Mitt försteinntrykk av PT-AE900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt försteinntrykk av PT-AE900

I mer enn en uke har jeg gätt og vridd meg, men i gär mottok jeg omsider pakken med prosjektor, lerret og monteringsbrakett.

Etter en tre-fire gode timer med ominnredning og tilrettelegging av rommet var det klart for launch, og jeg fyrte i skrekkblandet fryd opp PT-AE 900 med pc'en tilkoblet over vgakabel.
    Forventningene var noe dempet, da jeg ikke regnet med det helt fantastiske bildet fra min standard laptop og med videosignal gjennom 10 meter vgakabel og rett pä min lekre hvite betongvegg.

Men sä..

Spenningen ble utlöst av et hakeslepp, fölgt av et hakeslepp og et til slutt et ekstra dypt hakeslepp da ae900 stille og uten stöy fylte min tometers veggskjerm med et gnistrende, overdädig bilde jeg ikke hadde trodd var mulig pä rommet mitt.
    Fokus, störrelse, posisjon og noe som heter "Keystone" ble justert lekende lett, og noe av det förste som slo meg var den solide kvalitetsfölelsen jeg fikk da jeg stilte inn optikken ved ä vri pä objektivet. Den overgär alt jeg har vaert borti av tidligere prosjektorer, 100 000-kroners bokser fra Ask inkludert.
    I tillegg er den automatiske innstillingen av Aspect veldig fin ä ha; man ser hvordan bildet optimeres til din skjerm.

Det finnes et uttall av parametere som alle kan justeres enkeltvis; noe jeg kommer til ä vente med til jeg en gang fär bestilt kalibreringsdvd'en fra DVE(?), og vet mer hva jeg holder pä med. En heftig detalj er mulighet for justering av hudtoner, og muligheten til ä velge en farge pä skjermen og justere akkurat denne.

For nä er standardínnstillingene alt som skulle til for ä oppnä meget bra bilde.
    Det hele gjöres uanstrengt og ergonomisk med fjernkontrollen, som gjör et svärt godt försteinntrykk. Prosjektoren stär ca en meter over og bak meg, likevel har den ingen problemer med ä ta i mot fjernkontrollsignalene när jeg peker mot bildeveggen.

Sä var det klart for film. "Master and Commander" med Russel Crowe lä i hylla, og som eneste tilgjengelige dvd i öyeblikket ble den snurret i gang. Filmen er som de aller fleste nylige hollywoodfilmer spilt inn i 2.35:1-format. När projektoren da stod i 16:9modus ble dette "dobbelt"smalt; og jeg fikk ikke noe hjelp til ä finne riktig format fra pj.
    Regner med dette henger sammen med begrensninger i vgakabelsignalet, og at riktig format velges automatisk ved hdmi- eller komponentvideotilkobling.

Problemet löste seg i midlertid lett ved ä benytte Aspect-funksjonen "Vertical Scroll", der den smale stripen ble strekt vertikalt, uten ä kutte bredden, til riktig format med meget bra resultat. 2.35:1 film med rundt 1.5meters höyde kan jeg leve med.

Prövde meg sä litt fram med forskjellige forhändskonfigurerte bildemodi, og fant ut at "dynamisk" (pj'en har meny pä norsk om du vil) eller "normal" var bra til vgabruk. "Cinema"innstillingene ble for dempet og blasse etter min smak forelöpig, men jeg regner med dette vil oppfattes annerledes pä et lerret med gain > 1.

Gleder meg til ä fä testet den skikkelig när lerret og hdmi signalkilde kommer pä plass; selv om bildet allerede er sä bra at jeg har vanskelig for ä tro at det kan bli mye bedre.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grattis med projektor! du har mange gøye timer foran deg!!!

mulig jeg har missforstått men det med 16:9 og feil bredde. er det ikke sånn at du må stille inn dvd spilleren på 16:9 så den sender 16:9 signal til PJen og da får du riktig bredde? det er ivertfall sånn på min pt 700...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    mulig jeg har missforstått men det med 16:9 og feil bredde. er det ikke sånn at du må stille inn dvd spilleren på 16:9 så den sender 16:9 signal til PJen og da får du riktig bredde? det er ivertfall sånn på min pt 700...
    Så vidt jeg forstår bruker han PC, og da skal det bare være å stille oppløsningen til 1280*720 så skal saken være biff.

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Så vidt jeg forstår bruker han PC, og da skal det bare være å stille oppløsningen til 1280*720 så skal saken være biff.
    Bruker pc ja. Men 1280*960 var vel det naermeste jeg kom denne opplösningen, og da flimret bildet merkbart. Tror dette er en modus skjermkortet mitt ikke liker, sä det ble til at jeg kjörte 1280*1024.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mye som får frem hakeslepp følelsen mer enn en ny projektor på hjemmebane...:wink:

Ellers vil jeg anbefale at du får instillt PC oppløsningen til projektorens native oppløsning som er 1280x720. Det kan være litt krunglete å få noen skjermkort til å gjøre dette riktig med en gang, men en oppdatering av drivere og litt prøving og feiling er ofte det som skal til. Flimringen du nevner kan være en uheldig oppfrisknings frekvens som ikke projektoren og kildemateriale liker noe serlig, 50Hz, 60Hz, 72Hz er ofte de frekvensene som børr testes.

Du nevnte også noe om Keystone justering, dette er ikke en justering man skal behøve å bruke, hvis projektoren er vinklet inn riktig i forhold til lerret/hvit vegg, og på digitale projektorer vil den digitale keystone justeringen bety at man har forskjellig antall pixcler oppe og nede på bildebikka som "tegner" opp bilde, noe som igjen betyr at man har en uønsket skalering og ikke utnytter hele bildekvalitets potensialet i projektoren.

Lykke til videre med AE900, du kommer nok til å få mang en god film opplevelse fremmover :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 12år siden var jeg 18år og hadde hjemme en prosjektor på test... Den gang var det Sharp som gjaldt hjemme i stuen... Jeg husker hvordan vi styrte med å få rommet mørkt nok og hvor plagsom "bikube" effekten var :-)... Siden den gang har jeg hatt skikkelig lyst på projektor.

Nå er 12 år gått og jeg er snart 31år.... så nå tenkte jeg det var på tide med projektor... Kikket litt og testet litt. Hadde hjemme en Infocus 7205 fra hi fi centeret. Denne ble ikke kjøpt da jeg ikke likte verken design eller støyen som den produserte... Hadde sett på Panasonic sin 900... Har en kompis som kjøpte en 500 av samme merke av meg via Norek... Denne projektoren har vi spillt en del på , blant annet HALO 1 og 2 og God Of War (Som anbefales på det høyeste.) Denne projektoren har jeg likt godt på alle måter og tenkte derfor dette måtte være tingen.

Så under teting av Infocusen så jeg at Komplett solgte PTA-E900 for 14.995.- inkludert en vill hjemmekino :-)... Da var saken klar... Bestillte projektorpakke med hjemmekino anlegg, takfeste og et 2x2m lerret med 1.1 i gain (Rett under 1000kr)... I løpet av de dagene hvor jeg ventet på posten brukte jeg tiden på forbredende aktiviteter som omøblering og flytting av lamper og lys i stua... til konas frustrasjon :-)

Så kom herligheten... Anlegget blir satt opp på soverommet av min kone mens jeg satte opp projektoren i stua... Kjører clas olhson RGB kabel på 15m (10x5m med en enkel skjøt i mellom for å oppnå rett lengde.) Lerretet er 2meter i diameter (Glemte å kjøpe 16:9 lerret.) Bortsett fra en liten skjevhet i lerret og en vanvittig stram lukt funker det hele greit... Kjører litt film og justerer litt på de mest elementære instillingene...

En ting kan sies med en gang. Prosjektoren er meget bra både på klarheten i bildet, støy og lysstyrke. Merket det var lurt å kjøre pæren i eco modus (Lav) da sortnivået virket til å bli bedre sammtidig som støynivået falt betraktelig. Under Alien VS Predator filmen fikk jeg en del justering av lys som irriterte litt... Dette viste seg å være "Dynamisk Iris" som justerte i mørkere sener. Den er nå avslått og funker som smør...

Alt i alt har den nå kjørt rett rundt 20 timer siden nyttår. Både på xbox og film... DVD spilleren min er en DV737 og forsterkeren en HK 7300... Signalet går via forsterkeren og hadde muligens vært hakket vassere om det gikk direkte? Har ikke aktivert Ferudiabrikken i forsterkeren (I følge hi fi centeret må denne aktiveres!?)

Så til dere som ønsker seg en projektor i dette prissegmentet er dette garantert ikke et bomkjøp. Har ikke sett Epson og Sanyo sine pj til sammenlikning, men jeg tipper forskjellene er heller små.....

Kan nevne at stereo anlegget som fulgte med PJ fungerer supert. Tar DivX, mp3 osv osv... Glimrende til soverommet :-)

Løp og kjøp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •