Hvor bra er "faktisk" kontrast på lcd-projektor med iris

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvor bra er "faktisk" kontrast på lcd-projektor med iris

lurer litt på dette med kontrast på projektorene ae900,z4,tw600.

slik jeg har skjønt det, så er kontrasten oppgitt ved full on/off av iris, dvs at denne kontrasten kun er målbar, men ikke merkbar i samme skala` i film, siden den ikke er i et å samme bilde?? eller har jeg missforstått?

i såfall, hvordan står disse projektorene seg mot en dlp med 2000:1 i kontrast?

vurderer å kjøpe tw600, men er redd for å bli skuffet ved overgang fra dlp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig slik det ligger ann nå blir jeg nok aldri å gå fra dlp til lcd om ikke jeg sku få en murstein i hodet. En god lcd har ca 65 % bilde på skjermen mens en dlp har 85 %. I tillegg er fargene og ikke minst sortnivå mye mer gnistrende og korrekt på en dlp i mine øyne. Dynamisk kontrast som de så fint kaller det når de bruker iris og annet triks og fiks er bare bullshit spør du meg. En måte å finne ut om du liker det eller ikke og det er å ta med en film og stikke et sted og prøve.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Personlig slik det ligger ann nå blir jeg nok aldri å gå fra dlp til lcd om ikke jeg sku få en murstein i hodet. En god lcd har ca 65 % bilde på skjermen mens en dlp har 85 %. I tillegg er fargene og ikke minst sortnivå mye mer gnistrende og korrekt på en dlp i mine øyne. Dynamisk kontrast som de så fint kaller det når de bruker iris og annet triks og fiks er bare bullshit spør du meg. En måte å finne ut om du liker det eller ikke og det er å ta med en film og stikke et sted og prøve.
    Utrolig saklig og informativt skrevet.....:? Ref: "I tillegg er fargene og ikke minst sortnivå mye mer gnistrende og korrekt på en dlp i mine øyne". Åssen du får et sortnivå til å bli gnistrende er jo interessant???

Nok om det: Dersom du har hatt DLP fra før, så er det viktig å vite om hvilken. Eldre DLPer er ikke overvettes bedre enn de nyeste D5-panelerte LCD-projektorene.

De nye LCD-projektorene kan måle seg mot DLPer på mange områder, men på sortnivå og dynamikk er fremdeles DLPer i samme prisklasse bedre. På farger mener jeg at LCD-projektorer er hakket vassere faktisk.

Diskusjon om fordeler og ulemper med begge teknologiene er det skrevet metervis om her på forumet. En må selv gjøre seg opp en mening om hva som er de viktigste kriteriene ved et projektorkjøp, og så handle deretter. For min del er "regnbuemangel", fleksibel og justerbar optikk/plasseringsvennlighet, farger, pris m.m. viktige argumenter for LCD.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje ikke så mye å tilføye her, men jeg tror det er veiktig å påpeke at nye LCD projektorer har en større fargegamut enn DLP projektorer. Dette betyr i praksis at det har mulighet til å vise mer korrekte farger.

En god lcd har ca 65 % bilde på skjermen mens en dlp har 85 %.
    DE nye D5 lcd projektorene har en fillrate på 60%, mens feks. den nye WXGA DLP brikken har 86% og DC3 har 89%.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med f.eks. Infocus 4805 er TW600 en rimelig mye bedre projektor på de fleste felt. F.eks.:

Mye skarpere bilde
    Mye bedre farger
    Roligere bilde
    Tilnærmet samme sortnivå, kanskje sort er en tanke sortere på 4805, men TW600 har likevel mer detaljer i mørke scener
    Helt fabelaktig lett å plassere.
    Og best av alt: Ingen regnbuer for de som ser slike ;-)

Har sammenlignet disse senest nå i helgen...

På den annen side skulle jeg gjerne sett f.eks. Mitsubishi hc3000 eller en annen av de nye dlp'ene, og sammenlignet de. Bare så synd at det er for få dlp projektorer med samme plasseringsvennlighet som lcd projektorene. Hadde det vært det, ville jeg nok vurdert de til tross for min "regnbue-allergi"

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en benq pb6100... Denne synes jeg faktisk holder mål enda, men har tenkt å skifte grunnet overgang til 16:9 og bedre oppløsning. Men vil jo ikke kjøpe noe med dårligere kontrast(oppfattet kontrast). Så hvordan vil TW600 oppleves kontra pb6100??

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Utrolig saklig og informativt skrevet.....:? Ref: "I tillegg er fargene og ikke minst sortnivå mye mer gnistrende og korrekt på en dlp i mine øyne". Åssen du får et sortnivå til å bli gnistrende er jo interessant???

Nok om det: Dersom du har hatt DLP fra før, så er det viktig å vite om hvilken. Eldre DLPer er ikke overvettes bedre enn de nyeste D5-panelerte LCD-projektorene.

De nye LCD-projektorene kan måle seg mot DLPer på mange områder, men på sortnivå og dynamikk er fremdeles DLPer i samme prisklasse bedre. På farger mener jeg at LCD-projektorer er hakket vassere faktisk.

Diskusjon om fordeler og ulemper med begge teknologiene er det skrevet metervis om her på forumet. En må selv gjøre seg opp en mening om hva som er de viktigste kriteriene ved et projektorkjøp, og så handle deretter. For min del er "regnbuemangel", fleksibel og justerbar optikk/plasseringsvennlighet, farger, pris m.m. viktige argumenter for LCD.

Hmm du snakker om å være saklig, jeg prater om personlig inntrykk og oppfatning noe jeg da også klart og tydelig skrev mens du går til personangrep. Men nå har jeg da også oppfattet at det er "din måte" å skrive på. Jeg anbefalte da også å stikke å prøve selv da det er umulig å si avhengig av hva en person reagerer mest på. Personlig reagerer jeg mye mer på iris justering enn regnbue.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den neste projektoren jeg kommer til å kjøpe tror/håper jeg blir DLP. Men foreløpig er det ikke mange som er like plasseringsvennlig som de rimeligere LCD pj'ene (Z4, AE-900 etc) Den som frister mest hos DLP er ModelTwo, men den koster jo 28k :s

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig slik det ligger ann nå blir jeg nok aldri å gå fra dlp til lcd om ikke jeg sku få en murstein i hodet. En god lcd har ca 65 % bilde på skjermen mens en dlp har 85 %.
    Det kommer vel litt ann på hvordan man regener. En fargehjuls DLP har jo pr. definisjon en og en grunnfarge som tegener opp bildet sekvensiellt, så de 85% fillrate for DLP kan fort defineres som 0.85*0.33333 dvs ca 28% også hvis man blander tidsbegrepet inn i regnestykket.

Defokuseres en LCD så lyset pr pixcel flyter ut og vasker ut mellomrommet mellom pixcelene, gjør ikke bildet noe til noe 100% riktig, men det er jo en måte enkelte produsenter bruker for å gøre screendoor litt mindre tydelig i form av mocroprismer som gjør at fillraten kan oppleves bedre med litt softere bilde som resultat.

De fleste bilde visnings teknologier har sine oppløsninger, fillrater arbeidsfrekvenser og antall bilder/sekund osv, så det koker vel ned til hvordan bilde blir oppfattet når man ser en film i hjemmekinoen og ikke nødvendigvis teknologiene som er det vesenlige.

I tillegg er fargene og ikke minst sortnivå mye mer gnistrende og korrekt på en dlp i mine øyne. .
    Skal du virkelig få skikkelige farger og et "gnistrende" sortnivå, kan jeg anbefale CRT projektor teknologien i stedenfor DLP. Har fortiden overslag en plass i høyspent systemet på den Barcoen jeg benytter, så da blir det godt sortnivå og enkelte gnistrende tordenskrall inne i mellom, så gnistrende sortnivå er absolutt noe jeg er kjennt med....;-)

Dynamisk kontrast som de så fint kaller det når de bruker iris og annet triks og fiks er bare bullshit spør du meg. En måte å finne ut om du liker det eller ikke og det er å ta med en film og stikke et sted og prøve.
    Vet ikke om du skal ta det som person angrep når noen komenterer de inleggene du skriver på denne måten n0stra, foreslår at du lar mursteinen din ligge, følger med på de andre projektor teknologiene som stadig er under utvikling og nyter DLP projektoren din intil videre videre, og repekterer de som liker å se alle grunnfargene samtidig i samme bilde, selv om det blir tirmmet med iris og har litt dårligere fillrate enn det du er vandt med.

Når det gjelder målinger og tekniske spesifikkasjoner, mistenker jeg at det er mye rart ute å går ute hos projektor og skjerm produsentene, og at man ikke får like gode tall ved målinger i praksis i virkelige hjemmekino oppsett burde vel ikke overaske så veldig mye. Det er vel da man må ta i bruk det målesystemet som det vel i utgangspunktet var meningen å benytte til å teste ut slike bildevisnings enheter, nemlig bruke øynene og se og sammenligne.

Jeg må si jeg ble imponert første gangen jeg så en infocus 7200 DLP projektor i aksjon på et 3m bredt lerret når jeg kom fra en Ask A4 LCD projektor med 300:1 i oppgitt kontrast og en oppløsning på 800x600, men har funnet ut at DLP for meg er nesten som å få en murstein i hode så jeg foretrekker teknologier som sender alle tre grunfargene ut sånn nogen lunde samtidig på lerretet, og ikke overlater denne RGB prossiseringen så mye til betrakteren.

Når det gjelder trådstarter sine spørsmål, må jeg bare anbefale at du før demonstrert og testet de projektor teknologiene og modellene du lurer på. Iris trimming av kontrasten kan til en viss grad fungere, men det er etter min mening litt forskjellig for hvordam forskjellige peroner opplever denne måten å lage kontrast på, ettersom den spiller på øyets virkemåte og hvordan øyet jobber. Vil absolutt foretrekke ekte iris frie løsninger. men test selv og se hva du synes.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig i hvordan du blander fargehjulet inn i debatten om fyllingsgrad. Det blir som å si at en tradisjonell TV har en linje, siden bildet tegnes opp linjevis av en "elektrokanon".
    Ei heller fungerer det å justere de nye LCD'ene ut av fokus for å bli kvitt rutemønsteret. Akkurat det har jeg prøvd, med svært uskarpe bilder som resultat, siden screendooren blir smurt utover akkurat like mye som hvert bildebunkt blir det.
    Men at CRT "ruler", det er jeg hjertens enig i. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Alt dreier seg jo om å lure øyet/hjernen!?

Det være seg leamikk som fargehjul, iris o.l. eller det å vise 24 bilder i rask rekkefølge (ila. et sekund, faktisk), slik at det ser ut som bevegelse.

Ingenting av dette spiller da noen rolle så lenge man ser og OPPLEVER film med den kvaliteten man selv synes er god nok? Det er ikke alltid så bra på kino heller... men opplevelsen pleier å være der hvis filmen er god nok, for selve filmens innhold betyr noe det også!

Finnes det ikke gode nok prosjektorer i forhold til budsjett er det dumt (synes i hvertfall jeg som har maks 25k til pj, lerret og kabel), eller man må innse at så langt er ikke hjemmeteknologien kommet ennå (men den er på full fart).

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    Har en benq pb6100... Denne synes jeg faktisk holder mål enda, men har tenkt å skifte grunnet overgang til 16:9 og bedre oppløsning. Men vil jo ikke kjøpe noe med dårligere kontrast(oppfattet kontrast). Så hvordan vil TW600 oppleves kontra pb6100??

har ikke mulighet for å få prøvd tw600, uten å bestille den først. Så hvis noen kunne gi meg et nogenlunde konkret svar på sammenligningen ovenfor..

edit: etter en tur innom avshop fikk jeg enda et alternativ til ny projektor, BenQ PE7700... Hvordan står den seg mot tw 600?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ 7700 er en meget bra projektor, og har sett denne selv hos Tor Rasmussen. I tillegg fikk den vel EISA prisen for beste kjøp ?? Uten at jeg har sett TW600 så vil jeg anta at sortnivået er mye bedre på 7700. Men 7700 er forferdelig vanskelig å plassere. Det er ikke lens shift og det er heller ikke off-set på linsen. Dvs at dersom du har 240 cm under taket så må projektoren henge langt ned fra taket hvis du ikke skal ha lerretet høyt oppe på veggen.

Tor hadde plassert projektoren opp ned på en hylle på bakveggen og dette fungerte utmerket, men forutsetter at du har rett lengde til lerret fra bakvegg, da zoomen ikke er noe å skryte av.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Dvs at dersom du har 240 cm under taket så må projektoren henge langt ned fra taket hvis du ikke skal ha lerretet høyt oppe på veggen.

dette forutsetter at du har rett lengde til lerret fra bakvegg, da zoomen ikke er noe å skryte av.

perfekt! har bare 205cm i takhøyde hvor prosjektoren er, og har lang avstand fram til lerretet. pe7700 har vel også 24bit farger, mens tw600 har 10bit?(men prisen har jo tw600 en fordel av)

Gorm: du som har testet tw600, kan du gi meg en pekepinne på hvordan kontrasten er sammenlignet med en dlp på 2500:1?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke Gorm, men det forundrer meg dersom han svarer noe annet enn at BenQ 7700 banker TW600 ned i støvlene hva angår kontrast. Husk at 7700 har 2500:1 i skikkelig kontrast (dynamisk), mens TW600 sin kontrast er on/off, dvs ikke kontrast i ett og samme bilde. TW600 har i tillegg litt treg IRIS.

Er du stort sett ute etter god kontrast, så er nok BenQ 7700 et godt valg. Send en PM til Tor Rasmussen, og han kan gi deg noen råd. Han testet både AE700 og SONY HS 50 før han kjøpte 7700.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    perfekt! har bare 205cm i takhøyde hvor prosjektoren er, og har lang avstand fram til lerretet. pe7700 har vel også 24bit farger, mens tw600 har 10bit?(men prisen har jo tw600 en fordel av)
    BenQ PE7700 har nok en litt mer ekte kontrast kontra TW600 sin litt tregere iris trimmede kontrast, men det med antall Bit i fargeoppløsning tror jeg du har fått med deg litt feil, ettersom 10 bits oppløsning for Epsonen er pr. farge og kan derfor ganges med tre, mens BenQ sin 24bit oppløsning er allerede ganget med tre og må deles på 3 for å kunne sammenlignes. En annen ting er det jo at en fargehjuls DLP viser farger sekvensiellt og ikke samtidig som en LCD projektor og man får gjerne litt forskjellig fargeinttrykk i praksis pga dette.

Ellers er det vanskelig å anbefale projektorer til andre, fordi man opplever kanskje ikke teknologienes fordeler og ulemper likt, og man bør i alle fall selv få testet de aktuelle projektor modellene selv før man velger.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacom
    pe7700 har vel også 24bit farger, mens tw600 har 10bit
    Ikke alt som er riktig her vel? Ettersom jeg skjønner så har Epson TW600 en 10-bits fargeprosessor, mens 7700 vel har en 12-bits prosessor? Begge projektorene viser jo ca 16.77 millioner farger uansett.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er ikke helt enig i hvordan du blander fargehjulet inn i debatten om fyllingsgrad. Det blir som å si at en tradisjonell TV har en linje, siden bildet tegnes opp linjevis av en "elektrokanon".
    Ei heller fungerer det å justere de nye LCD'ene ut av fokus for å bli kvitt rutemønsteret. Akkurat det har jeg prøvd, med svært uskarpe bilder som resultat, siden screendooren blir smurt utover akkurat like mye som hvert bildebunkt blir det.
    Men at CRT "ruler", det er jeg hjertens enig i. :grin:
    han tenker kansje på smoothscreen teknologien til panasonic...?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    han tenker kansje på smoothscreen teknologien til panasonic...?
    Ja, jeg tenkte på både på smoothscreen teknologien med microprismer, og på defocusering som Gorm nevner og som sikkert hadde mer for seg og var ganske "populært" å gjøre i gammle dager på LCD projektorer som hadde heller lav oppløsning og fyllingsgrad, og var derfor plaget med kraftig screendoor i forhold til dagens glimrende projektorer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers er det vanskelig å anbefale projektorer til andre, fordi man opplever kanskje ikke teknologienes fordeler og ulemper likt, og man bør i alle fall selv få testet de aktuelle projektor modellene selv før man velger.
    Kunne ikke vært mer enig, og jeg prøver å påpeke det overfor alle som spør meg om råd direkte. Alle "projektor-teknologier" har ulemper, og det er bare en selv som kan svare på hvilken projektor som innehar de minst plagsomme ulempenene. Jeg syns også spesifikasjonshysteriet har fått råde for mye i det siste. Utviklingen på projektorene har vært enorm, slik at det er ikke lenger selvsagt hvilken "teknologi" en bør gå for.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •