Hoya NDX2 filter til AE700,har det noe for seg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hoya NDX2 filter til AE700,har det noe for seg?

Ja, bare lurte på om et slikt filter har noe for seg, tenker da særlig på forbedring av sortnivå?
    Vil det gå utover mye av detaljene, og hvordan blir det hvite, enda mindre hvitt eller? Fant ikke så mye stoff om dette, så lurer på om noen har dette filter eller har testet det ut? fint hvis dere kunne gitt en rask tilbakemelding.
    Takk

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk søkfunksjonene og ordene "Hoya" og "AE700" så finnes det noen tråder der dette er tatt opp.

Kortsvar: I rom med god lyskontroll kan dette anbefales på en AE700, ja....

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ND x2 eller ND x4 har helt klart noe for seg!

Jeg prøvde først et NDx4 filter med det ble for blasst, og punchen i bildet ble borte, satte på et NDx2 filter og allt ble mye bedre, sortnivå, og opplevd kontrast ble enormt mye bedre.
    Nå har jeg akkurat flyttet igjen, og kinoen er kommet inn i et eget rom med FULL lyskontroll, og mørke flater. Rommet er lite (9,3m2) og kastelengden er mindre, og projektoren virker mer lyssterk. Her måtte jeg sette på NDx4 filteret igjen, og sortnivået, og kontrasten er så bra som jeg aldri ville trodd det var mulig for en projektor i "billig" segmentet å produsere. Jeg er kjempefornøyd ;-)
    Projektoren er en BenQ 5120, men det viser ihvertfall at filter fungerer

(OT: Har desverre enda ikke somlet meg til å legge ut nye bilder av den "nye" kinoen!)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar begge. Skal nedom noen fotobutikker idag å se om de har den type filtre inne. Skal bli artig å se hvordan det blir, fordi det er egentlig bare sortnivået jeg har å utsette på, blir det litt bedre, er bildet knallbra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sortnivået blir bedre, men ikke ENORMT mye bedre som FallenA skriver. Det skal heller ikke mye lys i rommet til før at en bør fjerne filteret. Jeg hadde også ndx4 først, men dette ble litt i mørkeste laget. Sortnivået blir bra, men en mister sprut i bildet.

En må også vurdere om det er behov for et slikt filter dersom en har grått lerret med gain < 1. Jeg har hvitt lerret, så for meg er det OK. Men for folk med grått lerret med gain 0,8 og filter, vil bildet kanskje bli litt i blasseste laget.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Alex F for grei info. Fikk faktisk låne to filtre idag,Hoya x2 og x4 fra en lokal fotobutikk,kjempeservice..x4 ble det ganske mørkt ja,men som du sa,det mistet litt sprut i bildet. X2 ble bedre sånn sett, litt bedre sort, samtidig som jeg følte gnisten i bildet, fargene ble bevart..men ikke allverdens forskjell var det, men litt behageligere sort. Men nå er jeg uansett hekta på projektorer og tenker etterhvert å selge min ae700 og oppgradere til en litt dyrere modell, kanskje Z4 eller ae900. Jeg får se
    ha en fin kveld alle

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 6100 så fungerte det ikke med filter i det hele tatt. Jeg kan ikke kjøre med 0 i brightness på pjen i economic mode/video mode. Det blir rett og slett alt for mørkt så jeg kjører rundt 20+ på brightness.. Muligens det er noe rart med 6100`en min ,men hvitt er veldig hvitt og det sorte er grått. Merker at dette er en presentasjonsprojektor ja :/

Lerretet er grandview 230cm white. Oppgitt gain er 1.1. Kan dog surfe og gjøre det meste i dagslys ,men nå er det ikke det den skal brukes til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Takk Alex F for grei info. Fikk faktisk låne to filtre idag,Hoya x2 og x4 fra en lokal fotobutikk,kjempeservice..x4 ble det ganske mørkt ja,men som du sa,det mistet litt sprut i bildet. X2 ble bedre sånn sett, litt bedre sort, samtidig som jeg følte gnisten i bildet, fargene ble bevart..men ikke allverdens forskjell var det, men litt behageligere sort. Men nå er jeg uansett hekta på projektorer og tenker etterhvert å selge min ae700 og oppgradere til en litt dyrere modell, kanskje Z4 eller ae900. Jeg får se
    ha en fin kveld alle
    Skal du selge AE700 for å oppgradere til AE900, så ikke forvent en utrolig forbedring i sortnivå. Les testen til Gorm, der det fremgår at målt kontrast ikke er mer enn 1400:1. Dette er nok bedre enn AE700, men ikke i nærheten av en DLP. Irriterer du deg over dårlig sortnivår, bør du vurdere DLP. I tillegg bør du ha full lyskontroll samt ikke ha hvite vegger eller tak.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP er umulig for meg å ha, grunnet svært sensitive regnbueøyne men har snakket med en kamerat nettopp, han kjøpte en Hitachi HD LCD PJ-TX200 for to uker siden, men vil av en eller rar grunn selge den fordi han ville ha en Projection Design md3 eller noe sånt. Så han sa at hvis jeg ville kunne jeg få kjøpe den for 13500. Er det et bra kjøp, og er den på linje eller bedre enn ae900 og Z4?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •