Offisiell tråd Sony VPL-VW100 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12
Viser resultater 221 til 239 av 239
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ruby

Har forreste fått meg en Ruby jeg også nå

Har kjøpt meg takfeste ved navn Chief

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å lage nytt brukernavn da kanskje? SXRD4ever?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,nei,nei, ingen kan vel glemme sin første og store kjærlighet, vel ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en uheldig vinner av å være veldig følsom for DLP regnbuer så jeg må inntil videre holde meg innen LCD verden. Dette er litt synd med tanke på at det jeg synes hovedsaklig DLP overgår LCD på er dynamikken i bildet som igjen fører til god 3d følelse (høy native kontrast). Så mitt spørsmål er til dere SXRD eiere. Er SXRD like bra på dette punktet. Hvis så er tilfelle, har DLP fortsatt noen fordeler som teknologi over LCOS?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panelkontrasten er høyere fra SXRD enn fra DLP. Svakheten ved SXRD, LCOS, LCD og 3 chip DLP er konvergens. Skarpheten ved singelchip DLP er langt høyere, men ulempen er selvsagt mer uro/bildestøy. Sistnevnte er nesten eliminert av brilliantcolor teknologien.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så er panelkontrast høyere på SXRD, men litt mer konkret på spm. mitt, opplever du at dynamikken i bildet fra SXRD er like god som på DLP?

Jeg legger ved et bilde som illustrerer forskjellen jeg opplever mellom LCD og DLP:

Vedlegg 12635

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Ok så er panelkontrast høyere på SXRD, men litt mer konkret på spm. mitt, opplever du at dynamikken i bildet fra SXRD er like god som på DLP?

Jeg legger ved et bilde som illustrerer forskjellen jeg opplever mellom LCD og DLP:

Vedlegg 12635
    Du kan ikke sammenligne SXRD og LCD. Dynamikken i bildet er meget god med SXRD.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW100 gir, uten bruk av den dynamiske irisen, et mer dynamisk bilde enn de aller fleste DLP'er på markedet i dag.
    LCD bruker et gjennomlyst panel, mens SXRD er reflekterende paneler. Derav den enorme forskjellen i panelkontrast
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Panelkontrasten er høyere fra SXRD enn fra DLP. Svakheten ved SXRD, LCOS, LCD og 3 chip DLP er konvergens. Skarpheten ved singelchip DLP er langt høyere, men ulempen er selvsagt mer uro/bildestøy. Sistnevnte er nesten eliminert av brilliantcolor teknologien.
    Er litt uenig men også enig. DLP single-chip har helt klart skille mellom pixeler, noe som skaper ett litt skarpere bilde på ting som ikke har full-oppløsning pga de klare-skillene oppfattes som skiller uansett om de skal være der heller ikke. Hadde single-chip DLP hadde hatt 100% fill-factor så ville bildet ha sett litt mykere ut på material som ikke har full oppløsning.

Så mange vil oppfatte oppskalert dvd som skarpere på en single-chip 1080p DLP iforhold til en en 3-chip SXRD, som både har høyere fill-factor og kanskje ørlite mis-convergence.

Så det er en smakssak om man vil ha den litt 'kunstige'-skarpeheten eller en mer riktig, men mykere gjengivelse. Skarpheten er der på SXRD, men den kommer først når kilde-materialet har oppløsningen i seg.

Jeg så PD sin Model 3 hos Gorm, og den var enorm god i bildekvalitet, så det blir små preferanser som gjør om man velger det ene eller det andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    VW100 gir, uten bruk av den dynamiske irisen, et mer dynamisk bilde enn de aller fleste DLP'er på markedet i dag.
    LCD bruker et gjennomlyst panel, mens SXRD er reflekterende paneler. Derav den enorme forskjellen i panelkontrast
    Aaah det er musikk i mine ører. Jeg trodde egentlig det var slik pga reflekterende teknologi og målte kontrastverdier, men likevel godt å få det bekreftet og beskrevet på denne måten. Takker og bukker. Jeg håper jeg kan få meg en demo på SXRD på Sony Centeret eller noe.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dilemma

Hva ville dere gjort. Har fått et godt tilbud på en brukt ruby, (650 timer ) samt importert fra japan pris 32k. eller ville dere ha valgt en helt ny pearl til 36k?

høres så mye godt om pearl, men det kan da ikke være sånn at en pearl overgår eller tangerer ruby på ren bildekvalitet?

Takker for tanker rundt dette.

hilsen
    pt

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står jo en del om dette i Pearl tråden. Det virker som Pearl faktisk er bedre enn Ruby på en del områder. Men Xenon pæra gir bedre farger siden den har bedre spekter enn UHP pæra i Pearl. Så er det prisen på pærer, er vel 10K for en pære til Ruby som hvis en er kresen ikke holder så alt for lenge. Pearl sin koster vel 3K og holder to til tre ganger så lenge.
    Byggkvaliteten på Ruby er vel overlegen selv om Pearl er bra. Sikkert mye bedre om noen som har testet hatt begge uttaler seg men synes spørsmålet var interesant. Har sett begge i aksjon men på forskjellig tid og begge har et imponerende bilde.
    Tror selv jeg ville gått for Pearl. Takfestet til Ruby koster vel rundt 8K bare det, så det er mer som koster med den.
    Dette er bare "min humble opinion"

PS; er du ikke fornøyd med 8720?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TAkker for svar Counterpointer. Det ser ut som pearl er det mest fornuftige alternativet rent økonomisk selv om ruby tilbudet var meget sjenerøst.

joda er fornøyd med 8720, men du vet, er på tide med noe nytt og da gjerne 1080p da jeg har endel hddvd'er.

pt

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer:
    Kan du forklare nærmere hvordan byggekvaliteten er bedre på Ruby?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Til 32k hadde jeg ikke vært i tvil ett sekund. Selv om Pearl er god på mange områder er Ruby allikevel et godt hestehode foran, ikke minst grunnet Xenon-pæra. Nå er jo 650 Xenon-timer faktisk en hel del da, bør jo sikkert bytte pære etter 1000-1500 timer, så pris i praksis med såpass mange timer på telleren er jo litt høyere.

Sånn i forhold til byggkvalitet er Rubyen bedre på alle måter... Den bare oser eksklusiv kvalitet, har renere linjer og en penere finish generelt. En del større også, men det bare kler den.

Sånn negativt i forhold til Pearlen er ikke irisen like god, men allikevel helt i toppklasse. Ujevn uniformitet har du noe mer på VW100 enn VW50, som resultat av at irisen struper noe mer ujevnt, men heller ikke det er noe større problem, verken på VW50 eller 100en.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Counterpointer:
    Kan du forklare nærmere hvordan byggekvaliteten er bedre på Ruby?
    Hvis du forstår det som at Pearl er dårlig så er det ikke det jeg skriver. Sier seg vel selv at en dobbelt så dyr pj fra samme firma har bedre kvalitet. Refererer til postene (i både denne og sine egne tråder) fra Lygren, Gorm og Jfinnerud som alle berømmer byggkvaliteten på Ruby. Og de er vel alle ganske godt oppdatert på dette.
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sikkert mye bedre om noen som har testet og hatt begge uttaler seg
    Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    Sånn i forhold til byggkvalitet er Rubyen bedre på alle måter... Den bare oser eksklusiv kvalitet, har renere linjer og en penere finish generelt. En del større også, men det bare kler den.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje ikke byggekvalitet som etter min mening er det rette ordet på beskrivelsen mellom Pearl og Ruby, men at det er to forskjellige lampe teknologier som krever ganske forskjellige tekniske løsninger i alt fra strømforsyning og effektiv kjøling osv, til hvor mye fysisk plass man må ha inne i projektoren.

Går også ut i fra at Ruby ble tidsmessig konstruert før Pearl, og det er gjennomført en del evalueringer og innsparinger og andre material valg i ikke bildekritiske deler for å få ned produksjons kostnader og for å lage et billigere produkt som blir lettere å selge. Det å velge en lampeteknologi som er rimeligere å produsere og krever den halve effekten både i tilført og kjølings effek og i tilegg koster mindre pr.driftstime for forbruker vel en av de største forskjellene.

Det kan vel derfor tyde på at Pearl har blitt et mer optimalisert produkt der man får mer bildekvalitet/krone selv om det går litt utover hvor korrekt og bredt man får farge spekteret fra xenon vs UHP osv. Det finnes vel egentlig ikke god eller dårlig kvalitet, men riktig eller gal kvalitet i forhold til det behovet produktet skal dekke og hva det skal brukes til.

Med bygge kvalitet kan vel både det formgivede utseende gi eierglede og brugs glede osv, men det at man har en lampe som er konstruert for å vare ca dobbelt så lenge og koste ca 1/3 ved bytte osv , det har vel også med bygge kvalitet, samt eier og brugsglede å gjøre....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer DBTore sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På jakt etter ny projektor.

EDIT: Dette er en teknisk tråd, opprett ny tråd under "produkt- og prisjakt".

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Pearl sin koster vel 3K
    Det spørs vel kanskje hvor du kjøper denne, men over disk i Norge ligger denne på rundt 4500,- eller der om kring. Jeg skal ikke gjøre dette til en prisdiskusjon, men det kan være relevant i forhold til diskusjonen over. VW100 lampen er fremdeles en god del dyrere og har kortere levetid.

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •