Hvilken HD-projektor gir mest for pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken HD-projektor gir mest for pengene?

Har mer eller mindre bestemt meg for å bytte ut min 4805 mot en projektor med støtte for HD (Xbox 360 blir morro!). Selv om høyere oppløsning er hovedgrunnen til min oppgradering, så er jeg selvfølgelig også ute etter bedre bilde, lavere støynivå osv.

Den skal monteres i taket, og blir vel hengende cirka fire meter unna lerretet.
    Jeg har total lyskontroll i rommet, og både vegger og tak er malt i en mørkegrå farge. Lerretet er et Adeo Greyvision 92”. Jeg er overhodet ikke plaget av regnbuer, så det er et ikke-tema. Skal kun brukes til film og spilling.

Jeg vurderer i første omgang følgende modeller:
    Panasonic AE700 og AE900
    Epson TW600
    Sanyo Z4
    BenQ 7700

Det er ganske så store prisforskjeller mellom disse projektorene, så jeg må få poengtere at mitt budsjett vil være sprekkeferdig hvis jeg kjøper Z4. Men hvis den DEFINITIVT er verdt de ekstra kronene, så er jeg villig til å punge ut. Jeg vil ha mest for pengene, for å si det sånn.

Håper på innspill, og jeg er åpen for andre projektorforslag.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mest for pengene etter min mening: TW600.

Z4 har en del "gromt" ekstrautstyr, som ekstra iris i linsen, motorisert linselokk og superskarp optikk.
    -Irisen gir fleksibilitet til å justere lysutbyttet til alle tenkelige forhold (rom/lerret).
    -Motorisert linselokk? Joda sikkert en kul greie å vise gutta.
    -Superskarp optikk gir utrolig skarpe bilder, men også mer screendoor.

Betyr disse momentene noe for deg er nok Z4 kanskje rette valget, hvis ikke = TW600 pluss "penger på bok". :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar, Gorm! (jeg blir så glad av den koselige avataren din!)

Jeg synes nesten TW600 ser for god ut til å være sann, litt sånn som med 5120 i sin tid.

Nå får man med en DVD-opptaker på kjøpet hvis man legger ut en høvding ekstra, og det kunne jeg ha tenkt meg. Denne Eltax-spilleren er vel neppe av så veldig høy kvalitet, men det hadde vært kjekt med muligheten til å ta opp digitalt fra TV-en.

En ting som faktisk er litt negativt, er at jeg ikke får den nye 2-års garantien, som gjelder for flere av de andre modellene.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Nå får man med en DVD-opptaker på kjøpet hvis man legger ut en høvding ekstra, og det kunne jeg ha tenkt meg. Denne Eltax-spilleren er vel neppe av så veldig høy kvalitet, men det hadde vært kjekt med muligheten til å ta opp digitalt fra TV-en.

En ting som faktisk er litt negativt, er at jeg ikke får den nye 2-års garantien, som gjelder for flere av de andre modellene.
    Hadde nok vurdert dette tilbudet jeg også, men synes det er viktigere med 2 års pæregaranti for 500 kroner ekstra. Føler at veldig få pærer holder så lenge som produsentene sier, da er denne garantien en veldig stor trygghet for meg ihvertfall.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig med deg, listen. Det er en meget betryggende følelse å ha hele 2- års garanti på pæren, så det må jeg vurdere.

Når det gjelder Z4 og dens finesser, så er det alltids godt med pynt på kaken, men det kan være usunt med for mye søtt, og dessuten kan man bli småkvalm hvis smaken ikke rettferdigjør prisen.

Sortnivå og fargegjengivelse er viktigst for meg, VB og screendoor er jeg ikke så bekymret for.

Så hvordan er bildekvaliteten til TW600 i forhold til sine konkurrenter?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke justere lysutbyttet på TW600 og? Kanskje færre trinn enn på Z4? For min del er det av betydning, da jeg sannsynligvis vil bruke et 60" eller så lerret; vil Z4 ha en betydelig fordel her?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spm, hvilken av disse har lavest opplevd støynivå?? Eller er ikke støy noe problem lenger?

Mvh

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW600 har vel flere forskjellige moduser med ulike lysstyrker.

Her er en informativ link hvor projektorer i samme prisklasse blir sammenlignet, blant andre TW600, Z4 og AE900: http://www.3danswers.com/faq/AE900_Z4_TX200_TW600.php

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Interessant å se prisene på den sammenligningen. De er priset så godt som likt, det betyr at TW600 er agressivt priset i Norge.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW600's 1600 ansilumen er kun tilgjengelig i Dynamic-mode. Projektorens lysutbytte i filmmodus passet godt i min hjemmekino, og det vil si at den neppe vil oppleves som for lyssterk av særlig mange.
    Lysutbyttet kan begrenses med lavere lampespenning, lysfilter mellom pære og LCD-panelene, og sist men ikke minst irisen.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at TW600 måler over dobbelt så høy ON/OFF kontrast som AE900 og Z4. Dette er målt med OpticOne 1 meter fra linsen, på riktig fargekalibrerte projektorer. Alle er målt i "film/normal-modus", under identiske forhold. Mer om dette kan dere lese i neste utgave av .........? :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som en liten kuriositet kan jeg nevne at TW600 måler over dobbelt så høy ON/OFF kontrast som AE900 og Z4. Dette er målt med OpticOne 1 meter fra linsen, på riktig fargekalibrerte projektorer. Alle er målt i "film/normal-modus", under identiske forhold. Mer om dette kan dere lese i neste utgave av .........? :wink:
    Bare dette er en liten sensasjon i seg selv, og vitner om kvalitet. Skjønner jeg det riktig, så er vel dette også bedre tall enn AMO MKIII. Vel og merke har AMO denne kontrasten i et og samme bilde, mens LCD-PJene klarer disse tallene fra det lyseste til det mørkeste bildet den klarer å gjenskape.....

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hal, jeg la også merke til at TW600 er priset likt med Z4 og AE900. Dette betyr kanskje at vi nordmenn for en gangs skyld kan kjøpe et elektronikk produkt uten å føle oss snytt.

Det høres meget spennende ut, Gorm. Gleder meg til å lese omtalen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Hal, jeg la også merke til at TW600 er priset likt med Z4 og AE900.
    Uten å lage dette om til en pristråd, men dette stemmer jo ikke. Z4 prises i 17.990,-, AE900 i 14.990,- og TW600 i 12.990,-. Hvor kan vi snakke om i en annen tråd.....;-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield, jeg refererte til prisene i England. Linken til denne informasjonen er lenger opp.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Interessant å se prisene på den sammenligningen. De er priset så godt som likt, det betyr at TW600 er agressivt priset i Norge.
    Epson representanten i Norge som var på sist messe, kunne fortelle at de hadde fått "kjeft" fra sør-europa for for liten avanse ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som en liten kuriositet kan jeg nevne at TW600 måler over dobbelt så høy ON/OFF kontrast som AE900 og Z4. Dette er målt med OpticOne 1 meter fra linsen, på riktig fargekalibrerte projektorer. Alle er målt i "film/normal-modus", under identiske forhold.
    Hva betyr egentlig det i praksis? Er litt småfersk ser'u :grin:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har med hvor stor avstand mellom det hviteste hvite og sorteste sorte en projektor er i stand til å produsere. I LCD-tilfellene gjøres dette ved bruk av iris, som hjelper til med å strupe lyset i de mørkeste scenene. Ulempen er at denne irisen bruker littegranne tid på å lukke seg når projektoren skal gå fra lyse bilder til å vise mørke bilder, mens DLP-projektorene klarer å vise alt i samme bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har med hvor stor avstand mellom det hviteste hvite og sorteste sorte en projektor er i stand til å produsere. I LCD-tilfellene gjøres dette ved bruk av iris, som hjelper til med å strupe lyset i de mørkeste scenene. Ulempen er at denne irisen bruker littegranne tid på å lukke seg når projektoren skal gå fra lyse bilder til å vise mørke bilder, mens DLP-projektorene klarer å vise alt i samme bilde.
    Aaaah, takker og bukker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •