På jakt etter drømmen !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På jakt etter drømmen !

Har i den siste tiden begynt å titte mere og mere på hjemmekino med prosjektor. Å idag betemt jeg meg faktisk å "rusle" bort på en forretning i Oslo.

Tittet på utvalget de hadde hengende i taket der.
    De hadde Matrix Reloaded, kjørende på to av de prosjektorene der.
    Det var Toshiba TLP-MT100 og Toshiba TLD-MT8 projektor, ja det er rått parti, vet det, det er jo en prisforskjell på 47000 men... Etter å ha trålet meg gjennom diverse artikkler om DLP og Regnbue effekten (fargehjulet). Så jeg virkelig hvordan denne artet seg. Skuffende. Selv TLD-MT8 til 63 000 slet med feil.

Mulig det er et problem med denne filmen. Kan det være at den er for krevende ?

Sitter igjen som et spørsmål tegn, føler liksom at drømmen om en grei prosjektor til en overkommelig pris har brist. Kanskje er Toshiba'ene ikke de beste til å formidle det jeg hadde forventet meg av en prosjektor ? Hva vet jeg ?

Kan noen svare meg på følgende:

Sliter alle DLP prosjktorer med slik regbue effetkt ? Ja, så synlig ?

Hvilken prisklasse må man opp i for en skikklig prosjektor ? Tenker da på en 16:9.

Håper noen kan redde drømmen min !!

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnbue-effekten:
    Personlig så har jeg aldri sett denne. Men dersom man plages av den så bør man kikke på bedre projektorer der oppfriskningsraten er raskere og fargehjulet spinner fortere.

Var å kikket på Action! (til 50000), og ble fortalt om en kunde som ble skikkelig plaget av regnbuer på sin gamle projektor, men ikke så det på denne modellen...

Jeg lurer litt på det samme som deg, altså hvilke 16:9 projektorer som er brukbare (bortsett fra Action!). En ide er kanskje å kikke på de andre projektorene til projectiondesign, mye er likt som i Action!...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hastigheten på det berømte fargehjulet som stort sett bestemmer hvor ofte regnbuene dukker opp. Tror ikke det har så mye å si hvem som har laget dem. På Action er det 5x, samme som Infocus 7200.
    Har selv en Nec HT1000 med 4x og er overhodet ikke plaget av regbuer lenger. Var veldig skeptisk selv i begynnelesen, men de blei bare plutselig borte ;-)

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plutselig blir de bare borte, skriver Dirtyboy. Dette var tilfellet med meg også. Jeg så de på de første to, tre filmene. Nå merker jeg dem ikke lenger. Min projektor har bare 2x fargehjul.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare en løsning hvis man er plaget med regnbuer og det er å kjøpe en LCD-projektor. Tror ikke det finnes DLP-projektorer med raskere fargehjul enn 5x

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere nevner at regnbueeffekten blir borte etter noen filer, regner med at prosjektorene på forretning i Oslo har spilt "noen" filer . Så det kan ikke være det. Det har vel heller noe med at farghjulet trengs litt kalibrering, å det gjøres iløpet av de første timene.

Flere som sliter med med filmen ?

Hvordan finner jeg antall x på fargehjulet ? Sjekket på Toshiba sine hjemmesider, står ikke noe der.

For vel ta meg en skikkelig runde å se på forskjellene....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sånn at projektoren 'kjøres inn' og får mindre regnbuer, det er øynene og hjernen din som ignorerer det. Blir omtrent som en ullgenser som klør den første tiden men som du blir vant med, eller en tikkende klokke som du plutselig ikke hører lenger.
    Jeg så på Toshiba-projektoren jeg også, den var dårlig kalibrert og hadde litt for stort lerret, og jeg så mye mere regnbuer på den enn jeg gjorde etter å ha fiklet litt med oppsettet på den SP4800 som jeg endte opp med å kjøpe. Litt annen gamma-profil og et mørkere lerret gjorde stor forskjell.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter selv noe med disse regnbuene og jeg har sett regnbuer på alle DLP prosjektorer jeg har fått demo på. Jeg opplever imidlertid stor forskjell på prosjektorer som har fargehjul med lav hastighet (f.eks X1 og MT100) og prosjektorer som har høyere hastighet på fargehjulet (f.eks SP5700, HT56, og MT500).
    Mener å ha lest at fargehjul med samme hastighet ikke nødvendigvis er like. Dette gjør at det kan være mulig å finne en prosjektor uten regnbuer, selv om man tidligere har sett en prosjektor med samme hastighet på fargehjulet som ga regnbuer. Et eksempel som er nevnt er IF SP7200, men jeg ser regnbuer på den også. Dette er nok individuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt av flere her, så er regnbueffekten i høyeste grad individuell. Det finnes folk som overhodet ikke kan greie å se på en hvilken som helst DLP uten å se regnbuer, selv om det er få som er plaget i så høy grad.
    Da jeg kjøpte min X1 tok jeg en sjanse, siden jeg aldri hadde prøvd en DLP før. Var livredd for at jeg skulle være følsøm for regnbuer. Så masse regnbuer de første gangene jeg brukte den, men nå (den er brukt ca. 100 timer) ser jeg kun regnbuer hvis det er svar bakgrunn med hvit tekst, plages ikke i hele tatt
    Så dette er noe du må finne ut av selv. Å teste flere prosjektorer er sikkert lurt.
    Det påstås av flere at softwaren på prosjektorene kan minske regnbueeffekten fordi de "synkroniserer" fargehjulet mot DLP chippen på en bedre måte enn andre. Om dette er sant eller ikke kan jeg ikke svare på. Kanskje noen andre kan utdype denne påstanden?

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være noe i det. Har oppgradert til nyeste versjon av softwaren til x1 hele tiden. Og det blir mindre og mindre regnbuer.

Newcomer ls_15 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må være av de heldige som "aldri" ser regnbuer. Personlig tror jeg størrelsen på lerretet og avstand har noe å si. Hvis jeg sitter så nære at øynene må flyttes (hurtig venstre høyre venstre f.eks.) over bildet for å følge med på handlingen, kan regnbuer oppstå. Dessuten er det vel et hett tips å skru av teksten, som bare ødelegger bildet uansett.
    Bruker PC med vga (75 Hz) mot Toshiba TDP MT100.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig skeptisk til DLP. Etter innleggene her å dømme må man rett og slett stirre på prosjektoren mange timer for at øynene/hjernen skal venne seg til bildet fra prosjektoren slik at hjernen til slutt skal få fjernet regnbueeffekten (den er der fortsatt men hjernen har eliminert bort feilen). Vel det funker sikkert det, men ligger det ikke litt i ordet "hjemmekino" at en ser en film sammen med andre mennesker? For min del synes jeg ikke det blir den samme stemningen av å se en film alene som det å se den sammen med kameratgjengen. Dersom man så skaffer seg en DLP-prosjektor, skal da alle som kommer for å se hjemmekino måtte "kjøres inn" med bildet fra prosjektoren flere timer i forveien? Blir fort veldig tungvindt og det er heller ikke noe morro å vite at alle untatt deg selv er sterkt plaget av regnbueeffekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er den at vi som "spesielt interesserte" i hjemmekino og denslags er mye mer kresne på dette med diverse effekter som kan oppstå med de forskjellige teknologiene. De fleste andre vil mest sannsynlig ikke legge merke til dette. Jeg har hatt flere innom for å se film på min X1, og ingen har sagt noe om at de ble plaget med regnbuer, de hadde en fin kino-opplevelse
    Men hvis du har testet flere DLP'er, og du er plaget med regnbuer bør du nok ikke gå for det. Jeg så litt regnbuer i begynnelsen, men det plaget meg i veldig liten grad, så jeg bestemte meg for at det ellers fine bildet veide opp for regnbuene. Nå ser jeg de ikke lenger.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Er veldig skeptisk til DLP. Etter innleggene her å dømme må man rett og slett stirre på prosjektoren mange timer for at øynene/hjernen skal venne seg til bildet fra prosjektoren slik at hjernen til slutt skal få fjernet regnbueeffekten (den er der fortsatt men hjernen har eliminert bort feilen). Vel det funker sikkert det, men ligger det ikke litt i ordet "hjemmekino" at en ser en film sammen med andre mennesker? For min del synes jeg ikke det blir den samme stemningen av å se en film alene som det å se den sammen med kameratgjengen. Dersom man så skaffer seg en DLP-prosjektor, skal da alle som kommer for å se hjemmekino måtte "kjøres inn" med bildet fra prosjektoren flere timer i forveien? Blir fort veldig tungvindt og det er heller ikke noe morro å vite at alle untatt deg selv er sterkt plaget av regnbueeffekt.
    Nødvendigheten av innkjøring gjelder jo for de som er så uheldige at de ser den. De fleste(?) (husker ikke prosentandelen) trenger ingen som helst innkjøring.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var noe skeptisk i begynnelsen og til DLP, og da var det X1, som var i tankene, tusla ned på HIFI klubben, der jeg fikk den demonstrert. Og jeg så regnbuer hele tia, ble helt tullete i hodet, men så etter bare 10-15min foran den var det mindre og mindre regnbuer. Så jeg fant ut at jojo, vi satser på en sånn. (fikk den billig, 9900 for en ibm ilv300 som er samme som infocus x1). Når jeg kom hjem og smekka den opp, så jeg ikke regnbuer i det hele tatt, sitter ca 2m fra, og har et bilde på 70-80tommer. Men da jeg prøvde med større bilde, så måtte jeg flytte blikket for å få med meg hele bildet. (briller med vidvinkel hadde vært noe), da så jeg buer, så så lenge man ikke overdriver bildestørrelsen så går det bra!

Har hatt mange som har vært hos meg og sett film, men ingen har sett regnbuer før jeg har spurt og forklart hva det var for noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så tingen her er å "trene" øyet, samt å ikke ha for stort bilde.

Mulig man blir mere følsom for regbue effekten når man vet den er der, samt at man ser spesielt etter den. Dette gjelder vel spesielt i innkjøpsfasen.

Når man endelig har kjøpt "drømmen" montert den, slått seg ned i god stolen, så blir den emenente regnbue effekten borte. Man blir kanskje litt mere avslappet til hele problemet.

Så dere som har DLP prosjektorer er ikke spesielt plaget av regnbue effekten ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å tittet på en Sanyo PLV-Z2 i dag, på Oslo hifi Center.
    Det blir nok en Sanyo på meg, hvis ikke det er noen andre som er bedre til samme prisen da ? For vel lete litt til....

Skal si deg at det var mye bedre, det var ikke perfekt, men bra.
    Nå ligger drømmen i sikte !

Det magler litt på svart fargen, men man kan vel ikke klage. Skal man ha bedre må man vel mye opp i pris eller velge en CRT eller Plastma (tv).
    Samt at det er en aning av pixel opptegning, men det er jo bare å sette seg litt lenger unna.

Noen som har noen forslag til en god konkurent til Z2 ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen forslag til en god konkurent til Z2 ?
    Panasonic PTAE-500.. Men den er ikke kommet til Norge enda, så det er litt vanskelig å sammenligne...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak har du noe mere info om den PTAE 500 ? eller finner jeg det i en annen tråd her i forumet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det, fant tråden...

Er det Spaceworld som fører denne i Oslo omeråde ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •