Hvor bra er "faktisk" kontrast på lcd-projektor med iris - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke alt som er riktig her vel? Ettersom jeg skjønner så har Epson TW600 en 10-bits fargeprosessor, mens 7700 vel har en 12-bits prosessor? Begge projektorene viser jo ca 16.77 millioner farger uansett.
    7700 har 10bits fargeprosessor, 7700 har 8bit.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Husk at 7700 har 2500:1 i skikkelig kontrast (dynamisk), mens TW600 sin kontrast er on/off, dvs ikke kontrast i ett og samme bilde.
    Her tror jeg du tuller litt. Dynamisk kontrast er absolutt ikke "skikkelig" kontrast. Dynamisk kontrast er fortsatt on/off kontrast men hvor man måler i irisens ytterpunkter. "Skikkelig" kontrast er ANSI-kontrast hvor man måler kontrasten på et rutemønster. Jeg tror det er svært få, hvis noen, produsenter som oppgir ANSI-kontrast.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Her tror jeg du tuller litt. Dynamisk kontrast er absolutt ikke "skikkelig" kontrast. Dynamisk kontrast er fortsatt on/off kontrast men hvor man måler i irisens ytterpunkter. "Skikkelig" kontrast er ANSI-kontrast hvor man måler kontrasten på et rutemønster. Jeg tror det er svært få, hvis noen, produsenter som oppgir ANSI-kontrast.
    Oooops ! ops:
    Det jeg mente var iallefall kontrast i ett og samme bilde, dvs ANSI kontrast, og jeg trodde at kontrast oppgitt ifm DLP projektorer handlet om denne typen kontrast. Når Action MK projektorer oppgir kontrast, så trodde jeg at disse var minst det angitte, jfr Gorm. Men jeg kan ta feil ! :shock:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dynamiske kontrasten er tilgjengelig i ett og samme bilde, men på grunn av at det lyse vil "vaske bort" det mørke, er den målbare ANSI-kontrasten mye lavere enn dynamisk kontrast. Siden målt ANSI-kontrast er 99 prosent påvirket av lerretet og rommet, er det en helt uinteressant kontrast å måle. Hvitt tak, lerret eller vegger, vil jo senke ANSI-kontrasten drastisk.
    Selv de beste CRT'ene måler ikke mer enn 100:1 (ANSI-kontrast) i et rom med ambient lys. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg blir liksom ikke noe klokere på temaet i tråden... Når man skal kjøpe noe, så er det klart man sammenligner flere forskjellige produkter før man bestemmer seg. Gjerne ved at man leser tester i blad og på nettet.
    Så hvordan skal man kunne sammenligne en dlp og en lcd m/iris? det må vel finnes en logisk måte å gjøre det på, når spesifikkasjonene som produsentene opplyser bare er "bambus". Jeg (og folk flest) vil ha det som er best innenfor en prisramme, om den heter per eller pål, og er oppgitt til 10000:1 eller 100:1 er likegyldig så lenge den faktisk er best... Så hvordan kan jeg for eks. tolke den testen i siste dvd&hjemmekino hvor det står at epson etter kalibrering har ca 4000:1?
    for de flest tyder jo det på at den danker en dlp på 2500:1, men det gjør den altså ikke? siden denne kontrasten ikke er oppnåelig under vanlig bruk? jaha...hva er den kontrasten man oppnår da(under vanlig filmbruk)?

Jeg er selvfølgelig klar over at rommet og lys påvirker dette, men slike tester forgår jo under samme forhold, å da burde man jo kunne sammenligne resultatet, uten at jeg som forbruker skulle måtte kjøpe samtlige for å sammenligne dem selv hjemme...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    Så hvordan skal man kunne sammenligne en dlp og en lcd m/iris? det må vel finnes en logisk måte å gjøre det på, når spesifikkasjonene som produsentene opplyser bare er "bambus".
    Problemet er jo som flere andre sier her, at det er ikke noe som er "best". Det er snakk om preferanser. Til og med innen samme teknologi. Prøv å les flere brukererfaringer og tester, og se hva de sier om projektoren generellt, og så tenk nøye gjennom hva som er viktig for deg. Filtrer ut skryt fra nye eiere, spesiellt de som har projektor for første gang. Første gang man får opp ett 2 meter bredt bilde på veggen hjemme, så er de aller fleste fornøyd

Ting å vurdere:

- sitteavstand
    - brukervennlighet
    - plasseringsmuligheter
    - støy
    - skarphet
    - regnbuer
    - VB
    - FPN
    - sortnivå
    - lysstyrke
    - pris

Ingen kan gi deg riktig svar, og muligheten for at det er flere projektorer som vil være "riktig", er stor.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Problemet er jo som flere andre sier her, at det er ikke noe som er "best". Det er snakk om preferanser. Til og med innen samme teknologi.

Selvfølgelig er det noe som er best. I alle fall på et punkt, selv om produktet ikke er best på alle punkter. Her er det snakk om det ene punktet, nemlig kontrast...Kan ikke skjønne annet at det skal være mulig innenfor de samme omgivelesene/omstendihetene å angi hvilken prosjektor som "faktisk" har best kontrast, uavhengig av hva enn produsenten oppgir?

Hvis en måling av kontrast tilsier et resultat på 4000:1,så er jo det greit. Men hvis dette resultatet ikke er noe man kan dra nytte av ved ordinær bruk, så skjønner jeg ikke vitsen med å måle i hele tatt. Hele bakgrunnen med og måle/teste et produkt er jo for å få et sammenlignbart resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er ordinær bruk ? Det viktigste er vel at målingen gjøres i et rom med optimale forhold og ikke i et rom med lyse tak og vegger, etc.

Jeg støtter fullt og helt DVD&HJK som har begynt med disse målingene. Det er tullete å lese kontrastmålinger som f.eks 5500:1 og 10000:1 på LCD projektorer. Det har gått inflasjon i disse målingene, og problemet er at dette er en snøballeffekt som en ikke kan stoppe. Panasonic vil neppe komme med en oppgitt kontrast på sin AE1000 til neste år (?) som er lavere enn 5000:1 :wink:

Når det er sagt, så er det den opplevde kontrasten som jeg mener er viktig. Hvis du kan lure øyet, så er vel ingenting bedre ? Når det er sagt har hverken AE700, HS50, Z4 klart å lure meg til å tro at det jeg ser er sort og ikke mørkegrått :wink: Jeg har dog erfart at rommet og farger på vegger/tak er mye viktigere enn selve projektoren, da jeg har sett en Action Model 2 som ikke ga meg bakoversveis hva angikk sortnivå. Men her var det for mye strølys og hvite vegger i nærheten av lerretet. :grin:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Og hva er ordinær bruk ? Det viktigste er vel at målingen gjøres i et rom med optimale forhold og ikke i et rom med lyse tak og vegger, etc.

Jeg støtter fullt og helt DVD&HJK som har begynt med disse målingene. Det er tullete å lese kontrastmålinger som f.eks 5500:1 og 10000:1 på LCD :grin:
    Ordiner bruk i en hjemmkino, vil mest sansynlig være film. Og det du sier om målingen er greit nok, og jeg mener da(som jeg skrev tidligere) at målingen skal forregå under de samme omgivelsene. Men det resultatet som den målingen gir , må være sammenlignbar når man tester 2 produkter, i det samme rommet. I tillegg må denne målingen gi et resultat som kan seès med øyet, og ikke gjenspeile noe man bare kan få til på "papiret". Hvis ikke, har den noe for seg?

Gitt at en iris prosjektor får 5000:1 i denne testen, mens en annen (dlp) får bare 2500:1 så tyder jo dette på at den med iris er best? Men så viser det seg at denne kontrasten kan man ikke få oppleve når man ser film, siden den ikke er i et&samme bilde... da er vel kanskje den andre bedre? Hva sier egentlig denne testen deg da..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke vi får lov til å teste LCD-projektorer lenger om vi fokuserer for mye på ANSI-kontrast. :wink:
    Neida, fleip til side; hvis ANSI-kontrasten får alt for stort fokus vil jo LCD-produsentene svare med økt lysutbytte. Det er jo der det er enklest å "modifisere", noe man jo allerede ser tendenser til. Det ville vært synd om neste generasjon projektorer har samme høye lysutbytte som presentasjonsprojektorene har i dag, da taper vi hjemmekinoentusiaster stort.

Mitt råd er å ikke se seg blid på kontrasttall, for det sier særdeles lite om hvor god en projektor er. Slike kontrastmålinger som ANSI-kontrast er kun av interesse for de som har fullstendig sortmaskert hjemmekino, og det er det ikke mange som har. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordiner bruk i en hjemmkino, vil mest sansynlig være film. Og det du sier om målingen er greit nok, og jeg mener da(som jeg skrev tidligere) at målingen skal forregå under de samme omgivelsene. Men det resultatet som den målingen gir , må være sammenlignbar når man tester 2 produkter, i det samme rommet. I tillegg må denne målingen gi et resultat som kan seès med øyet, og ikke gjenspeile noe man bare kan få til på "papiret". Hvis ikke, har den noe for seg?

Gitt at en iris prosjektor får 5000:1 i denne testen, mens en annen (dlp) får bare 2500:1 så tyder jo dette på at den med iris er best? Men så viser det seg at denne kontrasten kan man ikke få oppleve når man ser film, siden den ikke er i et&samme bilde... da er vel kanskje den andre bedre? Hva sier egentlig denne testen deg da..
    Skjønner ikke helt hva du mener her, for i testen er jo målingen gjort både med og uten auto-iris. Målingen uten auto-iris er den du kan sammenlikne med DLP'ene, for det er den som representerer hvilket kontrastomfang du har tilgjengelig i en og samme "frame".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Målingen uten auto-iris er den du kan sammenlikne med DLP'ene, for det er den som representerer hvilket kontrastomfang du har tilgjengelig i en og samme "frame".
    Der var egentlig svaret på spørsmålet mitt :grin:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    7700 har 10bits fargeprosessor, 7700 har 8bit.
    Klargjørende.....:???:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var egentlig svaret på spørsmålet mitt :grin:
    Bare for å klargjøre litt mer, så er det det laveste tallet som er uten auto-iris. Jeg ser nemlig at teksten angående målingene ikke er kommet med i bladet. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback