DVI vs. komponent (på NEC HT-1000)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

DVI vs. komponent (på NEC HT-1000)

Var nylig hos Dirtyboy og fikk en titt på oppsettet hans. Må si jeg ble mektig imponert! Electrocompaniet forsterker, og en balansert Electrocompaniet monoblokk til hver bakkanal! I tillegg til Thule prosessor... JMlab høyttalere tror jeg også det var... Her var det ikke mye kompromiss å skimte!

Uansett, projektoren var en NEC HT-1000 med Philips 936 DVD spiller og komponent kabler av Supra type 15 meter. Jeg benytter selv samme projektor, men en Radeon basert HTPC og DVI 10 meters single link kabel.

Dirtyboy benyttet for øyeblikket kun en hvit vegg som lerret, og han vil male veggen grå etterhvert.

Mine første inntrykk var meget positive. Gode farger og skarpt bilde. Imidlertid skimtet jeg en del regnbuer. Dette skyldes at spilleren sendte PAL direkte, noe som nettopp resulterer i at farghjulet ikke spinner like raskt som ved NTSC. Dette problemet blir redusert ved bruk at 60 Hz, eller NTSC signaler. Philipsen har imidlertid mulighet til å sende NTSC, selv fra PAL materiale, og dette virket relativt bra. Imidlertid hakket det litt, som ofte har vært tilfelle også på HTPC'er. Med Cinemaster (f.eks. benyttet av TheaterTek) motor, hakker imidlertid ikke PAL skiver på 60 Hz på min HTPC. Hvor vidt dette er noe en skal ta hensyn til ved valg av kilde, avhenger av hvor sensitiv en er for regnbuer. Jeg anser meg selv som rimelig sensitiv, og vil dermed foretrekke minst mulig regnbuer og dermed helst 60 hz direkte (og helst uten hakking).

Vi testet også å sende interlaced og progressivt inn i projektoren. Som kanskje var naturlig, så det ut til at Philips'en, men nyere Faroudja (2300) prosessor, håndterte signalet bedre enn NEC med eldre (2200) faroudja. Bildet fikk en liten dytt mindre digital look, og glattere, mer film-lik fremtreden ved bruk av DVD spilleren som de-interlacer. En utrolig god spiller for pengene, med andre ord!

Skarpheten var meget god, men en kunne se litt skygge på tekst fra f.eks. DVD spillerens meny. Vi testet et sett Monster Video 2 kabler på 15 meter, og kunne ikke se noen nevneverdig forbedring fra Supra. Denne skyggen ser en ikke ved bruk av DVI. I praksis har imidlertid denne lille feilen liten praktisk betydning. Vi så også en annen ting som jeg ikke har sett ved bruk av DVI, men også tidligere ved bruk av komponent. En smal vertikal linje mot venstre side av bildet der fargen er mørkere enn resten. Vanskelig å si hva dette kan være, men det var der både med Monster og Supra, altså ingen kabelgreie.

Konklusjon? Vanskelig greie! Lyden er mest trolig hakket bedre på Philipsen, HTPCen har jo alltids sine bugs... Imidlertid synes jeg nok skarpheten ved bruk av DVI gjør det verdt å benytte PCen en stund fremover. I tillegg kan en jo gjøre en hel rekke andre tweaks på HTPCen som en ikke kan på Philipsen. Det faktum at 60 hz hakket på PAL materiale er også en viktig greie, spesielt på DLP baserte projektorer der regnbue kan være og er et problem for mange.

Når det gjelder regnbuer må jeg få legge til at både jeg og Dirtyboy er enige om at en stadig legger mindre merke til disse ettersom en vender seg til projektoren. Så f.eks. en mørk film i går (Greven av monte cristo - faktisk ganske bra!), og la merke til regnbuer kun et par ganger. Jeg kjører imidlertid PAL på 60 hz, og får dermed automatisk mindre regnbuer, men ville sikkert kunne vendt meg til 50 hz også (selv om jeg helst ser at det forekommer så lite som mulig, naturligvis!)...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    interessant lesning. Jeg har selv akkurat fått min philips 963SA. Sonefri og med progresiv scan i både pal og ntsc. (Takk til Dirtyboy for oppklarende svar angående dette). Jeg venter fortsatt på min Epson TW 100H projektor...

Så nå bruker jeg 963'n på en 1 år gammel sony 32 widescreen tv med scartkabel. Bilde og lyd Merkbart bedre enn min gamle panasonic dvd fra 1998. (og den var ingen møkkaspiller i sin tid). Jeg lar 963'n gjøre dekoding av lyd for min receiver -yamaha rx-v692rds - også kjøpt i 1998.

Men så til frågan... når jeg får min projektor, så kommer jeg til å koble den opp med komponent kabler. Tror jeg kommer til å trenge rundt en 8 meter, neppe mindre. Hva er et bra merke der? Snakket med noen på HiFi klubben som kunne skaffe 8 meter komponent Monster kabel til rundt 2400 kroner. De snakket også om noen kabler til over dobbelt av prisen - også fra Monster. Jeg betaler gjerne noen lapper for å få kvalitet. Men over 5000 kroner som de snakket om på Hifi klubben virket dyrt - med mindre billedkvaliteten blir Veldig Mye bedre enn de billigere utgavene. Hvilke alternativer til Monster finnes?

Har lest litt på www.avsforum.com om BetterCables, men er litt skeptisk til å bestille fra over atlanteren, med mindre noen her hjemme på berget har noen spesifikke anbefalinger.

Lygren, Dirtyboy - andre? Har dere tips?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Som nevnt var det svært liten eller ingen merkbar forskjell mellom Monster Video 2 og Dirtyboy's Supra kabler. Dirtyboy nevnte en pris på ca. 1300 for 15 meter Supra kabler, og det er jo ikke så verst!

Bør legge til at Monster Video 2 koster rundt 100 pr. meter pr. farge. Dette tilsvarer da for 15 meter 100x15x3 = 4500 veil. Med andre ord så vi ingen merkbar forskjell på en kabel til veil. 4500 (du får imidlertid sikkkert rabatt på en så stor lengde, men du må minst ut med 2500-3000) og en til 1300...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DVI vs. komponent (på NEC HT-1000)

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Electrocompaniet forsterker, og en balansert Electrocompaniet monoblokk til hver bakkanal! I tillegg til Thule prosessor... JMlab høyttalere tror jeg også det var...
    også en skarve Supra til kr 1300 på et 15 meters strek ??????????????

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg enig i det Lygren skriver ang. bildet og kabler.
    Vil bare legge til at når man kjører PAL (576p) så blir bildet mye mer finkornet enn når man kjører 480p.

Jeg er også åpen for kabel forslag, men jeg vil gjerne se at kabler til 5000 kr virkelig er bedre.

Har faktisk leste en del tester av disse Supra kablene, og de scorer stort sett veldig bra.

Så Hi-Fil har du noen forslag?

Lygren: Har kjøpt meg maling og lister, så i morgen setter jeg i gang med litt snekkring.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å flytte kilden næremere projektoren, og heller bruke en litt lenger signalkabel til lyd. Det er jo lettere å sende lyd signalet over lengre avstander uten tap. Jeg fikk laget en 8 meter lang digital koaks kabel fra MIT som spiller uten hørbart tap i forhold til min 0.5 meter Monster Datalink IDL 100.
    MVH Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror det blir veldig bra, Dirtyboy!

Har du søkt etter anbefalt fargekode? Tror det er viktig å høre hvilken farge andre har benyttet, da svært små nyanser gjør stor forskjell...

Lignende tråder

1. dvi vs komponent!
    By passatvr6 in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 01-04-2005, 02:33
  2. Billig dvi vs mellomklasse komponent
    By Oddy in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-22-2004, 20:32
  3. DVD-spiller til BenQ PE7800, komponent eller DVI?
    By striky in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 08-21-2004, 14:51
  4. Sony Qualia artikkel
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 05-27-2004, 10:25
  5. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:21

Stikkord for denne tråden