Zoom eller flytt PJ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zoom eller flytt PJ?

hva er ideelt?

Plassere PJ i den avstandet fra lerretet slik at bildet fyller lerretet når zoom står på 0/ingen zoom opp eller ned?

Eller:

Plassere PJ til bakvegg og zoome bildet litt ut eller inn slik at det passer?

Har sett på en del bilder fra hjemmekinoer og noen har PJ en avstand frem fra veggen mens andre har den helt i bakvegg. Der det er veldig lange rom er jo poenget greit, men ved "normale" avstander har en jo forskjellige muligheter. Der kanskje flyttingen vil være 0-50 cm

Jeg tenker da ikke på det rent useende messige, at det kan se litt rart ut med en PJ mitt på stuetaket.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt du har en optisk zoom (jeg har ikke hørt om annet på pj), så kan du plassere prosjektoren i ønsket avstand og så zoome så my du vil uten tap av kvalitet.

Høyden er derimot mer kritisk, men det har vært diskutert (og diskuteres) mye her på forumet.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan sette projektoren der du ønsker ved å bruke zoom, gjør for all del det. Om du får det bildet du trenger ved å ha den bakerst i rommet, er det ingen grunn til at den skal henge midt i taket for å si det sånn.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    hva er ideelt?

Plassere PJ i den avstandet fra lerretet slik at bildet fyller lerretet når zoom står på 0/ingen zoom opp eller ned?
    Skjønner ikke helt hva du mener med Zoom på 0. Et Zoom objektiv, har muligheten for å forandre brennvidde og vinkel på den "lyskonen" som projiseres ut fra "filmplanet" i projektoren. Får litt intrykk av at du mener offsett vinkel med Lens shift i spørsmålet ditt.

Generellt hvis man har sett litt datablader for forskjellige zoom objektiverer, går det vel ofte igjen at den optiske ytelsen til et zoom objektiv er best ved en spesiell brennvidde og "blender" verdi og er best mot senter og avtar og blir gradvis mindre når noe av bildet kommer ut mot ytterkantene av hva objektivet skal klare. Tenker man på hvordan lyset i sin tur treffer lerretet og vinkelen det har og som lerretet skal reflektere, får man vel ofte et litt jevnere opplyst bilde med lang projektor avstand og mindre vidvinklet og høyer brennvidde på objektivet, enn vise versa.

Hvor mye disse små optiske effektene kan gjøre i et vanlig projektor og frontprojisert oppsett, kommer vel mye ann på projektoren og egenskapene til selve lerrets duken. Er derfor ikke sikkert du vil merke noe serlig forskjell på bildekvaliteten utifra de spørsmålene du stiller, men det er ofte lurt å holde seg unna de "værste" ytterstillingene for offsett opp og ned og/eller fra side til side, så får kastelengden og instillingene ellers på zoom objektivet heller følge det som er praktisk å få til i det oppsettet den skal brukes. Tviler egentlig på at man fra vanlig sitteavstand vil kunne se noe forskjell på den litt varierende optiske utelsen på selve zoom området for et vanlig godt konstruert projektor zoom objektiv. Går man helt intill lerretet og sjekker, kan man kankje få litt variasjon i skarphet på objektivets brennvidde ytterkanter, eventuellt at man med et stort høygain lerret vil kunne se mer hotspotting med en kort kontra lang kastelengde, men på vanlige 0.8 - 1.0 Gain lerret, tviler jeg på at disse effektene er serlig synlige også.

Kunne vært interesant å sett om lysmengden som treffer gulv tak og vegger ville variert noe med projektor avstanden, og at det igjen kan påvirke bildekontrasten i et rom med med lyse flater. Teoretisk skal vel en lang kastelengde være mer fordelaktig i så måte.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skjønner ikke helt hva du mener med Zoom på 0. Et Zoom objektiv, har muligheten for å forandre brennvidde og vinkel på den "lyskonen" som projiseres ut fra "filmplanet" i projektoren. Får litt intrykk av at du mener offsett vinkel med Lens shift i spørsmålet ditt.
    Med Zoom på 0 mener jeg der zoom bryteren står midt på, på en måte i utgangs posisjon og en kan derfra zoome opp eller ned.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •