Lite byggeprosjekt på gang.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite byggeprosjekt på gang.

Har nettop kjøpt prosjektor av den støyende typen (30-32db) denne skal da bygges inn i en hushbox.
    Planene er som følger:

1. Bygge en ny vegg fra gulv til tak, iogmed at det er skråtak allerede, så byr dette ikke på de største utfordringene.
    Veggen skal bygges med Solide materialer og skal lydisoleres så godt som mulig.

2. kjøling: Jeg håper på å bygge et viftesystem der en vifte tar seg av inn/utblåsing. viften kommer sikkert til å bli stående oppe ved luftuttaket, siden det er viktigst å lede varm luft vekk. (se vedlegg) Jeg har også tre 18"x6,5"x2" store kjøleribber liggende som jeg tenkte jeg skulle bruke til kjølingen av prosjektoren, men dette er enda ikke særlig godt planlagt.

3. speil: denne delen er jeg svært usikker på, prosjektoren kan såogsi stå hvor som heldst inni kassen, men dette må sikkert tilpasses speilene.
    Som dere ser på vedlegget, så er planen ganske enkel, men jeg vet ikke hva for speil jeg skal bruke, eller hvor en kan få tak i disse.

Så, spørsmålet er: Hvor får jeg tak i speil av den riktige typen?
    Skal ha "first surface mirror" som det sto noe om i en annen tråd her på forumet.. må vel ha et lite et(ca 15x25cm) og et større et(ca 30x50cm?)

Så om det er noen som har noen tips eller kommentarer, så del dem gjerne med meg.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått, ;-) men hvorfor må du egentlig bruke disse speilene? kan du ikke bare gjøre slik:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å skrive hvorfor...
    Grunnen er at taket ikke er høyt nok, derfor vil jeg bruke speilene for å få bildet høyere opp. Jeg vil også øke avstanden til lerretet slik at jeg kan få større bilde...
    Og så var det støyen da selvsagt..

Takk for at du påpekte det gix.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mulig jeg missforstår enda mer

Men hvordan skal du få bilde høyere med speilet? Ved 45 grader på speilene vil du skyte bildet rett på veggen, skal du ha det noe høyere opp må du jo forrandre vinkelen, og da vil du jo få et problem med keystone, på samme måte som om du hadde tiltet prosjektoren.

Støy kan vel ordnes med et spesiell glass / plast vindu forran prosjektoren. Finnes vel flere tråder om dette også.

Hva slags prosjektor er det egentlig? Hva med lesn-shift?
    Beklager vist jeg høres vanskelig ut, men som sagt mulig jeg misforstår

Mvh.

Andreas

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektoren er av den større sorten, en HP ep7122. ca 30-35cm lang...

Det er ikke snakk om enorme høydeforskjeller som vinnes, men en 15-20cm vinner jeg på å ha speilene. Dette er da nok til at en person på 1.90 kan SITTE rett foran prosjektoren uten å blokkere bildet. (selv i 4:3)
    Om jeg skal ha prosjektoren stående slik at den stikker ut av "kassen", så kommer kassen til å bli altfor stor.

Tror ikke prosjektoren har lens-Shift.

Bare bra at du spør, for her svares en del ting jeg ikke helt har tenkt på.

Slik ser den ut:
    (hentet fra HP sine sider)

Takker,
    Mvh Erlend.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    key, men hvordan blir det om du snur prosjektoren da? altså, henger den opp-ned. kommer ikke bildet høyere på veggen da?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal prøves, men jeg må allikevel ha den inn i en eller annen form for kasse pga støy.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Prosjektoren er av den større sorten, en HP ep7122. ca 30-35cm lang...

Det er ikke snakk om enorme høydeforskjeller som vinnes, men en 15-20cm vinner jeg på å ha speilene.
    Har du tatt størrelsen på bildet som blir projisert i det øverste speilet med i regnestykket? Jeg tror vinninga kan gå opp i spinninga her...

Når du først skal bygge en hel vegg til projektoren, du har ikke vurdert bakprojeksjon? Jeg synes oppsettet til Arendal er veldig stilig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig ganske blank på dette feltet, tenkte bare jeg skulle prøve litt.
    Bakprosjeksjon blir desverre for stort for meg, selv om det ser usedvanlig bra ut. Har lest om Arendals hjemmekino i DVD og hjemmekino forresten.

Tenkte uansett at jeg skulle kjøpe speil iogmed at mammen driver med stjernekikking, så vi får alltids bruk for speilene.
    Eller så blir det vel bare noen usedvanlig dyre baderomsspeil...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk ikke at det er noe vanskeligere med bakprojeksjon enn det prosjektet du ser for deg nå. Men jeg vil nok uansett be deg lese litt inngående teori på dette med speil, offsett og bildestørrelse før du går til innkjøp av noen speil du kanskje ikke får bruk for

Kanskje en tegning med målene på rommet, og kastelengde, offset / mer specs på prosjektoren kan få noen med kunnskap på området her inne til å hjelpe deg bedre enn jeg kan. ;-)

Mvh.

Andreas

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0