Dumt nybegynner-spørsmål ang oppløsninger på prosjektorer vs tilkoblet pc...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer thomanil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dumt nybegynner-spørsmål ang oppløsninger på prosjektorer vs tilkoblet pc...

Hei,

jeg er tidlig i planleggingsfasen for mitt første prosjektor-kjøp (dama og jeg sparer til en eller annen 6k-10k modell.)

En ting jeg lurer på er hvordan en prosjektor med 854 x 480 (16:9 format?) takler å vise 800*600 fra en pc? Eller høyere oppløsninger? 'Har lest noen forvirrende erfaringer med at noen prosjektorer takler høyere oppløsninger når man kobler til med DVI.. noe jeg ikke helt får til å gå ihop med mitt kunnskapsnivå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Det er riktig som du skriver at projektorene takler høyere oppløsning. Det som skjer er at projektoren nedskalerer bildet til "sin" oppløsning. Det vil med andre ord si at PC-skrivebordet med 800x600 oppløsning vil blir nedskalert til 854x480. Dette vil medføre at alt blir komprimert i høyden og strukket i bredden, noe som vil gi et svært utydelig bilde. Dersom du ønsker at projektoren også skal kunne kobles mot PC anbefaler jeg deg å gå for en oppløsning på 1280x720. Innenfor budsjettet ditt er det vel da bare en kandidat, og det er Panasonic PT-AE700.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du kjøre 800*600? Det er helt klart å anbefale å kjøre native oppløsning fra PC-en (i dette tilfellet 854*480), og 800*600 er i tillegg en 4:3-oppløsning, noe som vil føre til at bildet blir strukket sidelengs.

Projektorer klarer gjerne å motta høyere oppløsninger, men begrensningen for hva projektoren kan vise ligger i LCD-panelet/DLP-brikken. Tenk deg at du har et papirark med 3*3 ruter, så fargelegger du disse som et sjakkbrett. Så ser du på en annen tegning med 4*4 ruter, også sjakkbrett. Hvordan skal du tegne dette 4*4 sjakkbrettet på arket ditt, som bare har 3*3 ruter? Her er alternativet for skalering enten å tegne grå ruter, eller å fjerne noen ruter for å få plass på arket ditt. 4*4 kan høres bedre ut enn 3*3 pga større tall, men 3*3 vil passe best til arket ditt. Prinsippet er det samme for digitale projektorer (og digitale TV-er for den saks skyld), bare i litt større skala. En av de store fordelene med å koble til PC er at du kan velge akkurat den oppløsningen du trenger.

Velkommen til forumet, forresten.

Edit: Gorm var litt før meg der, jeg somlet visst litt med disse sjakkbrettene.

Edit2: Jeg må nesten støtte Gorms anbefaling om AE700 til PC.

Newcomer thomanil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig kjapp tilbakemelding!

Ricky: Jeg forstår hvordan bilde-nedskalering fungerer, men det var da en fin metafor. Du får ta vare på den til neste gang noen spør!

Jeg skal stort sett kjøre output fra pc\mac til projektoren (spill og film), derfor 800*600 og opp. Har personlig ikke sett en pc som kan kjøre desktopen i 854 x 480, men det er kanskje noe man kan fikse med drivere\programvare? Til min bruk må jeg antagelig ha en med høyere oppløsning, men jeg var nysgjerrig.

Uansett, takk for panasonic-tipset. Ser ut som vi må spare til 10k-grensa da.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomanil
    Har personlig ikke sett en pc som kan kjøre desktopen i 854 x 480, men det er kanskje noe man kan fikse med drivere\programvare?
    Riktig! Med f.eks. ATI-kort og PowerStrip er ikke det noe problem.

Vil uansett anbefale deg å velge en projektor med større oppløsning.

John Roger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •