Støy og Demping av støy fra Projectorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy og Demping av støy fra Projectorer

Hei har kjøpt en projector som bråker for mye og skal bygge en "støyboks". Jeg skal sette den inn i veggen i stuen og lurer da på hvordan glass jeg skal sette foran linsen. Er det ulike glass man bør se etter, Og hvordan isolering rundt er lurt.. Boksen(veggen) vil være 2,5 meter høy, 2m meter bred og 50 cm dyp + lufting. Men jeg vil da ha en liten glassrute foran selve projectorlinsen og da er det greit å velge rett tykkelse og type glass, for glass er det jo farger i uansett... Er det noen idéer å få på dette?!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha minst mulig refleksjoner og fargeendring kan du stikke innom en optiker og spørre etter refleksbehandlede Carl Zeiss glassplater. Mange optikere kan skaffe i forskjellige dimensjoner.

Jeg har ikke noen andre forslag enn at du prøver med forskjellige glasstyper selv og ser om du ser noen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele tiden puttet projektoren min i en boks for å dempe støyen. Selv den som Action! generer synes jeg er i meste laget. Du kan jo ta en titt på hjemmesiden min for å få noen tips. Jeg har også prøvd å bruke glass for å få bort noen få decibel. Glass som du får kjøpt hos en glassmester stjeler noen lumen, det var ikke vanskelig å se. Jeg tror at minimum tykkelse var 2 mm. Akkurat det glasset jeg prøvde var heller ikke helt plant. Jeg ville ha prøvd uten til å begynne med. Det som da er viktig er å lage hullet foran linsa minst mulig. Akkurat så stort at kun bildet slipper igjennom. Kantene på hullet bør også males sort (matt). Selve projektoren plasseres så nært hullet som mulig. Støyen fra lufta som virvles omkring slipper da ikke så lett gjennom hullet. Ikke glem støydempende materiale på innsiden av boksen, det har mye å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk DENNE

Det er en av de siste bildene. Det en tegning av hvordan du skal konstruere den.

Han har laget en støyboks eller Hushbox som noen kaller det.

Grei sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsiktig...

dere burde være forsiktige med dette folkens!! det er jo faktisk en grunn til at den støyer, lufting! Bygger du inn prosjektøren vil dette påvirke tilførselen av avkjølt luft... noe som resulterer i kortere levetid på pæren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde ikke by på noe problem så lenge du har ekstra vifte i støyboksen. Er denne kraftig nok så blir faktisk sirukulasjonen mere enn bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tja...

men om du har vifte i boksen så vil jo denne også bråke, da har du plutselig 2 vifter... Tror uansett det er lurest å la den få kjøle slik den er ment.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også tenkt å bygge meg en kasse/boks til min projector, men lurer litt på erfaringer på dette, er det noen vifter som egner seg fremfor andre? ...i tilfelle hvorfor?

Jeg fant en vifte med lydutslipp på bare 12 dba, 12VDC 0,6w forbruk... den er oppgitt til å flytte 33 m3 luft per time.. er det kraftig nok mon tro? (Jeg har en LG JT-31 .. .finner ikke noe spec på vifta på den)

Men hvordan tilfører jeg best strøm til denne? Med en 12Volts trafo eller kan jeg bruke batterier rett og slett :?: Det er jo ikke mye strøm den sluker akkurat så batterier bør jo holde lenge, hehe, men litt dumt når de en gang tar slutt.. da blir det vel litt varmt i kassa kanskje

...noen som har noen erfaringer på dette?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0,5 m3 per minutt høres litt lite ut. En mulighet som jeg har prøvd er å bruke en sentralstøvsugerslange. Jeg plasserte den ene enden rett på luftuttaket til projektoren. I den andre enden satte jeg en (kraftig nok) vifte. Slangen var nesten 3 meter lang. Til vifta (og et par dm av slangen) laget jeg en boks med masser av dempemateriale. Boksen ble så plassert under sofaen.

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

0,5 m3 per minutt

... det er en kabinettvifte til pc... men det duger kanskje ikke det?

Hva slags vifter er bra å bruke da? ..

Stian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •