Offisiell tråd Sony VPL-VW100 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 239
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fant forøvrig noen bilder her... ruby med pioneer dv-989.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...&&#post6630076

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser man litt mer på avs så ser man at man kan endre noen verdier i servicemenyen så får man mer lysutbytte. man kan gjøre endringer på hvor mye irisen åpner og lukker her. men disse modifikasjonene har man målt kontrastverdier på vw100 på 30000:1, så jeg tror ikke man skal være noe spesielt redd for å få for lite lys.
    Mer lysutbytte, nja, det så vel mer ut som en endring av gammakurven. Målingene av maks lys var ikke endret. Jeg er dessuten skeptisk til noen 'hack' som privatpersoner gjør i løpet av en kveld. Sony har ganske sikkert brukt litt mer tid på å få disse innstillingene riktige.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de endringene i menyen var vel hvor mye irisen åpner og lukker, hvis jeg ikke husker feil. men jeg tror ikke man skal henge seg så mye opp i at pæra mister litt av lysutbyttet . dette gjør da også alle andre pærer i projektorer. nå er det nesten for mye trøkk i de lyseste scenene hjemme hos meg. det svir omtrent i øynene når man går fra en mørk til en skikkelig lys scene.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok litt skeptisk til den modden de har på AVSforum. Siden dette går ut på å øke virkeområdet på irisen vil det naturligvis også medføre en mer synlig iris... Noen her som har testet?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er intressant å lese at folk er så opptatt av levetid på lampene og prisen på disse på projectorer i denne prisklassen og med denne kvaliteten.

Kjøper man en projector til denne prisen har man vel råd til å bytte pære også?

Er man bekymret for dette kan man spandere på seg kalibreringsutstyr og måle lysstyrken hver 100 timer eller noe.

De fleste henger vel en slik projector i ett dedikert rom og bruker den utelukkende til film og ikke til å se på hotell cæsar i stua, da holder 500 timer ganske lenge.

Man kjøper jo ikke en Prinsess 65 og lar den ligge ved brygga hele sommeren fordi man har ikke råd til bensin? Har man ikke råd til å bytte pære så kjøp deg en annen projector, så enkelt er det.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig finner jeg det litt underlig at lampen har begrenset levetid... Brukes ikke samme lampeteknologi i noen nyere bilder? Der er levetiden på lampen regnet som like lang som levetiden på bilen... Hva er forskjellen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig kjørelys på bil er 55 watt. Den er ikke noe mindre enn de som brukes i prosjektører heller - snarere tvert om tror jeg (lenge siden jeg har studert et billys nøye ).

Lampene i prosjektører drives mye hardere, derav kort levetid. Tror jeg.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Personlig finner jeg det litt underlig at lampen har begrenset levetid... Brukes ikke samme lampeteknologi i noen nyere bilder? Der er levetiden på lampen regnet som like lang som levetiden på bilen... Hva er forskjellen?
    Neste gang du er ute og kjører så foreslår jeg at du teller hvor mange Audier du ser med ett frontlys, det er ikke få skal jeg si deg. Xeon pærene i nye biler varer langt fra evig og de koster flere tusen å bytte.

Dessuten er de kun på 55W og har kjøling i form av relektoren osv, det har ikke pæren i en projector.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg synes det er intressant å lese at folk er så opptatt av levetid på lampene og prisen på disse på projectorer i denne prisklassen og med denne kvaliteten.
    Kjøper man en projector til denne prisen har man vel råd til å bytte pære også?.
    Her er jeg helt uenig med deg Arendal. Det er sikkert fler enn meg som IKKE har råd til å kjøpe denne nå. Men som gjerne kjøper et brukt objekt om noen år når de som kjøper nå skal bytte ut i det nyeste og enda bedre. Dermed blir pæreprisen et poeng som er greit å vite om. Selv til halv eller 1/3 pris er det en stor investering for mange.

Men jeg ser poenget i at hvis du bruker 100 k uten å blunke så kan du sikkert bytte pære en gang i året eller så uten å svette. Men det er altså ikke mitt scenario.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Vanlig kjørelys på bil er 55 watt. Den er ikke noe mindre enn de som brukes i prosjektører heller - snarere tvert om tror jeg (lenge siden jeg har studert et billys nøye ).

Lampene i prosjektører drives mye hardere, derav kort levetid. Tror jeg.
    Vanlige H4 halogen lamper har vel ca den watt styrken du beskriver litt avhengig om hvilken av de to glødetrådene som benyttes (60/55 Watt.) som en sammnligning kan vel nevnes at lysbilde projektorer tidligere også brukte Halogen baserte lavvolt pærer som man regnet med hadde en levetid på ca 150timer....

Når det gjelder kjøling, vil jeg tro den Xenon projektor pæren som sitter i Rubyen er forholdsvis godt kjølt av meget stillegående vifter, og at det er benyttet mange kjøleflate knep på disse også for at lampa skal holde den estimerte levetiden.

Det litt jalla Iris knepet enkelte har benyttet på disse projektorene synes jeg man skal være forsiktig med å teste ut, ettersom man vel ikke helt vet hvorfor Sony har gjort som de har gjort.
    Skal jeg tippe på grunnen til at de ikke har maks iris åpning, vil jeg anta det har med at lysutbytte til lampen har en faldende tidsmessig kurve, og isisen derfor gradvis timer messig åpnes etter som lysutbytte faller og man trenger mer lys gjennom optikken.

Irisen på Ruby sitter så vidt jeg husker etter panelene og i selve obtikken , så det er nokk ikke pga varmepåvirkningen på disse, men kjenner man litt til blenderverdi effekter på obtikk, så vet man vel hva blender gjør med vignetting og dybdeskarphet og andre linse effekter. Det kan f.eks hende man mister litt av oppløsningen i obtikken med å åpne maks iris høyere på disse projektorene.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Ikke ekstra pære??.. Merkelig.. Synes så tydelig at jeg har lest det på AVS også.. Og når du kikker på AVShop sin annonse:
    -------------------------
    Spesifikasjoner

Tilbehør
    -Brakett for takmontering (ekstrautstyr)
    -PSS-H10
    -Ekstra lampe
    -LMP-H400
    -Fjernkontroll
    -RM-PJVW100
    -------------------------
    Er det virkelig bare jeg som får dette til å bety at det følger med en ekstra lampe?? Beklager dersom jeg har misforstått..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sprekt av AVshop å gi bort en pære til 10k med hver projektor. det er da noe de gjør for egen regning. spesifikasjonene til Sony sier at en ekstra pære er tilleggsutstyr.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Tilbehør.. Tillegsutstyr.. Okey, da beklager jeg.. Har misforstått teksten.. Muligens en feil oversettelse av AVShop også.

Okey, da er prosjektøren plutselig litt dyrere..

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være at vanlige kunder får en ekstra pære, men jfinnerud & CO har jo ikke akkurat betalt veil. pris så de får den kanskje ikke med?

Uansett så er 10K en pølse i slaktetiden i denne sammenheng.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg tippe på grunnen til at de ikke har maks iris åpning
    Jeg gjentar - "jallatrikset" førte ikke til noen høyere maksmåling, ergo har de ikke åpnet iris noe mer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være at vanlige kunder får en ekstra pære, men jfinnerud & CO har jo ikke akkurat betalt veil. pris så de får den kanskje ikke med?

Uansett så er 10K en pølse i slaktetiden i denne sammenheng.
    Nei, det stemmer nok som det ble sagt, det følger ikke med noen ekstra lampe. Det er nok Qualioen jeg blander sammen med. Leste brukermanualen til Rubyen nå, og det er ikke nevnt noe om en ekstra pære.

For min egen del så er ikke prisen på en ny pære det største problemet, men det kan nok komme til å påvirke beslutningen. Har man først kjøpe en såpass dyr prosjektør, så er det kjipt å måtte bytte pære før den har rukket å bli gammeldags.. Min vanlige strategi er nemlig å bytte prosjektør før pæren er "utgått". AVShop har jo en veldig fin pæregaranti som burde passe veldig bra med Rubyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men 2200:1 "ekte kontrast" er jo ikke spesielt imponerende?

11660:1 er jo "LCD kontrast", og det suger.

Exakt vad är LCD kontrast?

/Mattias

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Noen som har muligheten til å legge ut noen "screenshots" fra denne fine saken...?
    Om du menar bilder från duken så har jag iaf några. Dom är inte så bra, är helt noobie med kamera, så färgerna och skräpan blir inte vidare.
    Men iaf:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Exakt vad är LCD kontrast?
    Han mener kontrasttall som oppnås ved hjelp av f.eks dynamisk iris.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nin
    Om du menar bilder från duken så har jag iaf några. Dom är inte så bra, är helt noobie med kamera, så färgerna och skräpan blir inte vidare.
    Men iaf:
    Aiai.... det så da riktig bra til å være et enkelt bilde. Må vel nesten ha noe sånt når det faller litt i pris....

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •