Hvordan få projektoren til å skalere riktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få projektoren til å skalere riktig?

noen som vet hvordan en kjører 16/9 uten å strekke bilde på sidene fra dvd til projektoren ???

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å sette DVD-spilleren til å gi 16:9 bilde.
    Jeg endrer tittelen på tråden, siden spørsmålet er av generell karakter, og ikke egentlig omhandler TW600.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm, jeg satt dvd spilleren på 16/9 men bilde blir fortsatt strekt når jeg bruker wide
    mode på projektoren. men alle andre instillinger blir riktig.
    det står også i manualen at bilde i wide vil bli strekt på sidene.
    er det noe bare denne pj en har eller er det jeg som gjør feil.
    testet samme filmene fra samme dvd på en kompis sin hitachi pjtx100 men der var bilde som det skal være?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skulle jeg ønske jeg hadde vist hva slags prosjektør du har. Men på f.eks BenQ er "Wide" modus for å vise 4:3 materiale i 16:9 format. Dette gjør prosjektøren ved en kombinasjon av å zoome litt inn på bildet samt strekke det litt i kantene. Så er det en "Ana" modus for å vise Anamorfe 16:9 bilder i sitt rette format.

Jeg bruker da f.eks "Wide" når jeg ser på TV eller Filmer via DVD der kildematerialet er i 4:3 format. Dersom jeg ønsker å se det uten forvregning velger jeg "4:3" på prosjektøren og får da et 4:3 bilde på lerretet.

Jeg bruker "Ana" for å se på DVD filmer som er 16:9 Anamorft kodet og for å se på de TV kanalene som sender 16:9 format på filmer via f.eks parabol.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har epson tw600, men da kan probleme være at jeg skal bruke squeeze moden for 16/9 filmer fra dvd`en og resten som du sier til wide mode. for bildet blir akkurat bredt og likt i wide og squeeze-mode. kan det være riktig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte en liten ting,
    men bilde i squeeze mode blir ikke strekt i kantene. som 16/9 bilde skal være

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke din prosjektør men vanligvis har man vel noen forskjellige modus på 16/9 prosjektøren tilsvarende disse:

ana: Viser en anamorf bildekilde som anamorf 16/9. Benyttes til å se DVD filmer merket f.eks 16:9 anamorf 2:35:1 optimalisert. Også for å se på parabolbaserte TV sendinger som sendes i 16/6 anamorf format. Forskjellige CanalDigital filmer, diverse sendinger fra NRK og TV2.

wide: Benyttes for å få et 4:3 bilde til å fylle en 16:9 skjerm. Gjør dette trikset ved å zoome litt inn slik at man mister litt info i topp og bunn samt strekke litt på bildet i kantene (noen bildevisere strekker hele bildet)

4:3: Benyttes for å vise et 4:3 bilde som 4:3 på en 16:9 prosjektør. Blir da ubenyttede felter på hver side av bildet men bildet strekkes ikke.

thro: 1:1 pixelmapping

lb: Benyttes om ønskelig i det sørgelige tilfellet der TV selskaper eller DVD filmer leverer ut et letterbox 4:3 bilde (sorte kanter oppe og nede) som ikke er anamorft. Vil da zoome inn på bildet slik at det fyller en 16:9 skjerm. Men dette går jo så klart på bekostning av oppløsning (antall linjer)

Se litt i manualen til prosjektøren din kanskje :-)
    Fant en tysk side som sier at på din prosjektør så er "Normal"=4:3, Squeeze"=Ana og "Zoom"=LB reletert til mine innstillingsmuligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svaret :grin: