2:35:1 & Anamorphic linse forsats. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 42 av 42
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hvordan kan dette bli fysisk umulig? Ditt punkt #3 er feil. Linsa skal ikke være i pass-through, men på/aktiv slik at 4:3-prosjektøren blir en 16:9. Dermed blir ikke zoom-nivået ekstremt. Det høres nesten ut som du tenker på de gamle ikke-anamorfiske laserdiskene hvor halvparten av bildet var sorte striper.

Canon SX-50 er LCoS-basert med en fyllingsgrad på hele 90%. Den har 1050 vertikale punkter, altså så-å-si full 1080p HD. Jeg har ikke sett NOEN indikasjoner på at 2.35:1-filmer på HD-DVD/BlueRay kommer til å bli vertikalt strekt slik at alle 1080 "linjene" brukes. Derfor er det all grunn til å tro at denne kombinasjonen, zoom'et ut til å fylle hele 2.35:1-skjermen, vil gi et meget godt bilde.

Blir dette ordkløveri om bruk av ordet Ekstrem Zoom?
    Sitat TorAtle:
    Dette oppsettet trenger ingen maskering og takler 4:3, 16:9 og 2.35:1.

Du mener at du kan bruke en 4:3 PJ med zoom og anamorphic linse som skal kunne projisere 4:3, 16:9 og 2:35:1 innen et 2:35 lerret uten å få sorte felter fordi disse er maskert av rammen på bakprojeksjons lerretet.

Du strekker vertikalt 4:3 + horisontal linse for å få 16:9 på et 2:35:1 lerret.
    Her får du vertikale sorte felter på lerretet både i 4:3 uten linse og 16:9 + linse, med mindre du zoomer for å fylle hele 2:35 lerretet, men da beskjærer du bildet oppe og nede med maskeringen på lerretet.
    Altså kutter i bildeflaten, kapper hodet av folk!
    Det er 2:35:1 lerretets høyde som gjør begrensningen siden 4:3, 16:9 2:35 i utgangspunktet har samme høyde.
    Når du har strukket 4:3 til 16:9 som forkl. over, kan du ikke strekke bildet mer verken elektronisk eller optisk. Med mindre du gir blanke i bildets geometri, bruker to linser. vertikal og horisontal etter hverandre, eller annen finurlig scalering. Den løsningen du skisserer gir altså ikke det resultat du påstår, så du må nok ut av godstolen.

Den linken som du referer til: er vel et dårlig argument for din teori siden den viser ett oppsett med 4:3 projektor med Anamorphic linse eller zooming for å få et 16:9 bildet på et bakprojeksjonslerret. Det har vel ikke noe med 2:35:1 å gjøre.

Dette er «End of discussion» for meg, fordi jeg forholder meg til 16:9 projektorer og ønske om å rekreere samme oppsett som er brukt i kino-verdenen i nesten 50 år. Alt annet og finurlige løsninger er uinteressante.

Bruk av ordet Anamorphic på DVD, laserdisc eller annet media har lite med bruk av Anamorphic linse og 2:35:1 verken i filming eller projisering. Det er bare et lånt navn fra filmindustrien fordi det har noen likheter og dermed et enkelt navn å bruke. Du kan fint skape 2:35:1 CH med en ikke anamorphic DVD hvis du har den elektroniske scaleringen som skal til.
    Du kan finne DVD'er med både 1:78:1, 1:85:1 og 2:35:1 som har benevnelsen anamorphic i spec.
    Saving Privat Ryan, 1.78:1 anamorphic: http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=197
    Lover (The),1.85:1 Anamorphic: http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=6144
    Lord Of The Rings: 2.35:1 Anamorphic: http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=1852

Sitat fra en «gammel» forklaring på Anamorphic og TV systemer:
    A few folks are fond of insisting that anamorphic DVDs are not really "anamorphic". It depends on how you define the word, and in a way they have a point. But it's useful to refer to this kind of DVD as "anamorphic", because that is the widely recognized and accepted term, and is considered proper by almost all industry insiders.
    Link:http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arty
    Du mener at du kan bruke en 4:3 PJ med zoom og anamorphic linse som skal kunne projisere 4:3, 16:9 og 2:35:1 innen et 2:35 lerret uten å få sorte felter fordi disse er maskert av rammen på bakprojeksjons lerretet.
    Jeg har hele tiden sagt mørkegrå (merk den fargen) felter. Sorte felter er ikke nødvendig å maskere. Maskere sort med sort gir liten mening. Så lenge ingen ubrukte deler av billedbrikken synes på skjermen (enten det er fordi hele brukes eller fordi oppe/nede faller utenfor skjermen) gir det ingen generende mørkegrå felter.

Jeg har sett bilder av en av Cineramas installasjoner der de måtte bruke en feil linse pga tidspress og ikke fikk utnyttet skjermen fullt ut, og det sorte var virkelig sort. Ikke så rart egentlig, da det tekniske rommet bak var en sort "hule".

Da håper jeg vi er enige.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •