Hvilken projector til en kameraklubb?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken projector til en kameraklubb?

Hei,

Vet (som nåslått medlem) ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver meg likevel.

Er medlem i en kameraklubb som har en mindre tilfredstillende projiseringsløsning som består av et kjellerlokale (uten vindu) med et godt lerret (ca. 5x3m), en Sony VPLEX1 og en Mac PowerBook. Vi projiserer et bilde på omlag 3x2 meter. Kanonen står omlag 4 meter unna lerretet.

Vi har forøkt å tweake farveprofilene på Macintosh maskina, men uten at vi er helt fornøyd med kvaliteten. Ingen av oss har mye kunnskap om dette, men for meg virker det som om vi kanskje først og fremst har for lite kontrastomfang på kanona, og deretter kanskje burde hatt noe mer mer lysstyrke i?

Er det noen som har mer kunnskap eller mer kilder til videokanoner brukt til projisering av digitalbilder under 30.000 kroner så er jeg takknemlig for å høre fra deg.

Mvh,

Kjell Are

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, kontrast er bra å ha, lysstyrke nei. Høy lysstyrke gir deg blassere bilder, dårligere sortnivå og dårligere kontrast.

Når det gjelder prosjektør i denne prisklasse, Sony kommer vel med en ny HS prosjektør som jeg ikke husker pris og navn på i farta. Disse er LCD, hvis DLP kunne vært interessant har jo norske projectiondesign mye fint. Disse kan du jo også ringe og spørre. Jeg skal iallefall kjøpe meg en action av ett eller annet slag når jeg får råd.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså... jeg er litt usikker her.. Blir bildene presentert i belyst rom? Eller kommer den til utelukkende å bli brukt i lyse omgivelser?

Hvis det er snakk om både og, så burde dere finne en pj som man kan endre ansi'en på projektoren enten via iris eller justering av lampespenningen.

Er det snakk om 4:3 projektor eller 16:9? Har driftsutgifter mye å si? La meg stille det anderledes, kommer projektoren til å stå på dag og natt?

Hvis den utelukkende skal brukes i lyse omgivelser ville jeg gått for presentasjonsprojektor. Her finnes vel både 16:9 og 4:3 etter hva jeg forstår, men mest vanlig er vel 4:3 projektorer.

I mørke kan man gjerne bruke hjemmekinoprojektorer. Disse har vi vel mest kompetanse om på dette forumet, siden vi bruker disse til daglig. Disse har er som regel i 16:9 formatet.

Både og settinger er litt vanskelige, siden hjemmekino-projektorer gjerne har lavt lysutbytte. De fleste har dog high/low mode på pæra. Jeg lurer på om tw600 (epson) har ganske stort ansilumen-spekter (pris ~13000kr).

En liten ting, kontrast er veldig bra og viktig, men man får ikke høyere kontrast enn det rommet gir deg (og projektoren). Har du på lys i rommet vil kontrasten bli dårligere (bildene vaskes ut).

Mvh

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår dere tar med Sony'n og Mac'en og klubbstyret på en eskusjon til Projectiondesign i Fredrikstad og sammenlikner med en Action! mod.one eller two med D65 fargekalibrering for korrekt fargegjengivelse med DLP. Jeg vil tro at LCD blir for "soft " og kontrastløst.
    Mod.two har lens shift så den er lettere å plassere hvis den ikke skal fastmonteres.
    Der kan dere sikkert få svar av fagfolk hva som blir den beste løsningen på best gjenngivelse av scannede 35mm film og rene digitale bildekilder.
    Det finnes muligens et godt kompromi mellom D65 og en av Photoshop's fargeprofiler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    ...Blir bildene presentert i belyst rom?
    Er det snakk om 4:3 projektor eller 16:9?
    Har driftsutgifter mye å si?
    La meg stille det anderledes, kommer projektoren til å stå på dag og natt?
    Mvh
    Rommet er ikke belyst på noen måte og har ikke vinduer.
    Vi har ikke snakket om format, men jeg vil tro at 4:3 er OK.
    Driftsutgifter bør være så lave som overhodet mulig.
    Projectoren kommer ikke til å stå på dag og natt (gjør noen kanon det??)

Kjell Are

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •