Utvidet RGB-nivå på HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Utvidet RGB-nivå på HDMI

Har spurt om dette også i en annen tråd, men velger å lage en ny for dette.

Jeg bruker HTPC og skal ha meg ny projektor med HDMI og har nylig blitt mer oppmerksom på dette med utvidet RGB-nivå på HDMI (PC-RGB). Så vidt jeg forstår så kan HDMI sende Video-RGB (video svart) eller PC-RGB (PC-Svart). Så vidt jeg vet er dette bare HDMI/DVI-spesifikt og gjelder ikke for VGA?

Hvor viktig er det for meg med HTPC at projektoren støtter PC-RGB?

TX200 kan settes opp til begge typer. Hvordan er det med Z4, AE900 og TW600 når det gjelder dette? Hva støtter de default og har de noe oppsett for dette? Det står ingenting om slikt i spec'er eller tester bortsett fra i pacman sin test av TX200.

Så vidt jeg forstår kan man også på enkelte DVD-spillere sette type RGB-nivå, antagelig for å kunne matche en eventuell projektor, men normalt vil vel en DVD-spiller default støtte video-RGB, eller hva? Dette med PC-RGB, er det pga. forskjellen mellem DVI og HDMI?

Det mest fleksible er om jeg kan velge type RGB-nivå på projektoren, så hvilken av Z4, AE900 og TW600 har denne muligheten?

Gi meg gjerne også en link til et sted som forklarer godt forskjellen på de to typene RGB-nivå og hvorfor denne forskjellen har oppstått.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forståelse av dette er at video-bransjen av uforståelige grunner har valgt å innskrenke amplitude-rommet. Pga dette er verdien 16 "helt svart" for video, mens 0 er "helt svart" for PCer. På samme måte er 235 eller noe sånt "helt hvitt" for video, mens 255 er "helt hvitt" for PC.

Dette betyr at PC har marginalt bedre oppløsning (full 8-bit pr farge), mens video har noe redusert. Mer viktig betyr det at man må gjøre en konvertering når utstyr fra de to verdenene møtes for ikke å få feil lignende "for høy/lav kontrast".

Så lenge du kjører DVD som kilde (som vel er "video"), så gir det mening å holde på dette formatet hele veien for å slippe en unødvendig konvertering. Enig?

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    TX200 kan settes opp til begge typer. Hvordan er det med Z4, AE900 og TW600 når det gjelder dette? Hva støtter de default og har de noe oppsett for dette?
    tw600 støtter det ihvertfall-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at component bruker Y(16-235) og CrCb(16-239), er fordi det lagres colorburst i det resterende området som igjen bruker til å fastsette og opprettholde korrekt HUE fargebalanse i signalet. Er foresten dette området Macrovision tuller med for å hindre opptak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •