Offisiell tråd Sony VPL-VW100 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 239
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Projektoren knuser alt annet av digitale projektorer, hvis en ser bort i fra storebror Qualia. Fyllingsgraden pikslene utgjør er nøkkelen her, og med 97,5 prosent må en så nærme som 0,5 meter fra duken (ved 100 tommer bilde) for i det hele tatt å se piksler. Projektoren BWA så på Sony Senteret er heller ikke kalibrert skikkelig, noe hans CRT faktisk er.

CRT er bedre på en del punkter, men lysutbyttet gjør Ruby langt med anvendelig. Det vil si at den måler langt bedre kontrastverdier i et normalt rom. I BWA’s sortmaskerte rom ”ruler” fortsatt CRT’en.

Når det gjelder kontrast i forhold til DLP så måler jeg etter D65 kalibrering; ca 2200:1 uten autoiris, og ca 11660:1 med autoiris.
    Ok, men 2200:1 "ekte kontrast" er jo ikke spesielt imponerende?

11660:1 er jo "LCD kontrast", og det suger.

Hadde håpet på 4-5000 i ekte kontrast, men det vil tydeligvis ta litt tid og det er vel like greit for da rekker prisen å falle også.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det test av VW1000 i mars utgaven av D&H?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nope
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et litt annet spørsmål da; Er den verd prisen? Hva synes vår eminente tester? Hva med dere andre?

Personlig sliter jeg litt med å rettferdiggjøre prisen. Det skjer en rivende utvikling på dette området, så det vil ikke være mulig å selge denne igjen uten store tap innen rimelig kort tid (1-2 år). Den ytelsen som W100 tilbyr for under 100K er jo en prisrevolusjon (hvis en ser bort fra eldre 3-rørs), men viser dette ikke bare hvor mye vi kan vente oss i fremtiden? Jeg vet at det koster å være tidlig ute og at kvalitet dessuten koster, men 80K+ er mye penger! Hvordan rettferdiggjør dere eventuelt et kjøp?

NB! Dette er ikke ment som en prisjakt

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av året så kommer det nok flere modeller med full HD støtte dvs. 1080p. Da er jo priskrigen igang igjen. Forhåpentligvis kan vi kjøpe 1080p projektorer til ca. samme pris som Optoma H79 i løpet av 2007. Det er jo en rivende utvikling i prosjektor teknologien, det er kun nå det siste året vi har kunnet kjøpe bra projektorer på den riktige siden av 20K, jeg betalte 30K for min 8700+ for litt over 2år siden, det er selvfølgelig litt ergelig at 7700 kan fåes for omtrent halve prisen, men når jeg tenker på hvor mye glede jeg har hatt av projektoren min spiller egentlig ikke prisen noen rolle. Har man råd til en VW1000 så har man nok såpass med penger at man ikke bryr seg nevneverdig om verditapet. Man kan fortsatt nyte bedre bilde og full HD i nesten ett år før det dukker opp noe som kan konkurere på biledkvalitet og pris.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Det er neppe et "utall" årsaker. Vet du hva kildematerialet var?
    Jeg skrev jo KAN være et utall. Nettop fordi kildematerialet er noe udefinert: En HT-PC som er satt opp av Sony og KUN 1 DVD-plate med en demo-snutt. (NB! Ikke DVD-Video, men HD-materiale i 1080i lagret på en DVD)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    BWA: vil du si at kontrasten er dårligere enn DLP?

Jeg vet at du er CRT entusiast, men du har sikkert sett noen bra DLP modeller å sammenlikne med.
    Ja, for å ha det klart: Dette er overlegent det beste jeg har sett av Digitale projektorer. Synes vi må skille mellom en projektor kontrast og en kino's kontrast. En projektor med god kontrast kan effektivt bli ødelagt av et dårlig lysdempet rom. Men husk at en annen projektor med dårligere kontrast blir enda dårligere i en dårlig lysdempet rom.

Jeg antydet ganske direkte til de gutta på Sony senteret at rommet var direkte uegnet til projektor demostrasjoner, men det tok dette ikke i det hele tatt. Han/de begynte å forsvare seg om at projektoren var så bra at det spillte ingen rolle. Det er dette som skiller en entusiast fra en annen. Tror de virkelig at det kommer en dude innom og er seriøst interessert i en projektor til 95.000 kr og så vil man ikke legge merke til at rommet 'suger' ?

Når det er sagt så er det mange parametre som må vurderes i projektorsammenheng, og sortnivå er bare en av mange parametre som må vurderes. Det er er klart at deres stolthet ble litt såret når det kom en dust innom for å se på 'verdens beste projektor' og så klagde han på at rommet var ikke egnet....

Kontrast er svært vanskelig å ta på øyemål. Sortnivå, derimot er noe lettere å beskrive. Hvis man ser på et mørkt bilde eller en bilde med mørke/sorte deler så er det lettere å anta sortnivå, fordi er er endel lettere å se forskjell mellom grått og sort. Når man har et sort bilde, kan man også se i hvilken grad er er forskjell mellom sort på bildet og det sorte man ser rundt lerret/rammen. Er rommet lysdempet og man ikke ser forskjell mellom set sorte bildet og veggen rundt kan man enkelt anta at sortnivået er svært bra.

Gleder meg til å se den på en blue-ray spiller, for kildematerialet var kun bare middels, etter min mening. Skygger/omriss var ganske tydelig rundt kanter/mennesker på det som ble vist. Og filmen var omtrent kjemisk renset for menneskehud i nærbilder (skikkelige nærbilder, altså)

Jeg bemerket også at ansiktene var noe 'flate' og bleke. (Ringenes Herre, DVD) og at de kanskje skulle kjøre en kalibrering DVD og sette opp bildet skikkelig. De mente derimot at de hadde satt den opp til å være nøytral, som han sa det. Det var så mye smak og behag ute å gikk. Jeg antydet at de kunne jo kanskje bare sette den opp til en korrekt fargetemperatur (6500K er det ikke det som det skal være, Gorm?) og så kunne folk bedømme selv.

Selv om jeg var rimelig klar på at det var svært bra bilde, ble de nok litt skuffet/sure for at jeg tillot meg å kommentere noen av egenskapene i rommet og projektoren, så det spørs om jeg velkommen tilbake når de har fått seg en skikkelig HD-spiller i kjelleren....

Og en annen ting, sånn helt på tampen. DLP-bransjen har et problem nå. For screendoor er jo helt borte og de flimrende speilene i sort som jeg så lett ser på DLP er ikke-eksisterende på denne projektoren.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde håpet på 4-5000 i ekte kontrast, men det vil tydeligvis ta litt tid og det er vel like greit for da rekker prisen å falle også.
    Jeg målte action model two til ca 2600:1 i samme rom, så jeg syns ikke det er spesielt ille. Du må skille på oppgitte maksverdier og en ferdig D65 kalibrert projektor. Da vil du finne at Ruby nesten ligger på nivå med dagens DLP'er, og jeg har ikke mye å utsette på kontrastnivået i hvert fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Model one mk III ligger på 3600:1 riktig kalibrert, ikke sant?

Eller er det jeg som husker feil?

Hvis det er riktig er det jo ett litestykke opp til den.

Men, når det er sagt har jeg alltid men at alt over 2000:1 er "godt nok" for å få den riktige kinofølelsen og jeg tviler ikke på at dette er en vanvittig god projector.

Når det gjelder prisen så synes ikke jeg det er så lurt å henge seg opp i tap og slike ting.
    Studenter som kjøper seg en projector til 15K for studielånet sitt stiller i en litt annen klasse enn oss som er "over middels intresssert" i hjemmekino og er entusiaster.
    Jeg har betalt 65K for min mkIII og synes det er verdt hver eneste krone. Det er klart at prisen pr. film er vanvittig høy, men så har jeg hatt mye moro også.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må huske at sortnivået ikke bare en avhengig av kontrastnivå, men også av lampestyrken. Det er jo derfor mange bruker grå lerret. En 2000:1 projektor kan godt ha bedre sortnivå enn en 4000:1 projektor hvis man senker lampestyrken og øker bilde størrelsen. Og det er etter min mening sortnivået som man legger mest merke til. Om det hvite er 8 eller 9 footlambert eller hva det nå heter, ekke så lett å se.... Men la oss ikke komme for langt bort fra topic.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp dette som skiller oss digitale fra dere analoge entusiaster

CRT folket er svært opptatt av absolutt sortnivå, mens DLP folket er mer opptatt av dynamikk og kontrast.

LCD folket bryr seg ikke om noen av delene;-)

Dette er uansett en spennende teknologi som gagner alle leirer på grunn av økt konkurranse som setter både LCD og DLP produsentene under press og det er utelukkende bra for oss.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD folket bryr seg ikke om noen av delene;-)
    Haha, nei vi er kun opptatt av å kunne plassere den på "umulige" steder....;-)

Ellers så må jeg si at det må ha vært en rimelig klargjørende opplevelse for deg, Arendal, den shootouten vi hadde. Du er vel mer pro-DLP nå enn noen gang...;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt dere ikke har sett Ruby da gutter, for da er det ikke lett å gå tilbake til hverken LCD eller DLP.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte faktisk på å ta en tur for å se nærmere på den, Gorm. Men så ble guttungen sjuk, og det rant ut i vasken. Men kanskje like greit, ettersom alt annet blir en nedtur.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    En projektor med god kontrast kan effektivt bli ødelagt av et dårlig lysdempet rom. Men husk at en annen projektor med dårligere kontrast blir enda dårligere i en dårlig lysdempet rom.
    Er ikke helt enig i denne utalelsen, da jeg mener at en projektor med dårlig kontrast og kanskje også en litt høy lysstyrke, kan spille på at irisen i øyet ikke lukker seg ned og øyet derfor blir mindre følsomt for skavanker i sortnivå og kontrast ved dårlige (lyse) visnings forhold. En projektor med gode kontrast og sortnivå egenskaper vil derfor bli mest "krøplet" av dårlige visnings forhold som stjeler mer i ytterkantene av ytelses område, en en allerede "krøplet" projektor som man nermest ikke ser har dårlige egenskaper før man virkelig prøver med god lyskontroll å hente ut mer av kontrast og sortnivå.

CRT projektorer og sikkert også Ruby hvis man går for store lerret arealer som temmer den høyere lysstyrken kan nok tjene betraktelig på god kontroll i visnings rommet, men vil ellers tro mange lampebaserte projektorer blir ganske så ubehagelig lyse å se på i helt sorte rom hvor man får full "blenderåpning" på øynene.....;-)

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: Må må du lese nøye hva jeg skriver: ...KAN bli effektivt ødelagt... jeg skrev ikke VIL bli effektivt ....

Er du virkelig uenig at : En projektor med god kontrast kan effektivt bli ødelagt av et dårlig lysdempet rom ?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Haha, nei vi er kun opptatt av å kunne plassere den på "umulige" steder....;-)

Ellers så må jeg si at det må ha vært en rimelig klargjørende opplevelse for deg, Arendal, den shootouten vi hadde. Du er vel mer pro-DLP nå enn noen gang...;-)
    Det er vel fordi det er så mange pro-LCD ute og går her som føler de må forsvare LCD:wink:

He he neida, men jeg mener at disse iris triksene ikke er noen god idé.
    Og nå kommer det DLP projectorer med det samme trikset fordi de må henge med i tiden.

Og, en annen ting som ødelegger bildet en del er denne opphausingen som LCD projectorene har fått den siste tiden. Det skaper for store forventninger som nesten ikke er mulig å innfri. Når man skriver at Z4 kan konkurrere og endatil kanskje er bedre enn de beste DLP projectorene får man jo visse forventninger ikke sant?
    Blir som når George Lukas skal lage en ny Star wars film, forventningene er så høye blandt fansen at det er rett og slett ikke mulig å innfri.

Jeg håper ikke Ruby havner i samme kategori, altså som ett opphauset produkt som ikke leverer varene når det kommer til stykket.
    Det er bare å innse gutter, vi blir aldri helt fornøyde. Joda, vi er kanskje fornøyd en stund men så begynner det å krible ikke sant?
    Man leter etter feil fordi man vil finne dem.

Men når det er sagt så er denne SXRD teknologien i teorien det perfekte kompromiss mellom LCD og DLP, og gir man den et par generasjoner på seg vil den kunne knuse all motstand. Problemet er Sony, som har en egen evne til å spenne bein på seg selv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: Må må du lese nøye hva jeg skriver: ...KAN bli effektivt ødelagt... jeg skrev ikke VIL bli effektivt ....

Er du virkelig uenig at : En projektor med god kontrast kan effektivt bli ødelagt av et dårlig lysdempet rom ?
    Neida er ikke uenig med deg i det hele tatt bwa, jeg mener forsåvidt også at VIL bli effektivt ødelagt også stemmer, etterom det ikke finnes sort lys, og alt strølys og refleksjoner i rommet som konkurerer med lyset projektoren får reflektert fra lerretet vil kunne forstyrre vaske ut og ødelegge et potensiellt godt bilde fra en projektor som ellers mestrer sortnivå og har god kontrast.

Det jeg var uenig i var det jeg forstod det som du mente at

Men husk at en annen projektor med dårligere kontrast blir enda dårligere i en dårlig lysdempet rom
    som jeg forstod det soam at en projektor med dårlig sotnivå og kontrast vil være enda mer skadelidene ved dårlig lyskontroll, og det var det jeg ikke fikk helt til å stemme med mine egene erfaringer fra f.eks en eldre Ask "impression" A4 i et rom med lyse vegger og tak på et hvitt lerret sammenlignet med f.eks en BG808s projektor som aldri får vist kontrast eller sortnivå ved disse lysforholdene og får et bilde på lerretet som ligner mer på det A4 presterer....

Synes forøvrig man kan si at en dårlig projektor kan i enkelte tilfeller heller få litt drahjelp til å fremstå som bedre med dårligere lyskontroll, og det er mange sortnivå og kontrast problemer som ikke kommer skikkelig frem før man får skikkelig god lyskontroll og ser hva som kommer ut av projektoren.
    Et eksempel på det er f.eks luft kobblet objektiver og haloing som enkelte CRT projektorer kan slite med og som bare blir enda tydeligere i et helt mørklakt rom med sorte vegger og tak.

Tror dette er litt lurt å tenke på med litt tilfeldige demonstrasjoner av slike High End projektorer som Ruby denne tråden omhandler også, så man ikke kommer til skade for å regne med mindre skavanker fra iris og mangel på ekte sortnivå, pga rommets påvirkning av det man ser.

Er heller ikke i tvil om at Ruby er en imponerende projektor, og kan for gøy nevne at en ASK A4 projektor på midten av 90 tallet vel var oppe i noen av de samme prisklassene som den ved innkjøp, med det i tankene så synes jeg fremtiden ser meget hyggelig og lys ut for oss som liker hjemmekino med projektor...;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter å har rekalibrert projektoren med andre testbilder har jeg fått nye og langt bedre kontrast tall. Det viste seg at testbildene på AviaPro ikke fungerte optimalt. Dette fordi "målefeltet" kun utgjør en liten del av den totale bildeflaten, mens resten fylles av sort bakgrunn. Dette lurte irisen til ikke å åpne fullstendig, selv om det var 100 IRE i det lille "målefeltet". Jeg fant imidlertid andre testbilder der hele bildeflaten gjengir samme gråtone, og dermed var det duket for ny kalibreringsrunde.
    Kontrasten jeg målte uten iris tidligere var med irisen åpen, mens projektorene klarer bedre kontrast med irisen i fast lukket possisjon.

Ny måling:
    - Iris aktiv: 12590:1
    - Iris lukket: 3900:1
    - Iris åpen: 2600:1
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bildet for mørkt i iris lukket posisjon?

3900:1 er i såfall bra kontrast og absolutt til å leve med.

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •