Råd om zoom på projektor (AE700)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd om zoom på projektor (AE700)

Hva er best?

1. 1,0x zoom og lang kastelengde

eller

2. full zoom og kortere kastelengde

eller

3. et sted mitt mellom...

ps: bildet kastes på et kingpinlerret på 106", med gain på 0,85.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en slik pj, og forsøk jeg har gjort viser ikke noe særlig synlig forskjell i kvalitet mht zoom. Det er jo en optisk zoom, og forutsatt at optikken holder mål bør det ikke være de store forskjellene. Erfaring fra objektiver til fotografering tilsier at en bør unngå ytterlighet i begge ender, men har som sagt ikke sett særlig forskjell hos meg. Bruker et Euroscreen greyline på 2m (gain 0,8).

G

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi skal dra paralleller til fotografering så kan man generelt si at senter av optikken normalt sett er best. Om vi skal overføre denne kunnskapen til projektoren betyr det i praksis lengst mulig kastelengde (for å bruke ytterpunktet på zoomen) og ingen bruk av lensshift for optimal kvalitet.

I praksis tror jeg ikke det betyr særlig mye. Det er viktigere hvordan man får det til rent fysisk i det rommet man skal bruke. Jeg har også denne projektoren, og den står montert off-center fra lerretet i begge retninger, og zoomen et sted midt i mellom. Jeg har et lerret på 213 cm bredde og kasteavstand på drøyt 4 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er greia her, er at denne skal stå i et stoort rom, så jeg har sikkert 10 m bak fra lerretet, så det beste blir vel da å ha den projektoren 6,51 m fra lerretet slik som avstanden blir når zoom står på 1,0x.

Men:
    Vil lysstyrken bli bedre dersom den står nærmere? Dersom det er mer en anbefalte 6% lys i rommet, vil vel projektoren ha nytte av en kortere kastelengde? Eller har dette ikke noe å si?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lysstyrke så er den avhengig av flere faktorer. Større bilde gir lavere lysstyrke på grunn av at den tilgjengelige lysmengden skal fordeles over et større areal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •