Offisiell tråd Sony VPL-VW100 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 239
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    gi oss lillefingeren da

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at vi har en konflikt mellom Gorm's arbeidsgiver og oss i forumet. Så det er vel ikke rart om at Gorm har fått testet projektoren i regi av Hjemmekino, så det er vel ikke annet enn rett og rimelig at han må skrive for bladet først.

Men jeg er kjempespent, jeg og

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert:
    -VW100 har mer realistisk fargepallet, langt lavere viftestøy og penere utseende.
    -Model three fremstår skarpere (ikke så rart siden konvergens er et ikke-tema), den har mer fleksibelt lysutbytte, fillrate er lavere enn på VW100 men det er ikke et tema med mindre lerretsbredden langt overstiger sitteavstand. RGB-flimmer er heller ikke et tema, og det har jeg fått bekreftet fra folk som er svært følsomme for fenomenet. At model three har sykt bra bildebehandling er det vel ingen som tviler på, i og med at den bundles med CII.
    Kontrasten fra model three når ikke samme nivå som VW100 (med aktiv iris), men kontrasttallene jeg målte fra MT er fantastiske, og spec'en på projektoren lyver ikke. :shock:

Mer om denne fabelaktige projektoren kommer i Hjemmekino (oktober). ;-)

Diskusjoner rundt model three tas i egen tråd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skriver om VW100 i forhold til Three. Er det Ruby uten prosessor(dvs innebygd prosessering) og Three med CII ?
    Eller har du sammenlignet med CII på begge ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se jeg har referert til bildebehandlingen i det hele tatt, annet enn å skrive at CII gjør en god jobb?
    Selvfølgelig har jeg testet CII og VantageHD på VW100. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare ha det inn med teskje ;-)

Ruby bundlet med CII får en, som jeg har sett, til 132 K mens Three og CII kommer på 148 K
    Blir spennede å lese full test

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom Sony senteret i dag. Tok en ny titt på "Ruby". Fikk dem til å vise bildet utenfor det grå rammelerretet. Det blir utrolig mye mer smell ifarger og kontrast på den hvite veggen :-D
    Selvfølgelig må en ta høyde for at pj ikke er optimalt kalibrert (hverken for hvitt eller grått antagelig). Men ut i fra det lille jeg kunne se der tror jeg at jeg ville valgt hvitt lerret.
    Lampa på demo pj har nå gått 370 timer. Så foresten ikke noe til lysere hjørner som noen har referert til.
    Selger mente bestemt at lampa skulle holde 2500 timer, målinger fra AVSforum kort lampeliv ble avblåst som "de må ha vært uheldige".

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De selgerne på sony centeret har ikke voldsomt med peiling, så man må vite hva man skal se etter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg så var hvertfall bedre bilde på hvitt enn på grått med de innstillinger som pj hadde i dag.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du ser hvitt og grått samtidig vil selvfølgelig øyet oppfatte det som om det er mye mer sprut i bildet på det hvite lerretet. Heldigvis ser man vanligvis bare på det ene, så det blir en smaksak hva man velger egentlig. Lyskontroll er selvfølgelig avgjørende her.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 100% lyskontroll i rommet men veggene og taket er lyse. Er enig i at det er vanskelig å se forskjell hver for seg men uansett vil det jo være en faktisk forskjell.
    "Ingen" (=Bjørn H.) hevder at hvitt lerrett er det eneste som gjengir farger riktig. Noe som høres fornuftig ut samtidig som det er fullt mulig å ha en subjektiv oppfattning av at grått lerret gir et bilde en liker bedre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er 100% lyskontroll i rommet men veggene og taket er lyse.
    Ut i fra mine erfaringer med bruk av CRT projektorer oppfatter jeg det du skriver her Counterpointer med 100% lyskontroll med lyse vegger og tak, litt som en selvmotsigelse, selv om jeg er langt på vei enig i resten av det du skriver.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyskontroll er vel om det kommer lys fra andre kilder enn pj ? Refleksjon fra rommet (evt den hvite smokingen en selv har på seg :wink: ) påvirker kontrast og vasker ut bildet men er vel ikke det en kaller lyskontroll.
    Korriger meg gjerne om dette er feil.

Poenget er vel uansett at med de forholdene som var i rommet oppfattet jeg at hvitt ga bedre bilde selv på et 100 tommer lerret. Så hadde jeg vært så heldig å hatt "ruby" selv ville jeg definitivt hatt hvitt lerret. Syntes ikke sortnivå led så mye at det ikke var verd å ofre for å få mer smell i farger.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, en lysbryter og en rullgardin fra Ikea kvalifiserer ikke akkurat til "100% lyskontroll".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Lyskontroll er vel om det kommer lys fra andre kilder enn pj ? Refleksjon fra rommet (evt den hvite smokingen en selv har på seg :wink: ) påvirker kontrast og vasker ut bildet men er vel ikke det en kaller lyskontroll.
    Korriger meg gjerne om dette er feil.

Poenget er vel uansett at med de forholdene som var i rommet oppfattet jeg at hvitt ga bedre bilde selv på et 100 tommer lerret. Så hadde jeg vært så heldig å hatt "ruby" selv ville jeg definitivt hatt hvitt lerret. Syntes ikke sortnivå led så mye at det ikke var verd å ofre for å få mer smell i farger.
    Definisjonen "lyskontroll" er meningsløs i et hvitt rom. Der vil det uansett blending av rommet, aldri være noe som minner om lyskontroll.

Ellers er jeg helt enig med deg, grått lerret er absolutt ikke å anbefale sammen med VW100, uansett hvor god lyskontroll en har.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et tema som vil få noen og enhver til å sette kaffen i halsen hvis man begynner å regne på det. Sjekk her:

http://www.digitalprojection.com/content/view/147/114/

Her har vi noen verdier for rombelysning i lux:
    http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/icets/basicp.htm

For å ta to vidt forskjellige prosjektører, Sony Ruby og Kodak 333. Den ene med superkontrast, den andre med superlysstyrke. Vanlig rombelysning er 100 lux. Faktum er at man må helt ned i 0,1 lux i rombelysning før Ruby har større kontrast enn Kodak'n. Jeg har ikke noe tall på hva hvite vegger gjør med et ellers mørklagt rom, men fra 2 lux og oppover har Kodak'n minst 3 ganger så høy kontrast som Ruby. Og da har jeg beregnet med 2000 lumen og 2000:1, selv om Kodak selv har målt den til 3000 lumen og 3000:1.

Digital Projection kaller dette Total Environment Dynamic Range, og de har anbefalte verdier på siden jeg linket til over.

Temaet fortjener egentlig en egen tråd, siden bruksmønster og rommet i seg selv har så stor innvirkning på hvilken prosjektør man bør velge. Men det som er temmelig klart er at folk som skal ha prosjektøren i den lyse stua si bør tenke litt mer på lysstyrke og litt mindre på kontrast.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så er det noen av oss som verdsetter skikkelig sortnivå også, og da er kodak'en ikke akkurat øverst på ønskelisten. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Der er ikke jeg helt enig... Et hvitt lerret hadde jeg nok gått for gitt at jeg hadde hatt et mørkt, fint dedikert kinorom. Ettersom jeg ikke har dette, med store hvite vegger, fungerer et grånyansert lerret meget bra hos meg. Jeg synes for øvrig på ingen måte i mitt oppsett av Rubyen har tilstrekkelig kontrast, den er et godt stykke unna CRT fremdeles, men selvsagt et godt skritt lenger enn mye annet...

I forhold til "kontrast" over 0,1 lux stemmer det jo at projektorer og TVer med høyere lysubytte har større kontrast, men øyet er svært følsomt langt under 0,1 lux... Dermed er kontrast over 0,1 lux kun aktuelt for de som måtte finne på å se film med lys på, det gjør jeg kun når kona krever det, for å si det slik...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mon tro hvor mye 0,1 lux er... Har ikke du et lysmeter, Gorm? Når det begynner å bli vanskelig å lese en bok, hvor mye viser meteret da? Hadde vært kjekt med en referanse i den mørke enden av skalaen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er interesant. Når kan en begynne å snakke om lyskontroll ? Er det et rom med mørke farger eller må en gå for sort.
    Har lagt merke til at jeg liker kontrasten i Lillestrøm Kino (SF). Der er gulv vegger og tak helt sorte. Det er kun de lovpålagte rømmingskiltene med lys som spolerer den helt perfekte løsningen.
    Hva med den justeringen i menyen som er beskrevet tidligere ift lysutbytte på "ruby" hørtes jo ut som det ville gi MYE lys. Skulle ikke du prøve det Lygren ?

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •