Viftestøy i AE700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viftestøy i AE700

Hei..

Jeg har kjøpt meg en AE700 for noen uker siden og må si at jeg er veldig fornøyd med prosjektoren. Jeg har plassert den på en hylle rett over sofaen der jeg sitter. Dette er jo ikke akkurat ideelt i forhold til viftestøy ettersom prosjektoren da står rett over hodet mitt... Men med low power på pæren så er jeg passelig fornøyd med støynivået (det skal vel da ligger på rundt 26db). Men jeg opplever at prosjektoren etter ca 20-30 min bruk øker viftestyrken ganske mye. Støynivået blir da såpass høyt at det er veldig irriterende. Er det noen andre som har AE700 som opplever det samme, og er dette normalt??

Er det noen som har prøvd seg på noen vifte modder i AE700?? Jeg vet at AE900 har et lavere støynivå og jeg går utifra at dette er pga en mer stillegående vifte. Kanskje det går ann å kjøpe en ny vifte og sette den inn i AE700 for å komme på samme støynivå som 900 (eller enda bedre)???

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er viftestøyen konstant (ikke irriterende). Har også hyllemontert over sofa. Kan det tenkes at din plassering er slik at den hindrer noe av innsug eller utblås og dermed øker temeraturen i pj'n?

G

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har det samme problemet med den støyen. men min henger i taket med god lufting,

Kanskje det er for varmt i rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joiki
    har det samme problemet med den støyen. men min henger i taket med god lufting,

Kanskje det er for varmt i rommet?
    Denne har jeg faktisk svar på; Viften går opp ett hakk når den takmonteres. Dette er noe som ligger i firmware og skal være et sikkerhets tiltak mot overoppheting.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Big
    Denne har jeg faktisk svar på; Viften går opp ett hakk når den takmonteres. Dette er noe som ligger i firmware og skal være et sikkerhets tiltak mot overoppheting.
    Det er nok dessverre noe upresist. Ja, det er riktig at om projektoren settes i takmodus (snur bildet opp ned) så øker viftehastigheten, men det skjer umiddelbart, og ikke etter 20-30 minutter som trådstarter beskriver.

Jeg har ikke opplevd at min AE700 har endret viftehastighet under drift.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok en sammenheng med temperaturen i rommet mitt. Jeg har ikke fått undersøkt dette så mye enda, men det ser slik ut.. Bortsett fra viftestøy (som sikkert er mye værre på mange andre projektorer) så er dette en super projektor!! Gleder meg til å få hendene mine på en xbox 360 :-)

Jeg ser at ingen har svart på modde spørsmålet mitt, men det er kanskje like så greit.. Det spørs vel om jeg hadde turt å prøve meg på noe triks. Jeg gikk ganske drastisk til verks på xboxen min en gang i tiden for å gjøre den lydløs, og det gikk nesten gale...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke en viftemod på en AE700 er å anbefale ettersom disse projektorene er såpass optimalisert for å kjøle akkurat tilstrekkelig fra produsentens side at det ville nok fort gå utover levetiden hvis den får litt mindre og dermed for lite kjøling. Eksterne vifter som kan være med på å gjøre luften i området mest mulig kjølig hvor projektoren suger inn kjøleluften, kan kankje ha noe for seg, og eventuellt vifter som kjelper projektoren å bli kvitt den oppvarmede kjøleluften eksternt mest mulig effektivt, kan kanskje være nok til at ikke projektoren trenger å kjøre opp de interne viftene etter ca 15-30 min. drift.

Er det et viftelager eller en temp føler osv. som er gåen og man må skifte ut noe fordi projektoren støyer ekstra mye, er vel det noe man bør overlate til fagfolk å gjøre noe med i disse små og meget komrimert konstruerte projektorene, i alle fall så lenge projektoren er innenfor garanti perioden.

Senere hvis man vil teste ut litt viftemodding og man nermest har avskrevet projektoren og det ikke er så farlig hvis man skulle komme til å ødelegge den, kunne det kanskje gå ann å viftemodde litt med å benytte større vifter som kan gå langsommere og stillere osv, men tviler på at man får plass til noen slike vifter direkte inne i det trange kabinettet, så er redd projektoren ikke blir like nett og liten etter en slik modifisering ....;-)

Det man kan gjøre selv, er jo å sikkre at ikke den varme eksos luften blir sugd inn i innsugene igjen, dvs sikkre god utskifting av lufta rundt projektoren og at eksos luften mer slipper uhindret ut i rommet. Kjølesystemet i slike projektorer trekker gjennom ganske mange liter luft i timen , og det er viktig å holde luftfilerne mest mulig rene så ikke kjøleviftene må jobbe ekstra for å få tilstrekkelig med luft i gjennom. Har tidligere lest tråder hvor tett luftfilter har vært synderen for akkurat den ekstra oppgearingen av viftestøyen du beskriver.

Som nevt tidligere her i tråden så kjøres viftene generellt litt med litt mindre rpm med mindre støy når den settes opp til å kjøre i desktop oppsett, der den fysiske kjølingen blir bedre og projektoren generellt kan kjøre med mindre hastighet på viftene også når den varmes opp. Det er vel derfor ganske vanlig å hyllemontere AE700 med projektoren i et desktop oppsett, og bruke lens shift til å senke bildet tilstrekkelig for at det treffer lerretet. Man kan selfølgelig ikke plassere projektoren 10cm fra det horisontale taket på denne måten, man er vel mer i en litt høyere en senter et av bilde på leretet, og man kommer vel ofte litt nærmere ørehøyde også med slike oppsett, så det er ikke sikkert at støyreduksjonen blir så veldig bra på denne måten.

Ellers kan man jo gå for en "hush box" løsning, som vel er den løsningen som vil kunne være mest støydempene hvis den gjøres riktig En annen ting man kan vurdere og testet litt, er å montere litt lydabsorberende materialer på flater (vegger og tak i nærheten av projektore)som ellers kan reflektere viftelyden og øke den hørbare støyen og de høyeste støy frekvensene som er mest forstyrrende fra projektoeren.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et veldig bra svar ask4me2!

Jeg har faktisk tenkt på en hush box, men kommer ikke til å gjør noe med saken for øyeblikket. Men.... Kanskje hvis jeg kjøper en stillegående 120mm vifte og fester denne på luftinntaket eller eventuellt på skrå over luftinntaket (vet ikke helt hva som vil bli best) så kjøler det ekstra bra.. Problemet mitt er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få strøm til en slik vifte... de plaseres jo vanligvis i pc'er... Noen som vet hvordan man kan løse dette??

Og er det noen som vet om man kan lese av tempen på ae700?? Jeg finner ikke noe på menyene...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viftestøy

Min 700 har ikke denne hastighetsøkning av vifte . jeg har min plassert i et overskap med døren opp da jeg bruker proj, hvilken innstilling har du satt på viftemodus i menyen, mulig det er en innstilling eller feil på proj.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •