedpå det svarte sånn delvis.
    16:9 Anamorphic betyr at 16:9 formatet er pakket inn i et smalere format.
    oppløsningen på en PAL DVD-plate er 720x576. For å få fram de rette proporsjonene må bildet strekkes/de-anamorphiseres ("de-forvrenges") til 16:9.

Når filmen i tillegg er i formater 2.35:1, blir betegnelsen på dette 16:9 letterbox.

.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •