Trenger hjelp til valg/plassering av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg/plassering av projektor

Hei!
    Jeg vurderer å ommøblere rommet som jeg bor i, og gå til innkjøp av projektor. Men før jeg gjør det, må jeg finne ut om det i det hele tatt er praktisk mulig å sette opp en god projektorløsning i dette rommet.

Utfordring nummer en er at taket egner seg dårlig til å henge ting i. For det første er det meget høyt (over tre meter), og er også usikker på om jeg har anledning til å lage hull i det. projektoren må dermed plasseres på en hylle på bakveggen.

Korteste avstand mellom veggene er 4.8 meter. Pga. plassering av andre møbler, blir sitteavstanden til lerret max 2.8 meter. Vil det være mulig å få bildet ned i en liten nok størrelse, gitt disse parametrene? (Se tegning. Den er nok ikke helt riktig skalert, men nært nok.)

Hvor stort vil bildet bli (max/min) med avstand på nesten 5 meter? Hvilken projektor bør jeg evt velge, prisklasse helst godt under 10 store. Alternativet er nemlig å bare kjøpe en 32-tommers LCD, og henge der det nå står lerret...

Innsiktsfulle innspill mottas med takk!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For lettere å finne avstander vs lerretsstørrelse er kalkulatoren på denne siden bra:

www.projectorcentral.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er klar over den kalkulatoren. Jeg ønsker først og fremst generelle tips til om det er praktisk mulig, og evt. hvilke modeller som kan egne seg. Håpet nemlig å slippe å lete gjennom samtlige modeller for å kanskje ikke finne noe som passer. Det er ganske mange av dem...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips er en pent brukt Panasonic PT-AE700. Går for godt under 10k, gir et bra bilde og har optikk til å takle avstander a la din.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for tipset! Det betyr altså at det finnes projektorer som kan tilpasses de avstandene jeg opererer med. Skal undersøke litt videre. Tar gjerne i mot flere modellforslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hei!
    Jeg vurderer å ommøblere rommet som jeg bor i, og gå til innkjøp av projektor. Men før jeg gjør det, må jeg finne ut om det i det hele tatt er praktisk mulig å sette opp en god projektorløsning i dette rommet.

Utfordring nummer en er at taket egner seg dårlig til å henge ting i. For det første er det meget høyt (over tre meter), og er også usikker på om jeg har anledning til å lage hull i det. projektoren må dermed plasseres på en hylle på bakveggen.

Korteste avstand mellom veggene er 4.8 meter. Pga. plassering av andre møbler, blir sitteavstanden til lerret max 2.8 meter. Vil det være mulig å få bildet ned i en liten nok størrelse, gitt disse parametrene? (Se tegning. Den er nok ikke helt riktig skalert, men nært nok.)

Hvor stort vil bildet bli (max/min) med avstand på nesten 5 meter? Hvilken projektor bør jeg evt velge, prisklasse helst godt under 10 store. Alternativet er nemlig å bare kjøpe en 32-tommers LCD, og henge der det nå står lerret...

Innsiktsfulle innspill mottas med takk!
    Heisan !
    Jeg har noe av den samme problemstillingen:
    Har en AE 700 som henger omlag 4-4,5 meter unna lerretet.
    Har dog sitteavstand på ca. 3,5-4 meter. Men det er ikke noe problem å minske bildet såpass at 2,8 meter burde være mulig som sitteavstand.

Dette er på loftet, og der er skråtaket helt opp. Lerretet henger midt på endeveggen og siden projektorlinsa er eksakt mitt i rommet, så har jeg en takhøyde på rundt 3 meter...

Jeg måtte derfor lage takfestet selv.
    Det er i prinsippet det høytalerfestet fra Biltema som er omtalt andre steder, men forlenget med et rør på ca. 65 cm.

Jeg har dreibenk/sveisemaskin, så jeg kjøpte et nesten passende rør på jernvaren, dreide ned den delen som opprinnelig sitter i skrudd fast i den "lille plata" slik at den passet inni røret.
    Sveiset så den neddreide delen til røret og sveiset så den "lille plata" til den andre enden av røret. Funka helt greit.

Skulle jeg gjort det om igjen, så ville jeg antageligvis ha sveiset røret fast i den "store plata" og så sveiset "kuleledd" delen til røret. Da får en nemlig justeringsmuligheten rett over prosjektoren. Slik det er nå, så må jeg opp på en liten gardintrapp for å justere opphenget...

Pris: 149,- (for 2 oppheng), et jernrør til 40,- og ei 2 mm alu/stålplate til 30,- (?, var en rest jeg hadde liggende)

I tillegg, så skal jeg lakke det litt, så en sprayboks med lakk kommer i tillegg...

Hvis interesse, så kan jeg vel klare å få tatt noen bilder...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta gjerne bilder ja! Høres ut som en spennende løsning! Hvordan er forresten regnbueffekt, støynivå, andre potensielle problemområder på denne Panasonicen?

Det er forøvrig jammen ikke enkelt å bestemme seg for om det blir projektor eller LCD. Har nå kun en 21-tommers CRT, så noe større må jeg uansett ha, i allefall til film. Hadde en 32-tommers CRT på prøve et par uker, men det ble for kjedelig. Projektor vil vel gi den beste filmopplevelsen, mens en LCD kan brukes til litt flere ting. Prioritering, prioritering... :|

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hvordan er forresten regnbueffekt, støynivå, andre potensielle problemområder på denne Panasonicen?
    Du kan si mye om AE-700, men regnbuer er den ikke spesielt plaget med....;-)
    Dette og svaret på mye av det andre finnes det drøssevis av tråder om, her er det bare å lese...:razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal søke litt rundt, men det hadde allikevel vært kjekt med en liten oppsummering her, om noen gidder det. Trenger en projektor som egner seg både til film og TV (spesielle sendinger som fotballkamper, etc.). Det er dessuten kjekt dersom den er litt lyssterk, slik at man slipper å sitte i bekmørket og se.

Har forøvrig funnet ut at jeg kan fjerne senga på illustrasjonen, slik at sitteavstanden kan økes noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PT-AE700 ser ut til å være akkurat den projektoren jeg er på jakt etter. Dessverre virker det svært vanskelig å få tak i den til den prisklassen jeg har lagt meg i. Spørsmålet er da hvilke andre projektorer som kan gjøre nytten. Krav:

1. Kasteavstand 480 cm (minus projektorens dybde?)
    2. Sitteavstand ca 320 cm.
    3. LCD (eller DLP UTEN regnbueeffekt...)
    4. 16:9-format
    5. 1280x720
    6. Pris: godt under 10000, gjerne brukt.

Har forsøkt projectorcentral.com, men ikke funnet noe...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en pris "godt under 10K" er det ikke så mange alternativer til brukt.

Du får legge inn ett søk på QXL og se om du får napp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •