Tw600 eller ae700?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tw600 eller ae700?

Har måttet utsette projektor kjøpet mitt noen uker og ser nå at prisen på tw600 ligger på 12590,- og ae700 på 9990,00,-

Hvilken av projektorene er best og er det egentlig mye forskjeller mellom disse?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett TW 600, men den har jo fått bra tester, ref siste DVD&Hjemmekino. Det som var negativt var i hovedsak deinterlacingen, så det blir ikke så bra hvis man f.eks skal se på TV. Den har skarpere bilde enn AE 700, som bruker Smoothscreen teknologi for å unngå screendoor. Den har også bedre sortnivå og kontrast.

Har vurdert disse to selv, og lener meg nå mest mot Epson. Men så var det den deinterlacingen, da... Kan ikke få i pose og sekk, tydeligvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg kommer til å bruke den så mye til tv akkuratt men vil deinterlaceren ha mye å si på hd og dvd?tw600 ,hvordan er screendoor på den?Veldig synlig eller på linje med ae700?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at Pana bruker smoothscreen, er det vanskelig å si, uten å ha sett den, men Epson bruker jo D5, som har større fyllingsrate, og vil i hvertfall gi et skarpere bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av newuser05
    Har måttet utsette projektor kjøpet mitt noen uker og ser nå at prisen på tw600 ligger på 12590,- og ae700 på 9990,00,-

Hvilken av projektorene er best og er det egentlig mye forskjeller mellom disse?
    TW600 (som AE900, Z4 og TX200) bruker D5 panelene fra Epson, AE700 bruker D4.

Jeg hadde 3 forskjellige AE700, og ingen av de jeg hadde, hadde IMO god nok konvergens mellom panelene. TW600en jeg har er ihvertfall bra nok for meg på dette området.

I tillegg så får man "croppet" bildet ved å bruke HDMI inngangen fra HTPC, og den støtter ikke utvidet RGB nivå som man trenger fra HTPC.

Smoothscreen på AE700en gjør at man kan sitte noe nærmere enn på TW600en, men bedre fillrate på TW600 oppveier dette til en viss grad. Uansett er dette bare ett problem ved sitteavstand på mindre enn 1,5x bildebredde.

VB er og merkbart på AE700 hvis man ikke husker å slå den av med strømbryteren etter bruk.

TW600 kommer og mye bedre kalibrert fra fabrikk, fargene oppleves mye riktigere enn jeg fikk de på AE700.

Geometri var og ett problem på AE700ene, bildet ble aldri helt rektangulert, sannsynligvis pga dårlig optikk.

TW600en har ett problem som kanskje noen er følsomme for, en slags "støy" i bildet en gang i blant. Selv har jeg bare lagt merke til dette når jeg har sittet og analysert bildet og lett etter feil, aldri når jeg har sett på tv eller film.

Deinterlaceren kan jeg ikke kommentere noe særlig, bruker bare HTPC til projektoren. Dvs, jeg bruker ett Sony DV kamera via s-video innimellom, og det ser ihvertfall greit ut.

Alt dette er selvfølgelig subjektivt hvordan jeg har opplevd de, brukte AE700 i ca 400t, og TW600 foreløpig 40t (på en drøy uke).

Hvis man ikke er på ett veldig anstrengt budsjett, så kan jeg ikke se noen god grunn til å kjøpe AE700.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    I tillegg så får man "croppet" bildet ved å bruke HDMI inngangen fra HTPC, og den støtter ikke utvidet RGB nivå som man trenger fra HTPC.
    Her sporet jeg litt av. Er dette et problem på AE700 eller TW600? Jeg bruker også HTPC så dette er ganske vesentlig.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet var nok på AE700, noe jeg forøvrig ikke har problemer med å lese ut av teksten (det kan være lurt å lese linjene foran om man er i tvil). :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Problemet var nok på AE700, noe jeg forøvrig ikke har problemer med å lese ut av teksten (det kan være lurt å lese linjene foran om man er i tvil).
    Jeg tolket det også slik, men jeg kan ikke si at jeg jeg hadde fått med meg dette med croppinga og det manglende RGB-nivået noe annet sted tidligere så derfor ble jeg i tvil.

Er det samme problem med AE900? Er Z4 og TW600 ok på disse punktene?

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Her sporet jeg litt av. Er dette et problem på AE700 eller TW600? Jeg bruker også HTPC så dette er ganske vesentlig.
    På AE700. Kan være det er fikset i nyere firmware, mine var fra noen av de føste leveringene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg tw600 eller ae-900......

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Er det samme problem med AE900? Er Z4 og TW600 ok på disse punktene?
    Dette problemet eksisterer ikke på disse tre, siden alle sammen kan settes til 0 overscan i menyen. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med mangelen på utvidet RGB nivå? Hvordan vil dette fortoner seg ved bruk av PC? Hvordan er TW600, Z4 og AE900 med hensyn til dette?

John Roger

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde samme problemstilling som deg før helgen, nå er jeg kvitt den! Jeg bestilte nemlig TW-600 på lørdag. Det som ble avgjørende for meg var at jeg ville ha mulighet til og ha skarpest mulig bilde (Z4 er utenfor min prisgruppe), dvs smoothscreen kom litt i veien på AE700. Liker også og ha den nyeste teknologien, syns det er bedre og betale 13.000 og være helt fornøyd, enn å betale 10.000 og irretere seg over småting.

Testen i DVD og Hjemmekino var jo heller ikke avskrekkende.. ;-)

Men etter alt dette var jeg fortsatt i tvil, men siden AE00 oppførte seg litt rart med HDMI fra HTPC, falt valget på TW600, siden jeg kommer til å bruke HTPC endel.

Kan heller skrive litt mer når jeg får prøvekjørt projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut sitter med samme instillingen jeg også.Vurderer sterkt tw600.Kommer uansett til å kjøpe "noe" iallefall på fredag.Så jeg håper du kan skrive litt mer om hva du syntes om tw600 før fredag ? :-)

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal nok la seg gjøre, gitt at jeg får prosjektoren i tide.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW600 er helt klart verdt de ekstra kronene
    Oppgraderte fra AE700, og er enormt fornøyd. Blir bare bedre og bedre syns jeg.
    Så og si alle ankepunktene jeg hadde mot AE700 er luket bort på TW600. Om dette også gjelder de andre D5 projektorene veit jeg ikke, men regner med det.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    TW600 er helt klart verdt de ekstra kronene
    Oppgraderte fra AE700, og er enormt fornøyd. Blir bare bedre og bedre syns jeg.
    Så og si alle ankepunktene jeg hadde mot AE700 er luket bort på TW600. Om dette også gjelder de andre D5 projektorene veit jeg ikke, men regner med det.
    Musikk i mine ører! Gleder meg ekstremt til min jomfru-projektor ankommer! Har timet projektor-kjøpet litt dårlig med tanke på eksamen da, men har bare 2 stk igjen nå! Den første om 5 timer :-x

Om jeg trengte et avbrekk fra matten? Jepp.:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av disse har best autoiris?Ser av tidligere poster at ae700 har kjappere autoiris mens tw600 har tregere,hvordan vil en oppfatte dette i praksis?

Og vil du kunne se "tydelig" screendor på ca 1.5x sitteavstand på tw600?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av disse har best autoiris?Ser av tidligere poster at ae700 har kjappere autoiris mens tw600 har tregere,hvordan vil en oppfatte dette i praksis?

Og vil du kunne se "tydelig" screendor på ca 1.5x sitteavstand på tw600?
    Best iris? Det kommer an på hva en vektlegger vil jeg tro. Den kjappeste irisen sitter i Panasonicen. Men den lukker ikke helt, og det er her TW600 er bedre, men tregere. Det sorte blir sortere med TW600.

Hvordan dette oppfattes under filmvisning er litt personavhengig. Jo mer erfaring en har med projektorer og vet hva en skal kikke etter, dess mer synlig er det. For den gjengse filmtitter vil ikke den trege irisen oppfattes på en negativ måte. Øynene venner seg ikke til mørke så kjapt heller. Dersom du kjører et testbilde fra sort-hvitt osv vil du oppleve at det sorte blir sortere gradvis. Mens med AE700 vil denne skifte til det sorteste den klarer å gjengi med en gang.

Edit: Dersom du ikke sitter nærmere enn 1,5 x bildebredden vil ikke SDE være et tema dersom du ikke er en av dem som er spesielt fintfølende for det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •