Offisiell tråd Sony VPL-VW100 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 239
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Også interessert i noen lumen-målinger for de 3 modus'ene...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene ligger jo i bildet i mitt forrige innlegg. Du finner verdiene i foot-Lamberts, og målingene er gjort ca en meter fra linsen.

For øvrig er lysutbytte ikke allverden med irisen lukket, men det er nok til at mitt 100" går lerret fungerer tilfredstillende. Jeg ville nok byttet til hvitt lerret dersom projektoren skulle blitt fast inventar i hjemmekinoen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm,
    Vil dette med valg av tesbilder og forskjellige kontrast verdier og bruk av iris, bety at et 16:9 format bilde som bruker hele bildebrikka vil oppnå andre kontrast verdier enn hvis man tester og måler kontrast med 2,35:1 bilde materialer.

Er ellers litt i tvil med det du anga om foot-Lamberts verdier Gorm, trodde foot-Lamberts hadde med lysstyrke/areal slik at lerret gain og størrelse er viktige faktorer her. Det å måle direktelyset fra projektoren 1 meter fra linsa (som jeg oppfatter at du gjorde her) gir vel neppe noen foot-Lamberts verdier man kan bruke til noe annet enn nettop kontrast målinger og forskjellen på max og min.

Tar man med størrelsen på det opplyste arealet med valgt brennvidde på objektivet, kan man kanskje lese ut noen mer brukbare verdier, men det er mulig jeg har missforstått noe her....:? ;-)

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foot-Lamberts er jo bare en måleenhet, så den beskriver jo ikke hva en skal bruke den til å måle med.

Husker at Per Johnny målte lysstyrken fra projektoren min ved lerret og kom fram til ca 9 husker jeg og det var kun akkurat nok til å få tilfredstillende hvitnivå. (selv om dette er veldig subjektivt) Hadde jeg økt størrelsen (dvs avstand til lerret på CRT) hadde denne verdien falt mye i mere enn 3,5m avstand.

Hadde vært morsomt å høre hva du målte i lerretsavstand, Gorm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    foot-Lamberts er jo bare en måleenhet, så den beskriver jo ikke hva en skal bruke den til å måle med.

Husker at Per Johnny målte lysstyrken fra projektoren min ved lerret og kom fram til ca 9 husker jeg og det var kun akkurat nok til å få tilfredstillende hvitnivå. (selv om dette er veldig subjektivt) Hadde jeg økt størrelsen (dvs avstand til lerret på CRT) hadde denne verdien falt mye i mere enn 3,5m avstand.
    Joda bwa, men da hadde du jo en lerret størrelse eller et areal på det projiserte bilde som ga denne verdien ved lerretet. Hadde Barcoen din hatt zoom objektiver som hadde samme blender verdi for forskjellige brennvidder så man kunne dobblet kastelengden og fremdeles hatt samme bildeareal der man målte ved lerretet og man ville fremdeles målt 9 foot-Lamberts ved en kastelengde på 7 meter. Foot-Lamberts er vel egenlig en beskrivelse av hvor intenst lyset er innenfor et fastsatt areal, så skal den brukes til noe fornuftig og beskrive lysforholdene i et bilde, eller er vel andre måleenheter som Lumens bedre egnet.

Synes det var noen litt interesante eksempler på det med lysstyrke på lerretet her.
    http://htrgroup.com/cgi-local/main.p...ion=brightness

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei Gorm,
    Vil dette med valg av tesbilder og forskjellige kontrast verdier og bruk av iris, bety at et 16:9 format bilde som bruker hele bildebrikka vil oppnå andre kontrast verdier enn hvis man tester og måler kontrast med 2,35:1 bilde materialer.
    Tror du misforsto meg litt. Valg av testbilde hadde noe å si for kalibreringen (pga den aktive irisen), ikke for kontrastmålingen.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er ellers litt i tvil med det du anga om foot-Lamberts verdier Gorm, trodde foot-Lamberts hadde med lysstyrke/areal slik at lerret gain og størrelse er viktige faktorer her. Det å måle direktelyset fra projektoren 1 meter fra linsa (som jeg oppfatter at du gjorde her) gir vel neppe noen foot-Lamberts verdier man kan bruke til noe annet enn nettop kontrast målinger og forskjellen på max og min.

Tar man med størrelsen på det opplyste arealet med valgt brennvidde på objektivet, kan man kanskje lese ut noen mer brukbare verdier, men det er mulig jeg har missforstått noe her....:? ;-)
    Foot-Lamberts er en måleenhet på lik linje med lumen, og har ingen ting med areal og gjøre, før en da spesifiserer målingen med henvisning mot et gitt areal. :wink:
    Kontrastmålingene mine er ikke noe annet enn akkurat det, nemlig en måling av projektorens maksimale lysutbytte mot det minimale. Dette kan på ingen måte brukes for å bedømme om en projektor er lyssterk nok for en gitt rom/lerret kombinasjon. Da måtte i tilfellet målingen vært gjort ved lerretet og ikke rett i nærheten av linsen. Lerretsstørrelse og kasteavstand ville også vært avgjørende faktorer. Grunnen til at jeg måler nært linsen er for å få en helt korrekt kontrastmåling. Hadde jeg prøvd å måle ved lerretet ville det ikke vært nok lys i ”sort” til at måleinstrumentet kan gjøre en helt korrekt måling. Måling nærmere linsen gir lysere ”sort” og tilsvarende lysere hvitt. Kontrastmålingen blir således helt korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Footcandle (fc) = 1 Candela/ft^2 = 1 Lumen/ft^2 (if Gain = 1)
    Lux (lx) = Lumen/m^2 = cd/m^2 = cd/ft^2 * 10.76
    Footlambert (fl) = PI x (cd/ft^2)
    Footlambert (fl) = 1 Lumen/ft^2
    Lumen = 0.981 Footcandles

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt det finnes fagfolk på forumet. Takker for oppklaringen Per Johnny. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har undertegnede sammen med Per Johnny endelig fått tatt en titt på denne hos Gorm. Vi fikk sett på en del materiale, og vurdert en hel del aspekter ved projektoren. Både DVD og D-VHS@1080i ble besiktiget...

Imponert... Tja - her snakker vi selvsagt en helt ny æra innen digital projeksjon. VW100 leverer en oppløsning, fargesmell, internprosessering og ikke minst et støynivå som knapt er noe å snakke om (les: den høres knapt) jeg aldri har sett maken til. 1080i HD fra Gorms D-VHS spiller var rett og slett bare av hakeslipp kvalitet, her snakker vi såvidt jeg kunne se nesten perfekt 1080i filmbasert de-interlacing, eller såkalt inverce telecine.

Sortnivået med irisen aktivert var også meget imponerende, noe av det beste jeg har sett så langt fra en digital projektor, men sammenlignet mot CRT er det fremdeles et stykke å gå. Projektorens gammahåndtering er imidlertid veldig god, og i tillegg svært justeringsvennlig, så detaljer forsvinner ikke, men en del av tredimensjonaliteten i de mørkeste scenene er ikke som på CRT. Sortnivået er imidlertid godt nok til å skape skikkelig med dynamikk og tredimensjonalitet i mellommørke til lyse scener.

Projektoren hadde imidlertid et merkelig fenomen ved at hvert hjørne hadde var lysere enn resten, der hjørnet nede til venstre var lysest. Lite merkbart på film, kun synlig uten signal... Ingen dealbreaker, da. I tillegg så jeg en bitte bitte bitte liten antydning til mini-VBer på rene fargeflater, men dette kan nok tilskrives kilden i mange tilfeller, selv om jeg synes jeg kunne se antydninger både på en D-VHS (Master and Commander) og DVD (DVE) kilde. Heller ingen dealbreaker, men på en projektor til 100.000 kunne nok jeg begynt å irritere meg hvis fenomenet et noe jeg etterhvert hadde lagt mer merke til.

Jeg ble kanskje spesielt imponert over projektorens evne til å håndtere tåken på Master and Commander - langt bedre enn noen DLP/LCD eller plasmaskjerm jeg har sett!

Et lite ankepunkt er prisen på pæren, ligger visst på veil 10k eller noe, og med 1500 timers estimert pæretid, som sikkert kan være lavere i praksis, kan det jo bli en kostbar affære å drifte en slik sak... Nå koster pæra ca. 6000 fra Japan da, litt å spare på import, men allikevel svært kostbar.

Kanskje du har noe å legge til, Per Johnny?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste i en lang testråd på Avsforum at det spekuleres i at pæra kanskje må byttes allerede etter 500 timer . Avs tråden er lagt ut som link tidligere i denne tråden for de som vil sjekke hva som nøyaktig skrives.
    Med den lampeprisen vil jo dette bli en vesentlig kostnad.
    Vet ikke om det stemmer, men gjør det det vil nok dette ha litt å bety.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pytt, pytt...
    Hva er vel 20 kroner timen i lampepris når det du ser på er såpass lekkert?

Det er vel også slik at prisen i Norge ikke er normalt profitt-kostnadsberegnet, hvilket betyr at den havner ned mot 5k. Innkjøpspris, med andre ord. Noe må jo Sony gjøre for at folk (les: entusiaster) skal kjøpe denne flotte PJ-en.

Dette med lysere hjørner er selvsagt litt irriterende, men det er vel tross alt færre sorte scener i de fleste filmer (unntatt Underworld).

Denne projektoren er vel bare begynnelsen på hva vi kan forvente oss servert i løpet av de neste to-tre årene.

Og ja - fargene og tredimensjonaliteten var bare helt topp!

Synd det ikke ble tid til litt BD, Gorm...
    En dose av det i ny og ne - og den stive lampeprisen er fort glemt...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-) Takk for demo Gorm. Var med Lygren og tittet på Ruby'en ett par timers tid. Det som Ruby'en gravlegger er den evige diskusjonen om hva som er best av 720p og 1080i. Når du får de-interlaced 1080i til 1080p(inverse-telecine på film-basert materiale) på en 1920x1080p projector så ser du hvor lekkert HD kan være, og hvor overlegenet 1080i er over 720p (PS! Dette gjelder 100% for film-basert materiale).

Inverse telecine på 1080i er det fortsatt få de-interlacere/skalere som utfører, men det vil endre seg raskt. 'Chipper' som Realta og Genum vil også utføre per pixel motion-aptive-deinterlacing på 1080i, og da vil resultatet også bli meget bra på videobasert 1080i.

Tilbake til Ruby'en. Må innrømme at det er første digitale projector som jeg har sett som har det jeg vil kalle ett 'crt-lignende' bilde. Alle primærfargene har stor gamut, som helt klart går utover selv HDTV-standarden. Dette håper jeg å få verifisert når jeg får den på enn full test ganske snart.

Den har meget god gjengivelse av realisme i mørke partier, har den det meget dype sorte som en 9 tommer crt? Nei, det har den ikke, er det noe problem, nei ikke veldig. Det er kun når den er nær sort i hele bildet at den trøbbler litt, men det er ikke noe 'deal-breaker'. Implematsjonen av auto-iris er gjort meget effektivt og fungerer utmerket. Sammenlignet med min Barco Cine 9, så leverer den ikke varene helt i det sorte, Cine 9'en produserer ett litt renere og mer 3d-bilde med dypere sort, og da er den ikke satt helt til absoultt sort, men satt til å gjengi detaljer ned mot 5IRE. Nå koster Cine 9'en 4xRuby, så det er ikke helt rettferdig.

Problemet med så gode projectorer er at du må jobbe svært hardt for å få til ett godt bilde på DVD, men det er fullt mulig med de rette kombinasjonene. Ett godt tips: skal du dere se flere typer materiale på den, så start ikke med HD, men start i den rekkefølgen som kvaliteten på materialet tilsier.

Gleder meg til å teste den mer.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo nok en gang ut til at dette er en fantastisk projektor, som banker alt annet av digitale projektorer på markedet. Synd det er så vanskelig å få sett den.

Hva synes du om fargene kontra en god CRT, Per Johnny?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest testene i DVD&Hjemmekino og lest litt her så er dette uten tvil den kvaliteten jeg vil ha på min neste prosjektør.. Så var det det å ha rå til den da..

Ser at noen nevner prisen på pæra, det følger jo tross alt med en ekstra pære (?) også da. For min del så bruker jeg prosjektøren 1000 timer i året, så for mitt bruk vil den vel holde i 3 år(ca) før jeg behøver å kjøpe en ekstra pære. Men tror nok jeg ville ha hatt en ekstra prosjektør hengende i taket for bruk med dataspill, surfing etc.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det følger ikke med en ekstra pære på vw100. det er på qualia 004. den koster 200k mer en vw100. får mange pærer for den prisen.
    morsomt at det allerede finnes tre stykk vw100 på dette forumet, og flere blir det vel når Lygren får ut fingeren
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    For min del så bruker jeg prosjektøren 1000 timer i året, så for mitt bruk vil den vel holde i 3 år(ca) før jeg behøver å kjøpe en ekstra pære.
    Levetiden på pæra til WV 100 er omdiskutert. På AVSforum finnes det eiere av "ruby" som sier kvaliteten på bildet begynner å svekkes etter 500 timer. Om dette er noen som har vært uheldig eller om det er veldig pirkete krav til kvalitet, vil vel vise seg.
    Blir spennede å høre når Jfinnerud, Lygren og andre(?) begynner å bruke sine over tid slik at det blir norske erfaringer.
    Bildekvaliteten er jo i utgangspunktet meget bra. Selv er jeg nå spent på hvem utfordreren til WV 100 kommer til å bli. PD sin Three 1080p virker som kommer til å ligge høyt i pris. Optoma HD7300 kommer vel til å ligge en god klasse under.
    Er det noen her som vet hvem som kan komme til å bli en seriøs utfordrer ? Slik det er i dag er det vel kun Barco Cine 9 og Sony G90 som nevnes og de må være toppkalibrerte.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, pæretiden er nok et lite aber her... Jeg tror nok imidlertid at 500 timers forbruk sikkert er mer merkbart på amerikanernes 150" lerreter enn mitt eventuelle 77-106". Uansett blir det spennende å se, blir jo litt skuffet hvis plutselig jeg får grønnskjær eller annet "snadder" etter bare noen hundre timer. Jeg tror imidlertid jeg har lest et sted at Xenon pærene er spesielt gode på å holde sin rene lysgjengivelse over hele levetiden, men at lysutbyttet muligens reduseres noe raskere enn på vanlige UHP'er.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysutbytte og "kvalitet" på bildet er et litt interessant tema som jeg bare har sett Greg i Widescreen Review uttale seg om. Dersom man har en trinnløs iris, som feks projectiondesign model three har, kan man kalibrere til et referanse-lysutbytte - feks 12 fL. En mer lukket iris gir et større kontrastforhold. Over tid vil man åpne gradvis for å beholde konstant lysutbytte. Så istedenfor å se at bildet gradvis blir mer lyssvakt vil man få et stadig dårligere kontrastforhold.

Slik sett bytter man altså ikke pæra når lyset er for svakt, men når kontrasten er for dårlig!

Jeg vet ikke om dette er mulig for prosjektører som benytter iris'n aktivt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser man litt mer på avs så ser man at man kan endre noen verdier i servicemenyen så får man mer lysutbytte. man kan gjøre endringer på hvor mye irisen åpner og lukker her. men disse modifikasjonene har man målt kontrastverdier på vw100 på 30000:1, så jeg tror ikke man skal være noe spesielt redd for å få for lite lys.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har muligheten til å legge ut noen "screenshots" fra denne fine saken...?

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •