Kastelengde vs. bildebredde.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kastelengde vs. bildebredde.

Ny kåk betyr hjemmekinoen ut av kjelleren og inn i stuen. Konsekvensen blir større rom og mindre lyskontroll. Vil unngå å henge pj´en i taket, så kastelengden blir cirka 6,3 meter. Lerretet vil ut i fra rommets utforming være cirka 220 cm bredt.

Hva skjer egentlig med bildet med stor kastelengde og er det mulig å "presse" bildet innenfor en ramme på 220 cm med den avstanden?

Har sett litt på Epson TW600 og må si den frister og virker som et bra valg ut i fra mine behov. Setter også stor pris på alle innspill vedr. valg av pj utifra overnevnte romspecs. Har forøvrig en Optoma H30 i dag.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får store problemer med å finne mange pj'er som på 6,3 meter krymper bilde til 220 ;-) AE700 som har stor zoom klarer 220 på 6,1 meter:
    http://www.projectorcentral.com/Pana...ulator-pro.htm

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Tror du får store problemer med å finne mange pj'er som på 6,3 meter krymper bilde til 220 ;-) AE700 som har stor zoom klarer 220 på 6,1 meter:
    http://www.projectorcentral.com/Pana...ulator-pro.htm
    Så anbefalingen blir dermed at en går for et større bilde med den kastaavstanden. Hva med billedkvaliteten på såpass lang avstand. Forringes den ved å blåse opp bildet, tenker for eksempel på skarpheten i bildet eller at farvene kan bli blassere etc.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer anpå oppløsningen på den pj du har tenkt å kjøpe. Stort bilde på en svga oppløst pj kan bli dårlig. Med så liten forskjell som fra 6,3 til 6,1 så hadde jeg trukket lerretet ut 10cm og hengt pj ut fra veggen med et feste slik at linsa ble 40-50 cm ut og da kan du ha eks. AE700. Hva blir sitte avstanden din?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstanden blir den samme som kasteavstanden, dvs. cirka 6 meter. Har sett meg ut Epson pj´en eller pt-ae 900. Foretrekker Epson på grunn av lysstyrken. Kan det bli et problem med for lang avstand mener du?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Tilnmærmet samme problemstilling som jeg har. Blir vel 5,8m fra projektor til lerret. Har et Grandview 92", men det blir muligens for lite da sitteavstanden vil bli 5m. Har vel nesten egentli bestemt meg for Panasonicen, pga støy

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Forringes bildekvaliteten ved å ha lang avstand til lerret gitt at en også har et lerret som "matcher" kasteavstanden?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi 3 meter og videre kan du nok se det på bilde, men å gå fra 220 til 240/260 vil du ikke merke noe ved bruk av en god pj (høy oppløsning). Med sitteavstand 6 meter kan du fint ha 300 lerret med AE700 eller tilsvarende. TW600 vet jeg ikke kastelengden på, men god er den ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Forringes bildekvaliteten ved å ha lang avstand til lerret gitt at en også har et lerret som "matcher" kasteavstanden?
    Desto større lerret en har for en gitt projektor, deste mindre lyssterkt blir jo bildet. Så moduser som f.eks theater black osv med lavt lysutbytte vil være problematiske med store lerret.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill. Ser ut til at jeg bør øke bildebredden sålenge jeg ønsker plasserere prosjektoren på bakveggen. Epson´en er jo en lyssterk pj, så den vil kanskje funke. Projektoravstanden oppgis til å være 0,88 meter til 9,16 meter.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere her som har denne så hva med et spørsmål i tråden deres (offisisell tråd TW600)om bilde størrelse ved din avstand.

Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Blir ikke pikslene mer synlige når kastelengden er så stor? Mange mener det er bedre å ha pj'n så nærme som 3 m for et 200 cm bredt bilde. Jeg har selv pj (AE700) hengende i taket i underkant av 3 m bort fra lerretet. Har dog ikke koblet den oppe ennå (må organisere kablene bedre). Skrudde den på en gang bare for å teste. Uten å ha lest bruksanvisningen eller gjort noen som helst innstillinger, virket bildet veldig lovende

En annen ting, når du skal sitte så langt unna som du sier, hvorfor kjøper du da ikke et mye større lerret (300 cm?) ?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En annen ting, når du skal sitte så langt unna som du sier, hvorfor kjøper du da ikke et mye større lerret (300 cm?) ?[/QUOTE]

Et lite opphold på grunn av julepresanger osv., men tilbake. Som nevnt innledningsvis så bygger jeg nytt hus og romutformingen tillater desverre ikke et bredere lerret.

Flere her som har denne så hva med et spørsmål i tråden deres (offisisell tråd TW600)om bilde størrelse ved din avstand.[/QUOTE]

Skal gå gjennom den tråden nøyere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •